Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min far köpte till sin d4 awd när den var ett halvt år gammal för 6900
Sitter trådskaparen på en D4 FWD så är det + 19hk o 40nm.
Rillee skrev:Min far köpte till sin d4 awd när den var ett halvt år gammal för 6900
Var det inte en V70 ? Där har man ju lagt ned D5:an så det finns ingen risk för konkurrens,
W.A.P.E. skrev:Sitter trådskaparen på en D4 FWD så är det + 19hk o 40nm.
Det är en D4 AWD, så det är den "gamla" 5cylinder motorn. Lite synd, hade gärna haft VEA-motorn, men man kan inte få allt här i världen...
VolvoB20 skrev:
Gabriel skrev:Jo det stämmer att vridkurvan flyttas upp en bit i varvtalet. Personligen kör jag ytterst sällan över 3000, dessutom har jag manuell och då erbjuder inte polestar en enda Nm extra.
?? På D5 får man 50 Nm till på den manuella och det är brottarmycket.
Ja det stämmer, hade jag fått samma siffror som en D5 så hade polestar vart mycket mer prisvärt.
Verdi skrev:
Gabriel skrev:Men inte ens för 6900kr blir det prisvärt då polestar tyvärr erbjuder väldigt liten prestandaökning för dessa D4:or.

Eftersom Polestar finns till V70 D4 AWD och ger 220hk så antar jag att samma gäller för XC70 så småningom. Är ju "samma" bil och samma drivlina. 39 hästkrafter är en rätt stor ökning.

Verkar som om du stirrar dig blind på vridmomentet. Sant är att man oftast ligger och surrar runt 1500-2000 varv. Men där behöver man inte så mycket effekt. Stadskörning och konstant fart på motorväg kräver väldigt lite effekt. Att ligga i 110 km/h på motorväg kräver väl runt 30 hästar bara (beroende på luftmotstånd, vikt osv)?

Maxeffekten används, av mig, när jag ska upp i fart snabbt på en påfart på en större väg eller vid omkörning. Till och med du drar väl ur växlarna någorlunda vid omkörning? Eller växlar du vid 2000 rpm?[/

Jag använder mycket ofta max effekt mellan 1000-1500rpm, så där skulle jag mycket gärna vilja ha mer effekt. Senast igår körde jag 30 mil med fullastad släpvagn, vid laglig körning (70-80km/h) så klarade jag nästan alla långa uppförsbackar på 6:ans växel, det hade vart trevligt om det fanns lite mer vrid där. Speciellt som hårdvaran är byggd för det, jag hade nöjt mig med D5 (polestar) prestanda, men tyvärr ger polestar mig inte en enda Nm mer i maxvrid.
Jo iof, men jag tycker inte att det är jobbigt, men det är tillfredställande att ha en motor som inte behöver nedväxlingar. Dieselfemman är en mycket trevlig motor att köra med manuell låda, men den kan bli ändå trevligare. Tyvärr är inte polestar ett prisvärt alternativ i mitt fall. Jag får se om det blir någon uppgradering för min del, jag är faktiskt väldigt nöjd med motorn som den är.
VolvoB20 skrev:
Rillee skrev:Min far köpte till sin d4 awd när den var ett halvt år gammal för 6900
Var det inte en V70 ? Där har man ju lagt ned D5:an så det finns ingen risk för konkurrens,
Sorry missade att detta var till en xc70

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]