Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
finns ju fortfarande besiktning för 295 kr på vissa stationer
av volvo244gle
Ja närmare 400 kr kostar det numera... Helt galet, både med tanke på arbetsinsatsen och tidsåtgången. Och inte direkt så att man har något val heller.

Tur man har åtminstone en veteranbil som bara behöver dit vartannat år, och det är väl på förslag med samma sak för alla bilar? Men gissningsvis så justerar de upp priset samtidigt...

Äger faktiskt aktier i OPUS. Inte min bästa investering dock, och utdelningen på hela 9 öre hjälper föga när kursen bara sjunker. :roll:
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien. ... opus-group
Användarvisningsbild
av Perra83
volvo244gle skrev:Ja närmare 400 kr kostar det numera... Helt galet, både med tanke på arbetsinsatsen och tidsåtgången. Och inte direkt så att man har något val heller.
Ungefär som när man har en eldstad i hemmet. Brandskyddskontroll som inte kan utföras i samband med sotningen. Tog inte ens 10min sist. Hos grannen lite längre eftersom han nyss flyttat in och pratade lite. 931kr landade min faktura på. Granens över 1100kr.
Användarvisningsbild
av ER
Priset/höjningen är ju bara en anpassning till förslaget om att sänka intervallet på besiktningen till 2år. Fast fanns ju bra saker också, kan besikta när jag vill och inte "låst" pga slutsiffran, släp under 750kg slipper besikting samt att A-traktorer skall besiktas och fler av dessa med olagliga "fippelspärrar" stoppas så man slipper se för många av dessa köra fortare än 30km/h med ej mogna bakom ratten med resultat vi inte vill se då dom inte kan hantera dessa farter.
av Giant
Opus ska ha 445 för en personbil och 280 tror jag det va för efterkontrollen.. skidyrt men hade någon förväntat sig att det skulle bli billigare med en avmonopolisering?
Förut kunde bilprovningarna kolla hur många bilar som fanns registrerade på orten och med lite statistik från föregående år klura ut hur många bilar som skulle komma och hur många personal som behövs.
Nu för tiden står det ju tomt på parkeringen utanför bilprovningarna och personalen rullar tummarna fram tills månadsskiftena då alla kunder kommer samtidigt när man "plötsligt" håller på att få körförbud ;).
av andersuw
Giant skrev:Opus ska ha 445 för en personbil och 280 tror jag det va för efterkontrollen.. skidyrt men hade någon förväntat sig att det skulle bli billigare med en avmonopolisering?
Nej, jag hade inte förväntat mig att det skulle bli billigare utan tvärtom dyrare, så prishöjningen kommer inte oväntat. Det finns faktiskt fall där statligt monopol är bättre än en marknad som inte riktigt har förutsättningar att fungera som den borde.

Sedan får man kanske vara tacksam för att det inte blivit värre (än). Vill minnas att priset för besiktning i Finland steg till runt 800 kr när man avmonopoliserade där.

Tycker inte heller att runt 400 kr är så blodigt i jämförelse med många andra tjänstenäringar, t.ex. bilverkstäder. TS pratar om 10 minuter i besiktningstid men jag tror aldrig jag varit med om en besiktning som gått så fort. Min senaste, som var igår, tog runt en halvtimme tror jag.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
andersuw skrev:TS pratar om 10 minuter i besiktningstid men jag tror aldrig jag varit med om en besiktning som gått så fort. Min senaste, som var igår, tog runt en halvtimme tror jag.

Ja, jag har samma erfarenhet. Inte tar det några 10min heller, även om bilen seglar igenom med blanka papper. Finns det 'mycket' som måste kollas extra noga så tar det ju ännu längre tid.
av andersuw
Lucif3r skrev:Ja, jag har samma erfarenhet. Inte tar det några 10min heller, även om bilen seglar igenom med blanka papper. Finns det 'mycket' som måste kollas extra noga så tar det ju ännu längre tid.
Precis. Dessutom har jag många gånger varit med om att en besiktning tar längre tid än den skulle behöva göra sett utifrån renodlad besiktningshorisont därför att besiktningsmannen eller kvinnan (igår var det en duktig tjej, samma sak ifjol) tar sig lite extra tid att kolla upp något som inte kan föranleda anmärkning i besiktningsprotokollet men ändå behöver fixas, t.ex. läckage av ett eller annat slag. Väldigt bra tycker jag att få en ganska precis feldiagnos när bilen ändå är uppe på lyft. Underlättar i hög grad när felet sedan skall åtgärdas.
av volvo244gle
Sista jag var in med ena V70:n så tog det just 10 minuter. Hann knappt ens få i mig kaffet.
Hade en av de första tiderna på morgonen och skulle vidare mot arbetet sen så klockan höll jag koll på.

In, betala... Kolla lysen, en snabb koll under huven, knappa lite på datorn.
Rulla vidare till bromsprovaren, sen direkt till lyften. Upp på den, rycka i lederna och en snabb koll under samtidigt som en kodläsare låg och och blinkade i kupén.
Ner igen, rulla ut och köra ett varv runt stationen för att prova tutan eller vad de nu gör därute.
In med nycklarna till mig, printa ut protokollet om godkänd besiktning, klart! :P

Som sagt den timpengen... Och någon nämnde sotaren. Där kan jag bara hålla med! Brandskyddskontrollen här tog nog inte ens 10 minuter den.
Fast å andra sidan så fick han åka bil hit, och hur många kontroller blir det på en dag? Vi har bara braskamin så det är vart 6:e år tror jag. Sotning är kanske vartannat år.
Andelen som eldar med ved eller pellets och därmed får tätare besök borde minska stadigt i takt med att fler och fler väljer att borra istället.

Antalet bilar ökar å andra sidan bara, samtidigt som besiktningen blir enklare när styrenheterna redan har koll på hur avgasrening och annat mår.
Minns förr när de fick koppla loss slangar och ansluta mätinstrument för att kolla funktionen på EGR-ventilen bl.a.. Och på äldre bilar så tar bara avgasmätningen en stund, utöver att det ska knackas överallt i på jakten efter rost såklart.

Nästan läge för påtår med andra ord när man rullar in med någon av 240'sarna. 8)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Uppdaterat till mjukvaruversion 3.7.0 och mär[…]

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]