- sön 14 feb 2016, 17:11
#1048316
En fungerande felkodsdosa hade satt felkod direkt på motor tempgivaren så du slapp ovissheten. Kan vara en bra ide att fixa den nu.
Moderator: Moderatorer
sicnarf skrev:En fungerande felkodsdosa hade satt felkod direkt på motor tempgivaren så du slapp ovissheten. Kan vara en bra ide att fixa den nu.Jodå tanken är att fixa den, men att den var kass visste jag inte innan det började krångla och här finns det inget lätt sätt att få tag på reservdelar från någon skrot sådär.
Funk skrev:Tack för input, men här magrar den då den blir varm../ThomasDet är ju detta det handlar om. Motorn får för lite bensin när den börjar bli varm, Lambdan fungerar inte förrän motorn börjar bli varm, temp.givaren ändrar värde när motorn börjar bli varm och om det skulle läcka in "tjuyluft" så märks inte det förrän Lambdan börjar arbeta när motorn börjar bli varm. Om nu inte Lambdan fungerar så märker ju inte boxen att det är för mycket syre kvar och när då tempgivaren "stryper" bränslet när motorn börjar bli varm så dör den. Bara en gissning, men tjyvluft kan ställa till det, och det gäller både insug och avgassidan (före kat.). Och det gäller temp.givaren med 2 små smala flatstift, inte den med 2 runda stift. Glöm inte att (som "NilsO" skrev) att "nolla" felkoderna genom att lyfta av batterikabelskon minst en halvtimme. Det blir ju felkoder även om du inte har en fungerande diagnostikbox.
Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]