Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Nej, tvärtom: Om det sätts felkod på temperaturgivaren så "begriper" motorstyrningen också att givaren inte kan användas. Då struntar den i temperaturgivaren och antar istället att motorn är vid rumstemperatur när den startas, och sedan att den är varm. Om man väl får igång motorn så går den då också bra efter några minuters uppvärmning oavsett vilken temperatur det är. Kopplar man ur temperaturgivaren är det precis det som händer, motorstyrningen förstår att temperaturgivaren inte går att lita på, den antar rumstemperatur resp. varm motor i brist på bättre, felkod sätts, och det är därför man kan använda det som en metod att felsöka. (Detta gäller LH-Jetronic 2.4, vilket sitter på B230F på årsmodell 90.)

Här är bilen inte körbar, så OM felet beror på temperaturgivaren så har motorstyrningen inte fattat det, och har antagligen inte satt någon felkod. Istället tror den att motorn har en helt annan temperatur än den egentligen har.
sicnarf skrev:En fungerande felkodsdosa hade satt felkod direkt på motor tempgivaren så du slapp ovissheten. Kan vara en bra ide att fixa den nu.
Jodå tanken är att fixa den, men att den var kass visste jag inte innan det började krångla och här finns det inget lätt sätt att få tag på reservdelar från någon skrot sådär.
Men det beror lite på nyttan av felkodsläsare, de flesta felstyrningssystem klara bara uppenbart vansinniga mätvärden eller inga alls så om det hjälper får vi väl se..

Jag tackar alla så länge så återkommer jag då givaren är mätt och/eller bytt

/Thomas
Hur är det med insugs packningen! Väldigt vanligt fel på dessa motorer orsakar de mest konstiga fel vid tomgång Allt från start svårigheter,ojämn tomgång,tjuvstopp. Vid högre varvtal så är inte systemet så känsligt eftersom motorn vill ju ha så mycket luft den kan få.har själv råkat ut för diverse fel under årens lopp jag ägt volvo bilar med b 230 motorer.läcker packningen det minsta lilla så lurar det boxen för sonden mäter för mycket syre i avgaserna och boxen skickar på mer bränsle,det blir helt galet med allt tack vare att luftmassemätaren har mätt upp en viss mängd luft och spridarna ska ge en viss mängd till detta så långt är det rätt, men tar den då tjuvluft vid insuget så lyssnar hel plötsligt boxen på vad sonden säger och ökar bränsle mängden,jag säger inte att det är detta felet på bilen men kan vara värt att kolla upp! Sedan är det inte säkert att det kommer att märkas med hjälp av startgas, har själv kommit på att broms rengöring funkar bättre. Temp givaren kommer inte lh 2.4 sätta felkod på om det inte är avbrott från givaren har haft ett lurigt fel på min givare på 940 så jag vet.
Funk skrev:Tack för input, men här magrar den då den blir varm../Thomas
Det är ju detta det handlar om. Motorn får för lite bensin när den börjar bli varm, Lambdan fungerar inte förrän motorn börjar bli varm, temp.givaren ändrar värde när motorn börjar bli varm och om det skulle läcka in "tjuyluft" så märks inte det förrän Lambdan börjar arbeta när motorn börjar bli varm. Om nu inte Lambdan fungerar så märker ju inte boxen att det är för mycket syre kvar och när då tempgivaren "stryper" bränslet när motorn börjar bli varm så dör den. Bara en gissning, men tjyvluft kan ställa till det, och det gäller både insug och avgassidan (före kat.). Och det gäller temp.givaren med 2 små smala flatstift, inte den med 2 runda stift. Glöm inte att (som "NilsO" skrev) att "nolla" felkoderna genom att lyfta av batterikabelskon minst en halvtimme. Det blir ju felkoder även om du inte har en fungerande diagnostikbox.

Mvh
Lennart
Den lilla diagnosenheten är beställd, tro det eller ej men den var inte så lätt att hitta på skrotarna..och har totalt utgått från Volvo.

/Thomas
En liten uppdate.
På grund av tidsbrist så har det inte gjorts så mycket, men diagnosuttaget är bytt och felkoderna kollade. Resultatet är att inga felkoder är satta eller sätts förrän man pluggar ur LMM..

/Thomas
Det var jättekonstigt att du ej fick nån felkod. Bilen dör efter ett par minuter på tomgång, men tar du loss LMM så fortsätter den gå. Då bör du få felkod på LMM åtminstone för detta tyder på att LMM är kass som Lennarte skrev i början. Men jag vet inte, nån annan är bättre insatt kanske. Allt verkar jättemysko. Ta lite kontaktspray på kontakterna. Kanske dålig kontakt bara. Gör rent tomgångsmotorn kanske. Kör med insp rengöring för att rengöra systemet kanske, det är andra tips jag kommer på. Eller kanske det är bränslerelät bara? Det är många som fått konstiga fel pga det.
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
Liten uppdatering: Vi har plockat ned allt som varit möjligt att rengöra och passade på att byta startmotor eftersom den då och då haft lite hyss för sig.
En liten överraskning var att vi hittade en spricka i främre röret före katten, jag svetsade den och fick bättre gång på bilen. Det kanske låter konstigt att man missat den sprickan, men det är ett tämligen mullrigt avgassystem på bilen... Nu får jag felkod 1-1-3..

/Thomas

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)