300kr räcker inte långt på en kupevärmare, du får nåt billigt "noname" jota alt har tur och kan fynda på superrea. Min Calix på 2,1kW gick då på 800kr tror jag och det var typ 12-16år sedan. Du vill ha ett med keramiska element som anpassar värmen efter behovet och spyr ut varmluft direkt, inte kallluft innan det blir ljummet och sen nåt som kan liknas vid varm luft när det värmts upp, i en stor som V70II helst 2kW eller starkare av känt fabrikat som Calix eller Modernum så du får det bästa värt pengarna och även mer än finljumen luft efter 1timme för det blir inte varmare med mera tid, bara slöseri med ström då det mest ineffektiva sättet att värma bilen är med el och än värre med sk kontaktelement som inte fungerar vettigt jmfr slangvärmare som är dyrare men värt varenda krona mera. Haft billig av "noname" och Calix båda av keramsik modell så du kan gissa vem som fungerade bäst i alla lägen, det var inte den billiga.
Sen går ju värmaren bara upp till 50 minuter och det räcker även i 30- vad jag själv upplever då så den går inte timmar i sträck och välladdat batteri är A och O vintertid oavsett hur eller om man värmer upp bilen så det är varken till eller från där. Batteriet mår inte dåligt av att laddas ur och i sålänge man håller det över 75% i alla lägen vilket är ungefär då det börjar blinka orange på min Ctekkontakt och en Ctek finns alltid i närheten. Vet folk som bytt batteri 3ggr på 6 år pga att dom inte bryr sig om skötsel utan rycker på axlarna och köper nya batterier när det dom har pajar/fryser sönder istället för en Ctek och sen spar resten till roligare saker. Till nyare bilar då dom kostar runt 1700-2000kr blir det fina pengar till resor över OM man sköter batteriet. Finns ju anledning det sitter 90Ah/800CCA på bilar med värmare och inga taniga 60-75Ah batterier. Finns exempel på där att inte motionera batterier är skadligare än att göra det., men att ladda ur för mycket är aldrig bra oavsett värmare eller ej.
Z28 skrev:Batteriet kommer att LEVA LÄNGRE om man kör elvärmare istället för dieselvärmare. Man kör inte slut på elvärmaren av att låta den gå långa tider. 30 min är alldeles för lite om det är kallt, typ -10 eller kallare. Något som däremot kan förkorta livslängden på elvärmare är eluttag med intervall, av/på, av/på hela tiden.
Genom att du inte ser när det är dags att ladda, vilket är betydligt tidigare än innan bilen vägrar/är segare än vanligt i starten så missar du detta som du får signal om när värmaren inte går full tid, andra signaler vissa tolkar som att det är fel på bilen pga felmeddelande som att det är "fel på strålkastaren" och den behöver service du lär dig som bilen ger när det är dags inkl. att värmaren slår av pga. spänningen. Har du inte värmare så får du inte denna signalen som är "gratis". Saknar man värmare så är det också så att man är betydligt mera slarvig med laddning så då låter man det vara mera urladdat oftare och det är allt annat än bra då det kan paja även halvladdat i vinterkyla just pga halvladdat och inte helladdat så det har med UNDERHÅLLET att göra, inte att undvika värmare. Mitt levde 6 år i bilen, det byttes ENBART pga att bilen byttes in på firma och inte för det var dåligt utan det var rutin vid inbytet hos den firman att byta när dom gick igenom den inför försäljning. Jag fick med det efter lite "tjat" så det används till annat än idag och får inte samma kärlek som det skulle få i bilen.
30min ÄR lagom tid på värmaren för att vara ekonomiskt och miljömässigt försvarbart, motorn behöver inte vara "varm", bara ljummen räcker då resten fixar motorn själv och enda det egentligen behöver är att vara över nollan så oljan är mera lättflytande och maskineriet startar lätt, att kupevärmaren behöver gå längre är en helt annan sak och oekonomisk fråga och med korrekt styrka vald efter luftvolym i kupen/bagaget på den så räcker max 60 minuter även i -20 och då passerat peaken för hur länge det är försvarbart köra elvärmare för miljömässigt spelar 30 eller 60+ minuter ingen roll och värma kupén har ingen betydelse, mera negativt då det drar mera elström från nätet.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..