- ons 20 jan 2016, 13:48
andersuw skrev:Med keyless är ju "sätta i nyckeln" samma sak som "sätta sig i bilen".apersson850 skrev:Det beror på vad du gör när du parkerat. Jag har läst att bilen normalt skickar status en minut efter det att man tog ut nyckeln. Om man då exempelvis har bagage som man håller på att bära in har man oftast inte hunnit låsa bilen efter den tiden. Då indikeras fel status när man tittar på Volvo on Call, men efter en stund har den uppdaterat och så blir det rätt.Låter som en rimlig förklaring. Men hur funkar det om man som jag har keyless och därmed aldrig stoppar in eller tar ur nyckeln? Statusrapport en minut efter att man slagit av motorn (om man inte efter dess övergår i nyckelläge I eller II) eller ...?
Om man däremot bara har sig själv att få ut ur bilen hinner man ledigt kliva ut, stänga dörren och låsa på den där minuten. Då är status rätt från början.
apersson850 skrev:Dock har jag aldrig varit med om notis för olåsta dörrar utan att appen har uppdaterat informationen först, så bilen inte faktiskt låstes fyra minuter efter det att nyckeln togs ut.Ja det stämmer med min erfarenhet. Intressant med dessa notiser när man vill hålla koll på om verkstaden tagit itu med bilen ännu.
- By LJN