Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:Vad får dig att tro att värmereglagen inte gör någon skillnad i det här fallet?

VIDA låter bland annat meddela följande:

"The additional heater is controlled by the ECC climate control system as required. In addition to the above conditions, the Climate Control Module (CCM) also takes the outside temperature, engine coolant temperature (ECT) and the temperature selected into account before a request for the heater to start is made."

Alltså tas hänsyn till vald kupétemperatur när beslut om att starta värmaren fattas och jag ser ingen anledning till att man inte skulle ta hänsyn till den i andra delar av processen heller, särskilt som CCM redan är inblandad i värmarstyrningen.
Om man tänker rent praktiskt, genom programmerarens ögon så att säga. Så behöver man inte ta hänsyn till temperaturreglagen på CCM för att frosta av rutor och värma kupén till behaglig temperatur. Av intresse däremot är utomhustemperatur och kupétemperatur, utöver kylarvatten och värmarens funktion. Man bör alltid lösa en algoritm på enklast möjliga sätt.

När jag monterat och felsökt värmare under sommartid, dom går fint att starta även under högsommaren på V70N, så blåser det riktigt varmt och gott när värmaren startats. Trots att man kört med reglagen på lägsta tempen. Jag har eftermonterat på två egna bilar, hittils :)

Så detta är vel orsaken till att jag vill påstå, reglagen läge har inget att göra med sluttempen när man kör parkeringsvärmare.

Restvärme uppvisar samma beteende, den kör maximal värme som går att få ur kylvattnet i 30minuter eller tills batteriet blir för lågt. Enligt mig så blir det för varmt i kupén för ytterkläder om det inte är kallare än 0grader ute. Då önskar jag att man kunde sänkt tempen faktiskt...
johnnype skrev:Om man tänker rent praktiskt, genom programmerarens ögon så att säga. Så behöver man inte ta hänsyn till temperaturreglagen på CCM för att frosta av rutor och värma kupén till behaglig temperatur. Av intresse däremot är utomhustemperatur och kupétemperatur, utöver kylarvatten och värmarens funktion. Man bör alltid lösa en algoritm på enklast möjliga sätt.
Absolut. Men det allra enklaste i det här fallet är ju att CEM säger till CCM: Gör vad du brukar göra! Det finns ju redan ett program för styrning av kupétemperaturen under körning så varför inte använda det? Och så kan man också tolka det VIDA säger. :-)
johnnype skrev:När jag monterat och felsökt värmare under sommartid, dom går fint att starta även under högsommaren på V70N, så blåser det riktigt varmt och gott när värmaren startats. Trots att man kört med reglagen på lägsta tempen. Jag har eftermonterat på två egna bilar, hittils :)

Så detta är vel orsaken till att jag vill påstå, reglagen läge har inget att göra med sluttempen när man kör parkeringsvärmare.

Restvärme uppvisar samma beteende, den kör maximal värme som går att få ur kylvattnet i 30minuter eller tills batteriet blir för lågt. Enligt mig så blir det för varmt i kupén för ytterkläder om det inte är kallare än 0grader ute. Då önskar jag att man kunde sänkt tempen faktiskt...
Jag har några gånger kört värmaren i min 02:a när jag suttit och väntat i bilen och det varit kallt ute. Bilen har då varit varmkörd innan men det blir ju fort kallt sedan man stannat om man inte kör värmaren. Det var några år sedan jag senast gjorde detta nu men som jag minns det gick värmaren och/eller kupéfläkten igång bara periodvis, gissningsvis när temperaturen föll under något kritiskt värde. Sedan kan det förstås tänkas att alla P2:or inte funkar riktigt likadant i det här avseendet.
Det är så att min kupefläkt går periodvis.
Den väntar ca 10 min efter värmaren startat sen kör den igång kupéfläkten och sen går den låt säga 10 min och stänger av den i 3 minuter osv.
Så håller den på tills tiden gått ut.
Men tydligen så kom detta på 05?!? Enligt Volvo.
Innan 05 ska köra bastuvarmt.

Värmereglagen har ingen påverkan på värmen i kupén.
Full kyla eller full värme, det blir lika varmt i kupén ändå.

Usch, jag hoppas min brännare håller ihop i vinter.
Den låter inge trevligt när man startar den.
Låter som fläktmotorn är trött.

Hur låter en frisk Ardic värmare? :)
andersuw skrev:
johnnype skrev: Restvärme uppvisar samma beteende, den kör maximal värme som går att få ur kylvattnet i 30minuter eller tills batteriet blir för lågt. Enligt mig så blir det för varmt i kupén för ytterkläder om det inte är kallare än 0grader ute. Då önskar jag att man kunde sänkt tempen faktiskt...
Jag har några gånger kört värmaren i min 02:a när jag suttit och väntat i bilen och det varit kallt ute. Bilen har då varit varmkörd innan men det blir ju fort kallt sedan man stannat om man inte kör värmaren. Det var några år sedan jag senast gjorde detta nu men som jag minns det gick värmaren och/eller kupéfläkten igång bara periodvis, gissningsvis när temperaturen föll under något kritiskt värde. Sedan kan det förstås tänkas att alla P2:or inte funkar riktigt likadant i det här avseendet.
Här pratar jag om funktionen för Restvärmare, jag brukar inte köra brännaren när jag parkerat ute i kylan och väntar för det drar ju en del ström. Utan Restvärme kör bara vattenpumpen och kupefläkten. Det suger ut den värme som finns kvar i kylarvattnet helt enkelt.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]