Verdi skrev:Gabriel skrev:Men inte ens för 6900kr blir det prisvärt då polestar tyvärr erbjuder väldigt liten prestandaökning för dessa D4:or.
Eftersom Polestar finns till V70 D4 AWD och ger 220hk så antar jag att samma gäller för XC70 så småningom. Är ju "samma" bil och samma drivlina. 39 hästkrafter är en rätt stor ökning.
Verkar som om du stirrar dig blind på vridmomentet. Sant är att man oftast ligger och surrar runt 1500-2000 varv. Men där behöver man inte så mycket effekt. Stadskörning och konstant fart på motorväg kräver väldigt lite effekt. Att ligga i 110 km/h på motorväg kräver väl runt 30 hästar bara (beroende på luftmotstånd, vikt osv)?
Maxeffekten används, av mig, när jag ska upp i fart snabbt på en påfart på en större väg eller vid omkörning. Till och med du drar väl ur växlarna någorlunda vid omkörning? Eller växlar du vid 2000 rpm?[/
Jag använder mycket ofta max effekt mellan 1000-1500rpm, så där skulle jag mycket gärna vilja ha mer effekt. Senast igår körde jag 30 mil med fullastad släpvagn, vid laglig körning (70-80km/h) så klarade jag nästan alla långa uppförsbackar på 6:ans växel, det hade vart trevligt om det fanns lite mer vrid där. Speciellt som hårdvaran är byggd för det, jag hade nöjt mig med D5 (polestar) prestanda, men tyvärr ger polestar mig inte en enda Nm mer i maxvrid.
XC70 D4 AWD Classic Sport -16
Garagetråden