Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Här har du en länk. Märk väl att jag är riktigt lack då jag tryckt in en 7Amp laddare i stället för carlix bc1205 som det skall vara oavsett vad volvo säger...

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 79#p909079
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ER skrev:Några 6000kr sparas inte, bara värmaren går på runt 2000kr inkl. intagskabel, grenkabel ca 900kr, kupeelement på minst 2kW som klarar av att värma upp vettigt i en stor kupe som V70 landar på minst 1000kr så minst 3800kr bara i delar och inte billigare på andra ställen direkt. På kontaktelementtiden så kunde man få värmaren för typ 7-800kr, men inte vad som nu monteras när man köper eller begär priser på delar.
Man kör inte slut på en dieselvämare genom att den körs flitigt och på rätt sätt, däremot mår den inte bra av att inte köras frekvent eller avbrytas innan den blivit varm. Elvärmare kör man ihjäl genom frekvent och överanvändande i form av gångtider på 1.5timmar+ när det räcker med 30 minuter så det blir ljummet i kylvattnet då det efter detta inte tillför nåt och enbart blir kostnad, har själv dödat två st av olika typer på olika bilar genom att notoriskt använda varje dag vintertid. Är bilen redan försedd med värmare så räcker det med 200kr för snabbkontakten till laddaren som även redovisar statusen på batteriet, sen kan 7800kr läggas på vettigare saker, eller 7100kr om laddare måste köpas. Batteriet kommer inte leva längre pga elvärmare, man missar bara givna singnaler att det är dax att ladda i tid. Har man som vana att missköta så blir det överfrekventa batteribyten oavsett hur man beter sig.
Är supernöjd med 299 kronors kupefläkt. Varför skulle man förstöra batteriet om man kör med motorvärmare ???

Man drar inte ur batteriet med bränslevärmaren och när man startar är motorn varm så batteriet frestas inte då heller, Generatorn håller det fulladdat hela tiden utan problem eftersom man bara förbrukar ström när motorn är i gång. Det är ju rena semestern för batteriet jämför med att få slita med bränslevärmaren halvtimme till timmavis i svår kyla utan att något laddar.
av Knota
Jag betalade 5255:- för montering av elektrisk motorvärmare och kupéuttag för knappt 3 månader sedan.
Volvos sats monterad hos Volvo-verkstad. Värt varenda öre.
Var i Kiruna i mellandagarna, bara att plugga in värmarkontakten dygnet runt på hotellet, gratis!
av Z28
Batteriet kommer att LEVA LÄNGRE om man kör elvärmare istället för dieselvärmare. Man kör inte slut på elvärmaren av att låta den gå långa tider. 30 min är alldeles för lite om det är kallt, typ -10 eller kallare. Något som däremot kan förkorta livslängden på elvärmare är eluttag med intervall, av/på, av/på hela tiden.
Användarvisningsbild
av ER
300kr räcker inte långt på en kupevärmare, du får nåt billigt "noname" jota alt har tur och kan fynda på superrea. Min Calix på 2,1kW gick då på 800kr tror jag och det var typ 12-16år sedan. Du vill ha ett med keramiska element som anpassar värmen efter behovet och spyr ut varmluft direkt, inte kallluft innan det blir ljummet och sen nåt som kan liknas vid varm luft när det värmts upp, i en stor som V70II helst 2kW eller starkare av känt fabrikat som Calix eller Modernum så du får det bästa värt pengarna och även mer än finljumen luft efter 1timme för det blir inte varmare med mera tid, bara slöseri med ström då det mest ineffektiva sättet att värma bilen är med el och än värre med sk kontaktelement som inte fungerar vettigt jmfr slangvärmare som är dyrare men värt varenda krona mera. Haft billig av "noname" och Calix båda av keramsik modell så du kan gissa vem som fungerade bäst i alla lägen, det var inte den billiga.
Sen går ju värmaren bara upp till 50 minuter och det räcker även i 30- vad jag själv upplever då så den går inte timmar i sträck och välladdat batteri är A och O vintertid oavsett hur eller om man värmer upp bilen så det är varken till eller från där. Batteriet mår inte dåligt av att laddas ur och i sålänge man håller det över 75% i alla lägen vilket är ungefär då det börjar blinka orange på min Ctekkontakt och en Ctek finns alltid i närheten. Vet folk som bytt batteri 3ggr på 6 år pga att dom inte bryr sig om skötsel utan rycker på axlarna och köper nya batterier när det dom har pajar/fryser sönder istället för en Ctek och sen spar resten till roligare saker. Till nyare bilar då dom kostar runt 1700-2000kr blir det fina pengar till resor över OM man sköter batteriet. Finns ju anledning det sitter 90Ah/800CCA på bilar med värmare och inga taniga 60-75Ah batterier. Finns exempel på där att inte motionera batterier är skadligare än att göra det., men att ladda ur för mycket är aldrig bra oavsett värmare eller ej.
Z28 skrev:Batteriet kommer att LEVA LÄNGRE om man kör elvärmare istället för dieselvärmare. Man kör inte slut på elvärmaren av att låta den gå långa tider. 30 min är alldeles för lite om det är kallt, typ -10 eller kallare. Något som däremot kan förkorta livslängden på elvärmare är eluttag med intervall, av/på, av/på hela tiden.
Genom att du inte ser när det är dags att ladda, vilket är betydligt tidigare än innan bilen vägrar/är segare än vanligt i starten så missar du detta som du får signal om när värmaren inte går full tid, andra signaler vissa tolkar som att det är fel på bilen pga felmeddelande som att det är "fel på strålkastaren" och den behöver service du lär dig som bilen ger när det är dags inkl. att värmaren slår av pga. spänningen. Har du inte värmare så får du inte denna signalen som är "gratis". Saknar man värmare så är det också så att man är betydligt mera slarvig med laddning så då låter man det vara mera urladdat oftare och det är allt annat än bra då det kan paja även halvladdat i vinterkyla just pga halvladdat och inte helladdat så det har med UNDERHÅLLET att göra, inte att undvika värmare. Mitt levde 6 år i bilen, det byttes ENBART pga att bilen byttes in på firma och inte för det var dåligt utan det var rutin vid inbytet hos den firman att byta när dom gick igenom den inför försäljning. Jag fick med det efter lite "tjat" så det används till annat än idag och får inte samma kärlek som det skulle få i bilen.
30min ÄR lagom tid på värmaren för att vara ekonomiskt och miljömässigt försvarbart, motorn behöver inte vara "varm", bara ljummen räcker då resten fixar motorn själv och enda det egentligen behöver är att vara över nollan så oljan är mera lättflytande och maskineriet startar lätt, att kupevärmaren behöver gå längre är en helt annan sak och oekonomisk fråga och med korrekt styrka vald efter luftvolym i kupen/bagaget på den så räcker max 60 minuter även i -20 och då passerat peaken för hur länge det är försvarbart köra elvärmare för miljömässigt spelar 30 eller 60+ minuter ingen roll och värma kupén har ingen betydelse, mera negativt då det drar mera elström från nätet.
av Z28
Jag har dieselvärmare också men den använder jag ju aldrig hemma eller på jobbet. Att köra elvärmaren i endast 30 min vid -20 är nog varken miljömässigt eller god ekonomi. Det är definitivt inte bilvård iallafall, det hör man ganska tydligt när man startar motorn. Detta märker man även på bränsleförbrukningen, därför håller inte miljö och ekonomiargumenten. Så om man vill värna om miljön, ekonomin och sin bil så är det nog bättre att använda värmaren för mycket än för lite.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ER skrev:300kr räcker inte långt på en kupevärmare, du får nåt billigt "noname" jota alt har tur och kan fynda på superrea. Min Calix på 2,1kW gick då på 800kr tror jag och det var typ 12-16år sedan. Du vill ha ett med keramiska element som anpassar värmen efter behovet och spyr ut varmluft direkt, inte kallluft innan det blir ljummet och sen nåt som kan liknas vid varm luft när det värmts upp, i en stor som V70II helst 2kW eller starkare av känt fabrikat som Calix eller Modernum så du får det bästa värt pengarna och även mer än finljumen luft efter 1timme för det blir inte varmare med mera tid, bara slöseri med ström då det mest ineffektiva sättet att värma bilen är med el och än värre med sk kontaktelement som inte fungerar vettigt jmfr slangvärmare som är dyrare men värt varenda krona mera. Haft billig av "noname" och Calix båda av keramsik modell så du kan gissa vem som fungerade bäst i alla lägen, det var inte den billiga.
Sen går ju värmaren bara upp till 50 minuter och det räcker även i 30- vad jag själv upplever då så den går inte timmar i sträck och välladdat batteri är A och O vintertid oavsett hur eller om man värmer upp bilen så det är varken till eller från där. Batteriet mår inte dåligt av att laddas ur och i sålänge man håller det över 75% i alla lägen vilket är ungefär då det börjar blinka orange på min Ctekkontakt och en Ctek finns alltid i närheten. Vet folk som bytt batteri 3ggr på 6 år pga att dom inte bryr sig om skötsel utan rycker på axlarna och köper nya batterier när det dom har pajar/fryser sönder istället för en Ctek och sen spar resten till roligare saker. Till nyare bilar då dom kostar runt 1700-2000kr blir det fina pengar till resor över OM man sköter batteriet. Finns ju anledning det sitter 90Ah/800CCA på bilar med värmare och inga taniga 60-75Ah batterier. Finns exempel på där att inte motionera batterier är skadligare än att göra det., men att ladda ur för mycket är aldrig bra oavsett värmare eller ej.
Z28 skrev:Batteriet kommer att LEVA LÄNGRE om man kör elvärmare istället för dieselvärmare. Man kör inte slut på elvärmaren av att låta den gå långa tider. 30 min är alldeles för lite om det är kallt, typ -10 eller kallare. Något som däremot kan förkorta livslängden på elvärmare är eluttag med intervall, av/på, av/på hela tiden.
Genom att du inte ser när det är dags att ladda, vilket är betydligt tidigare än innan bilen vägrar/är segare än vanligt i starten så missar du detta som du får signal om när värmaren inte går full tid, andra signaler vissa tolkar som att det är fel på bilen pga felmeddelande som att det är "fel på strålkastaren" och den behöver service du lär dig som bilen ger när det är dags inkl. att värmaren slår av pga. spänningen. Har du inte värmare så får du inte denna signalen som är "gratis". Saknar man värmare så är det också så att man är betydligt mera slarvig med laddning så då låter man det vara mera urladdat oftare och det är allt annat än bra då det kan paja även halvladdat i vinterkyla just pga halvladdat och inte helladdat så det har med UNDERHÅLLET att göra, inte att undvika värmare. Mitt levde 6 år i bilen, det byttes ENBART pga att bilen byttes in på firma och inte för det var dåligt utan det var rutin vid inbytet hos den firman att byta när dom gick igenom den inför försäljning. Jag fick med det efter lite "tjat" så det används till annat än idag och får inte samma kärlek som det skulle få i bilen.
30min ÄR lagom tid på värmaren för att vara ekonomiskt och miljömässigt försvarbart, motorn behöver inte vara "varm", bara ljummen räcker då resten fixar motorn själv och enda det egentligen behöver är att vara över nollan så oljan är mera lättflytande och maskineriet startar lätt, att kupevärmaren behöver gå längre är en helt annan sak och oekonomisk fråga och med korrekt styrka vald efter luftvolym i kupen/bagaget på den så räcker max 60 minuter även i -20 och då passerat peaken för hur länge det är försvarbart köra elvärmare för miljömässigt spelar 30 eller 60+ minuter ingen roll och värma kupén har ingen betydelse, mera negativt då det drar mera elström från nätet.

Jag har kört svindyra Kalix o Modernum, de höll inte längre än 249 kr biltema varianten så det var bortkastade pengar.

Varför skulle batteriet bli halvladdat om man kör med elektrisk motor/kupevärmare ??? Dagens elektroniskt styrda generator/laddning har inga som helst problem att hålla batteriet fulladdat om du bara använder ström när motorn är igång. Eftersom bilen är varm vid avfart behöver du varken glöda länge eller ens köra en massa elrutor o elstolar så batteriet har ju rena semestern. Bättre kan inte ett batteri ha det.
Användarvisningsbild
av ER
Var sa jag att det beror på värmaren? Sa att det inte laddas just pga avsaknaden då man är benägen att missköta i betydligt större utsträckning än med värmare då lata folk kör elvärmare och skiter i att ladda inför vintern eller ens har koll på vilken nivå deras batteri ligger på. Själv vill jag heller av säkerhetsskäl inte ha batteri längre än 6år, byter oavsett skick alltid efter 4-5år och det oberoende av värmare eller ej då jag råkat ut för att fullladdat batteri tvärdog/en cell pajade på ett som var 6år och inget tecken på detta gavs 6 timmar innan då bilen gick fint och inte tvekade att starta, men sen 10V och kaputt.
Då har du enbart haft TUR. Min ""noname" från feltema klarade inte av att värma upp min gamla S60 och knappt min gamla S40, tur den pajade efter 3 år. Calix K4:an på 2,1kW gjorde det med bravur, ,liksom den klarar av XC:n i riktig kyla som vi nu har på 20- eller kallare. den lever efter massor av år och används i andrabilen nästan dagligen samt är byggd sp den kan monteras fast i bilen utat att stå på mattan eller klämmas fast på mattan och sen "låsas" fast när mattan sätts fast i dom två pluttarna som håller fast mattan i fotbrunnen.

Kör du korta sträckor så hinner du inte ladda tillbaka det du drar ur oavsett hur avancerat det är på nyare generatorer då tröghet finns i batterier, tar minst ett par km innan du är på plus minus noll och i kyla så tar det mera kraft att dra runt och elvärmare gör motor knappt ljummen så stor del av trögheten sitter kvar. Ett batteri är anpassat att kunna laddas ur och upp så livslängden på det styrs inte lika mycket av antalet cykler som otur att se till att det är dåligt laddat i kyla, att aldrig ladda ur under 50-55% av kapaciteten då det då börjar med negativa saker du inte kan reversera. Vet fall där det dödats batteri på nolltid pga misskötsel medf och utan värmare och fall där batterier som i mitt fall levat 6år+ med "brutal" värmare och konstanta urladdningar fast aldrig under 55% av kapaciteten. Att kasta ut nästan 4000kr på elvärmare samt kupeelemant när 200kr räcker är att kasta pengarna i sjön då batteriet inte skonas när det sköts rätt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ER skrev:Var sa jag att det beror på värmaren? Sa att det inte laddas just pga avsaknaden då man är benägen att missköta i betydligt större utsträckning än med värmare då lata folk kör elvärmare och skiter i att ladda inför vintern eller ens har koll på vilken nivå deras batteri ligger på.
Missköta ? Varför skulle diselvärmarkörare vare en speciell typ av människor vårdar bilen extra ömt, jag ser motsatsen, det är bekväma typer som inte ens skulle orka skrapa en ruta :mrgreen: Om man har el motor/kupe-värmare behövs ingen stödladdning alls, dagens elektronisk styrda laddingng/generator har inga problem att hålla batteriet fulladdat om du inte håller på och suger ur batteriet med bränsleväramren när ingen laddning sker.
ER skrev:Kör du korta sträckor så hinner du inte ladda tillbaka det du drar ur oavsett hur avancerat det är på nyare generatorer då tröghet finns i batterier, tar minst ett par km innan du är på plus minus noll
Ett par km kör jag i alla fall efter start så det ligger alltid fulladdat på +/-noll fulladdat, vem kör kortare sträckor än så ?
ER skrev: Ett batteri är anpassat att kunna laddas ur och upp så livslängden på det styrs inte lika mycket av antalet cykler som otur att se till att det är dåligt laddat i kyla, att aldrig ladda ur under 50-55% av kapaciteten då det då börjar med negativa saker du inte kan reversera.
Eftersom jag inte kör diesel-värmaren utan el-värme finns ingen risk att komma under 50%. Och eftersom man inte ladd-cykler pga dieselvärmaren heller håller batteriet ännu längre.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av III
Kommentar till att missköta batteriet. Jag köpte för några år sedan ett nytt batteri. Höll ca 1, 5 år. Fick nytt på garantin. Så visst tusan har det varit kvalitetsbrister. Står ändå jämt i varmgarage. använder bilen hela tiden på samma sätt och det tidigare batteriet var väl ca 6 år.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]