Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
andersuw skrev:
apersson850 skrev:Det beror på vad du gör när du parkerat. Jag har läst att bilen normalt skickar status en minut efter det att man tog ut nyckeln. Om man då exempelvis har bagage som man håller på att bära in har man oftast inte hunnit låsa bilen efter den tiden. Då indikeras fel status när man tittar på Volvo on Call, men efter en stund har den uppdaterat och så blir det rätt.
Om man däremot bara har sig själv att få ut ur bilen hinner man ledigt kliva ut, stänga dörren och låsa på den där minuten. Då är status rätt från början.
Låter som en rimlig förklaring. Men hur funkar det om man som jag har keyless och därmed aldrig stoppar in eller tar ur nyckeln? Statusrapport en minut efter att man slagit av motorn (om man inte efter dess övergår i nyckelläge I eller II) eller ...?
apersson850 skrev:Dock har jag aldrig varit med om notis för olåsta dörrar utan att appen har uppdaterat informationen först, så bilen inte faktiskt låstes fyra minuter efter det att nyckeln togs ut.
Ja det stämmer med min erfarenhet. Intressant med dessa notiser när man vill hålla koll på om verkstaden tagit itu med bilen ännu. ;-)
Med keyless är ju "sätta i nyckeln" samma sak som "sätta sig i bilen".
av andersuw
Tartryffel skrev:keyless är ju "sätta i nyckeln" samma sak som "sätta sig i bilen".
Ja det kan kanske säga. Men det som är intressant här är vad som motsvarar "ta ur nyckeln" eftersom det enligt apersson850 styr när statusmeddelande skickas till VoC. Är det när man lämnar förarsätet? I så fall finns det ju en praktisk skillnad mellan med och utan keyless? I det sistnämnda fallet kan man "ta ur nyckeln" utan att lämna förarsätet. I det sistnämnda kan man det inte.
av Tartryffel
andersuw skrev:
Tartryffel skrev:keyless är ju "sätta i nyckeln" samma sak som "sätta sig i bilen".
Ja det kan kanske säga. Men det som är intressant här är vad som motsvarar "ta ur nyckeln" eftersom det enligt apersson850 styr när statusmeddelande skickas till VoC. Är det när man lämnar förarsätet? I så fall finns det ju en praktisk skillnad mellan med och utan keyless? I det sistnämnda fallet kan man "ta ur nyckeln" utan att lämna förarsätet. I det sistnämnda kan man det inte.
Man kan ju lämna nyckeln i sätet.
av andersuw
Tartryffel skrev:
andersuw skrev:
Man kan ju lämna nyckeln i sätet.
Visst. Men det är ju något man sällan har något bra skäl att göra. Jag är intressead av de praktiskt gångbara alternativen snarare än de mindre praktiska.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag brukar oftast lämna nyckeln i bilen när den står i garaget, det har jag blivit inlärd att göra sedan barnsben. Antar det har med att snabbt kunna få ut en bil om det brinner eller något. Är jag ensam om det?
av andersuw
MartinS skrev:Jag brukar oftast lämna nyckeln i bilen när den står i garaget, det har jag blivit inlärd att göra sedan barnsben. Antar det har med att snabbt kunna få ut en bil om det brinner eller något. Är jag ensam om det?
Det är möjligen en gångbar lösning om man också lämnar bilen olåst och garaget är väl så bra övervakat/låst som bilen. Fast en skillnad är förstås att om man lyckas öppna garageporten kan man då köra iväg med bilen. Att du lyckas bryta dig in i bilen innebär inte samma sak. Och för min del, med P-plats i P-hus, är det du brukar göra av uppenbara skäl inte att tänka på. ;-)
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Robbanbobban
Har en V70 MY16 och VOC säger ofta att det är olåst om jag går in på "startskärmen". Om jag trycker på "Meny" och sedan "Dörrar och lås" så uppdaterar den och visar korrekt. Lite irriterande och händer inte alltid, men jag har lärt mig leva med det. Har lyckats lämna bilen olåst en gång och då var det praktiskt att kunna se det.

Jag kör en Windows phone, vet inte om det kan skilja sig mellan apparna.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, såvitt jag har förstått det så är "ta ur nyckeln" med keyless detsamma som att nyckeln försvinner ur kommunikationsbart område.
av andersuw
apersson850 skrev:Ja, såvitt jag har förstått det så är "ta ur nyckeln" med keyless detsamma som att nyckeln försvinner ur kommunikationsbart område.
Ja fast kommunicerbart från rätt position (rätt bilsensor). Systemet känner skillnad på om nyckeln befinner sig i förarsätet (på ett ungefär) eller någon annanstans inom antennernas räckvidd.

EDIT: När jag tittar efter i manualen ser jag att jag åtminstone delvis hade fel här. Systemet känner inte skillnad på om nyckeln finns i förarsätet eller någon annanstans inne i bilen. Den känner däremot skillnad på inne i bilen och utanför samt när det gäller utanför även var utanför. Exempelvis går det inte att öppna bilen på ena sidan om nyckeln befinner sig på andra sidan.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av Wachtel
Får varningen om olåst bil då och då. Då står det oftast "Bakluckan öppen", kan bero på att jag har hund och det sista jag gör innan jag låser bilen är att plocka ut hunden.

Uppdatering ger alltid resultatet "Låst". Lite irriterande då man bara vill ha meddelandet om det är olåst.

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]