- lör 19 dec 2015, 21:46
När jag monterat och felsökt värmare under sommartid, dom går fint att starta även under högsommaren på V70N, så blåser det riktigt varmt och gott när värmaren startats. Trots att man kört med reglagen på lägsta tempen. Jag har eftermonterat på två egna bilar, hittils :)
Så detta är vel orsaken till att jag vill påstå, reglagen läge har inget att göra med sluttempen när man kör parkeringsvärmare.
Restvärme uppvisar samma beteende, den kör maximal värme som går att få ur kylvattnet i 30minuter eller tills batteriet blir för lågt. Enligt mig så blir det för varmt i kupén för ytterkläder om det inte är kallare än 0grader ute. Då önskar jag att man kunde sänkt tempen faktiskt...
andersuw skrev:Vad får dig att tro att värmereglagen inte gör någon skillnad i det här fallet?Om man tänker rent praktiskt, genom programmerarens ögon så att säga. Så behöver man inte ta hänsyn till temperaturreglagen på CCM för att frosta av rutor och värma kupén till behaglig temperatur. Av intresse däremot är utomhustemperatur och kupétemperatur, utöver kylarvatten och värmarens funktion. Man bör alltid lösa en algoritm på enklast möjliga sätt.
VIDA låter bland annat meddela följande:
"The additional heater is controlled by the ECC climate control system as required. In addition to the above conditions, the Climate Control Module (CCM) also takes the outside temperature, engine coolant temperature (ECT) and the temperature selected into account before a request for the heater to start is made."
Alltså tas hänsyn till vald kupétemperatur när beslut om att starta värmaren fattas och jag ser ingen anledning till att man inte skulle ta hänsyn till den i andra delar av processen heller, särskilt som CCM redan är inblandad i värmarstyrningen.
När jag monterat och felsökt värmare under sommartid, dom går fint att starta även under högsommaren på V70N, så blåser det riktigt varmt och gott när värmaren startats. Trots att man kört med reglagen på lägsta tempen. Jag har eftermonterat på två egna bilar, hittils :)
Så detta är vel orsaken till att jag vill påstå, reglagen läge har inget att göra med sluttempen när man kör parkeringsvärmare.
Restvärme uppvisar samma beteende, den kör maximal värme som går att få ur kylvattnet i 30minuter eller tills batteriet blir för lågt. Enligt mig så blir det för varmt i kupén för ytterkläder om det inte är kallare än 0grader ute. Då önskar jag att man kunde sänkt tempen faktiskt...
- By 20FJan