PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av LarsBd
Diffbromsen ska du se till att kontrollera och schimsa in till ett lägre värde än vad Volvo anger om du alls ska använda den. När den slits så har axelkorsen inuti en benägenhet att gå av så därför ska den "renoveras" innan används. Man har egentligen inte så stor nytta av den sommartid, endast vid parkering på våta gräsmattor kan den hjälpa till.
av knegon
Snygg bil och kul att du hittat dina föräldrars bil!
Fast varför vill du sätta in en B16B i bilen?
B18 är ju en betydligt bättre och modernare motor (5-lagrad vevaxel mot 3 lagrad vevaxel för B16 som exempel).
Fast visst vill du ha bilen helt original så är det väl bara att byta.
av Amazon
Tänk på att det är en veteranbil och ingen bruksbil. Visst är B18 mer slitstark men B16 är tuffare enligt min mening. Inte minst med tanke på att de är ganska ovanliga i Amazon. Är det en riktig 50-tals Volvo Amazon Sport? I så fall hade jag inte tvekat en sekund på att återställa den till originalskick för de växer verkligen inte på träd.
av Arne
Har du tänkt köra långturer med den under sommaren så blir du besviken om du byter bort B18 motorn, gärna då med en B18 D 90/95 hk. Den är mycket trevligare med B18, det finns egentligen bara fördelar med en B18 mot B16. Som sagt ska du ha strikt original och inte prioritera att köra med den så kan du montera i B16 B motorn.
Användarvisningsbild
av lennarte
Arne skrev:Har du tänkt köra långturer med den under sommaren så blir du besviken om du byter bort B18 motorn, gärna då med en B18 D 90/95 hk. Den är mycket trevligare med B18, det finns egentligen bara fördelar med en B18 mot B16. Som sagt ska du ha strikt original och inte prioritera att köra med den så kan du montera i B16 B motorn.
B16B motorn är "starkare" än B18A motorn (85 hk mot 75 SAE hk) B16A har jag för mig var 60 hk. B16B motorn var "lite känsligare", vevaxeln ville "gå av" om man "tokkörde". Den är ju bara 3-lagrad mot B18 motorns 5 ramlager. Vid "normal" körning funkar B16 motorn väl så bra. En så fin bil som den ser ut att vara bör nog "återställas". Speciellt som du har originalgrejerna och en Amazon Sport med B16B motor finns inte många kvar. Det var mer än en Amazon Sport som slutade sina dagar med en B16A motor inmonterad (e.v med dubbla SU moterade) på -60 - 70-talet i trakterna där den verkstaden låg där jag jobbade då. Sedan är ju dom dubbla SU "lite jobbiga" jämnfört med en enkel Zenith förgasarna, men renoverade och nya nålar och munstycke funkar SU också
av Amazon
Nu är det inte bara maxeffekten som är intressant. Visst har B16 B 85 hk (SAE) vilket är mer än 75 hk (SAE) för tidiga B18 A eller 66 hk (SAE) för B16 A men man får inte glömma bort att en B18 har betydligt bättre vridmoment. Effekten kommer mycket tidigare och gör den därmed starkare och trevligare att köra. Men faktum kvarstår att B16 B är lite av en raritet och mycket ovanlig i Volvo Amazon. Jag har själv en B16 A i min tidiga 58:a (den är tillverkad före Amazon Sport släpptes) och tycker den fungerar hur fint som helst. Absolut inga problem att få upp den i motorvägsfart trots bilen full med folk, försöker dock hålla lite lägre hastighet för att få ner varvtalet på motorn.
Användarvisningsbild
av lennarte
Amazon skrev:man får inte glömma bort att en B18 har betydligt bättre vridmoment.
Det är ju rätt, det beror nog mest på den större cylindervolymen. Men tekniken går ju framåt. Tom Trana hade "fabriks motor" på runt 120hk 1964, jag hade samma (eller lite mer, med ett våldsamt bottenvrid) i min PV -62-a i början på -80-talet. Idag kan man "finköra" med en B20 motor på 150hk utan vidare. B16 (1,6l) motorn var ju då inte särskillt liten (vad gäller cylindervolymen), motsvarande Opel (Rekord/Olympia) hade 1,2 eller 1,5l motor 1,7 kom -60. En Opel Kapitän ellller Mercedes 219 hade 2,2l (6-cyl). Dom flesta Engelska bilar var på runt 1,0 eller 1,3l (fanns många sådana "på den tiden")
av saganify
Hej!Ursäkta frånvaro av svar trodde ej tråden var aktuell.Den gick igenom bes förra lördagen 1a på 19 år u.a.Har original B16b motor med förgasare med och vill såklart på sikt montera i den .Ligger på verkstad för översyn efterhand men det är ju en äkta Amazon Sport -59 så visst ska den i.Original M4 låda också med men nu sitter b18 o M40 o diff bakaxel I,diff axeln behåller jag nog men resten ska bytas till original.
Användarvisningsbild
av lennarte
saganify skrev:Har original B16b motor med förgasare med och vill såklart på sikt montera i den .Ligger på verkstad för översyn efterhand men det är ju en äkta Amazon Sport -59 så visst ska den i.Original M4 låda också med men nu sitter b18 o M40 o diff bakaxel I,diff axeln behåller jag nog men resten ska bytas till original.
Det låter "i mitt tycke" som en bra idé
En jobbakompis hade en -58 Amazon Sport på -60-talet och en bit in på -70-talet tills den blev skrot p.g.a att någon missade ett rödljus så båda dörrarna och dörrstolpen på höger sida blev intryckta. Det blev ett stort "veck" i taket också. Motorn (utbytesmotor c:a 5000 mil) hamnade i en -60-års Duett på ett lantställe. Bonden använde Duetten till att frakta smågrisar. Den luktade inte gott. Amazonen ligger i en märgelhåla på bondens mark. Bland en hel del annat, kanske en "guldgruva" för framtida arkeologer???
av AutoFredrik
Vad roligt att se att du hittat dina föräldrars Amazon :) Hur reagerade föräldrarna, berättade du för dem eller fick de se den först?

Hur går man lättast till väga för att leta efter bilar med serienummer på nätet egentligen? Hittade du den av en slump eller letade du som en galning?
Mina morföräldrar ägde tre stycken (!) nya Amazon i följd, de hade rabatt som Kockums-anställda. Hade varit roligt att försöka få reda på om någon av dessa bilar fortfarande rullar och i så fall var de finns. :D

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]