apersson850 skrev:Ska man köra så fort som möjligt, eller kanske accelerera så häftigt som möjligt, ska man ligga så nära max effekt som möjligt. Detta innebär ofta höga varvtal, men det fixar växellådan genom att växla ner varvtalet, och då byta effekt mot vridmoment. Det är högt vridmoment ut på hjulen som sätter fart på bilen, inte nödvändigtvis högt vridmoment ut från motorn (om det kommer vid för lågt varvtal).
Sen kan det vara gott att ha högt vridmoment även vid lägre varvtal, som man ofta har från överladdade dieslar. Men dieslar fungerar också oftast bäst med automatlåda, och då spelar det egentligen ingen roll. Det går lika bra, och lätt, att växla ner.
Visst, för max acceleration eller hastighet gäller det bara att hitta den växel som ger ett varvtal så nära max effekt som möjligt. Hur vridmomentkurvan närmare bestämt saknar i det avseendet betydelse. Poängen med bra vridmoment på låga varv är främst att man då kan "axa" skapligt och köra rätt fort utan att varva särskilt mycket, vilket är rätt vilsamt i det långa loppet, särskilt i en bruksbil.
Exakt hur mycket det betyder beror sedan förstås också på hur kultiverad man lyckats göra motor och motorupphängning och hur bra ljudisoleringen är. Jag har nu efter att ha kört in mina sprillans nya vinterdäck ordentligt försökt mig på en och annan fullgasacceleration med min "nya" V70 D4 -15 och därvid förvånats lite (trots rätt höga förväntningar med tanke på vad jag kunnat läsa mig till) över hur lite väsen av sig motorn gör även vid fullt pådrag. Det blir varken något rytande, något bröl eller något råmande utan på sin höjd ett lätt grymtande. Man känner sig tvungen att titta på varvräknaren för att förvissa sig om att det inte är något fel och att den faktiskt ligger där och snurrar vid runt 4000 rpm. Inte heller vibrerar eller rycker det påtagligt någonstans utan det bär helt enkelt bara iväg rätt skapligt.
Jag gissar att detta kommer att uppskattas ännu mer av min körkortslösa hustru än av mig. Med mina båda T5:or, särskilt den första, har jag svårligen kunnat dölja när jag ger järnet, vilket ibland givit upphov till utrop av förskräckelse och en uppmaning om att "inte göra sådär". Men med D4:an misstänker jag att hon inte ens kommer att märka vad som är i görningen.