Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AndreasThn skrev:
MartinS skrev:Det går inte att eftermontera då man inte kan ladda mjukvara för det.
Ok, tack för svaret det var surt :(
Om det varit möjligt och hyfsat enkelt att byta backspeglar med dig så hade jag gjort det i utbyte mot en pizza eller två.

För mig är systemet djupt meningslöst och dessutom otroligt irriterande när det regnar. Då byter vänster kamera genast karaktär och tror att den är på något 80-tals disco.
Är man någorlunda rutinerad så har man reflexmässigt redan vänt på huvudet och kollat innan man tänker på att man har detta system ändå.
Det är mest en kul grej att påpeka för omgivningen att man minsann har kameror i backspeglarna anser jag.
para skrev:Säkerhetsbältet i bil bil har jag aldrig haft nytta av, har haft det i alla mina bilar under 25 år. samtidigt är det inget jag skulle vilja vara utan. Samma med BLIS
Säkerhetsbältet är passiv säkerhetsutrustning, blis är väl att betrakta som aktiv säkerhetsutrustning om man är väldigt snäll, egentligen är det bara ett informationsystem, iallafall i xc70. Att argumentera för blis med säkerhetsbältet som argument blir väldigt märkligt tycker jag.
Jag gillade BLIS, och tyckte absolut det fyllde en funktion. Däremot trodde jag att det skulle varna om jag började göra ett filbyte när bilen upptäckt en bil i döda vinkeln men det gjorde det inte. (V60 MY11)
Fast den ska ju ha en slags varningsfunktion?! I allfall i senare årsmodellerna... Saxat från instruktionsboken till en V60 MY16:
När BLIS upptäcker ett fordon inom zon 1,
eller ett snabbt upphinnande fordon i zon 2,
lyser dörrpanelens BLIS-lampa med fast
sken. Om föraren i det läget aktiverar körriktningsvisaren
åt den sida som varningen ges,
kommer BLIS-lampan att övergå från fast
sken till att blinka med ett mer intensivt ljus.
Ingen ljudsignal.. men ett intensivt blinkande... borde räknas som varning. :)
Lövet är ju BMW-fantast och kanske faller in hos stereotypen med blinkersen? ;)
grillchips skrev:Lövet är ju BMW-fantast och kanske faller in hos stereotypen med blinkersen? ;)
Ingen skillnad blinkers eller ej på min. Hände ingenting oavsett.
V60 my16 blis fungerar inte lika som en xc70 my16 blis. V60 my16 har väl för övrigt radar-blis och inte kamera.
Har kört några bilar med BLIS tycker ändå att den fyller en funktion.
Övrigt så har backkameran en värdelös bild med störningar och så ser man inte dragkroken :roll: förhoppningsvis så är det bara en justering.

Annars så är man som nöjd med bilen...betyg 10 av 10 :D

XC70 D4 AWD 181HK Teknikpaket Pro Färg Ice Vit Solid

Alu.hjul, Freja Black 18"
PARKERINGSASSISTANSKAMERA BAK
Parkeringshjälp fram och bak
DRAG, FAST
Digitalt kombiinstrument Sensus Navigation
Elmanövrerad förarstol m.minne
Sidodörrar o.bakre lastutr.med laminerat glas
Eluppvärmd vindruta Taklucka i glas
Keyless-Drive-Nyckellöst system m.Personal Com. V70/XC70 Sport
Volvo on Call
Mörkt tonade bakre,bakdörrar samt runt lastutr.
VÄRMARE, EL-DRIVEN MED KUPÉKONTAKT

...och jo den har RATTVÄRME :lol:

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]