Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
andersuw skrev:
greeeken skrev:Givare vid gaspedalen som strular säkert
Men som sagt felsökning med VIDA
Det tror jag inte. Vad finns det för givare vid gaspedalen som specifikt har med farthållaren att göra?
Givaren i gaspedalen anger helt enkelt hur mycket gas föraren vill ge och om den strejkade skulle det förstås märkas även vid körning utan farthållare.

Det faktum att "Cruise" inte ens dyker upp i displayen när man försöker slå på farthållaren pekar snarast i två andra riktningar: Antingen problem i CAN-kommunikationen mellan SWM (Steering Wheel Module) och ECM (Engine Control Module) eller att det i själva verket inte finns någon farthållare i bilen (mjukvara saknas), bara en knappsats för den. Det förekommer trots allt att folk sätter dit knappar i bilar för funktioner som inte finns bara för att det "ser bättre ut".
Att det inte dyker upp i displayen missade jag. Då är det ju en annan femma
av Bertilla
Hej!

På min V70 -05 brukar farthållaren sluta att fungera varje gång som kopplingspedalgivaren går sönder. Det händer varje 1 1/2 år. Jag har bytt 4-5 ggr.

Bilen blir då lite ryckig vid gasavdrag och lite småjobbig/okänslig att starta från stillastående.

Givaren sitter ovanför kopplingspedalen. Den kostar ca 500 :- att köpa ny. Byter den gör du själv lätt på 5 min. Ficklampa, kör stolen längst bak, ligg ner och lys så ser du den ovanför kopplingspedalen. Den sitter i två små kulleder och en liten el-kontakt. Tryck loss kullederna och ta isär el-kontakten. Lite pilligt, men inte svårt.

På min bil tänds någon varningslampa också med typ service erfordras. Den slocknar när jag byter givaren.

Lycka till!

Mvh Håkan

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.