Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hyted
Escient skrev:Hämtade min XC 90 i slutet av Juni.

Kom ungefär 15 km innan bilen gick i nödläge och knappt hade styrfart. Efter bärgning tillbaka till ÅF visade sig problemet bero på att en slang till turbon "glömts" dra åt vid produktion. QC anyone? Lite risig start på mitt bilköp.

Vidare upplever jag en mängd problem. En del mindre skönhetsfläckar, men även helt oacceptabla kvalitetsproblem.
Här kommer en shortlist.

1. Vibrationer i pedalställ ratt och stol vid hastigheter över 100km/h
2. BLIS varnar för trasig sensor 4-5 ggr i veckan
3. Kameror slocknar för att vara döda i ett par dagar och sedan fungera igen.
4. Bilen varnar för defekt nivåreglering.
5. Sensor för bagageöppning under kofångare är helt död.
6. Larmet går "ibland" igång vid fjärrstart via VOC
7. Förarprofil saknas helt i menyn, vilket kan driva en till vansinne, eftersom läge individual manuellt måste väljas varje gång tändningen slagits av om man inte kan leva med superlätt servo och start/stopp i komfortläge.
8. HUD återgår till defaultläge flera ggr i veckan
9. Skrammel bakom mätarkluster i instrumentpanelen.
10. Skrammel i dörrsidor.
11.Skrammel någonstans i baksäte höger bak.
12. Galet högt vägljud i kupé. Varierar naturligtvis med vägavsnitt, men ligger över 80db redan vid farter runt 70-80km/h på vägar med normal svensk asfaltskvalité, vilket gör livet bakom ratten olidligt.
13. Luftfjädringen smäller över brunnslock och tvärskarvar på ett sätt så man tror hjulen håller på att lossna.

Bilen har nu varit inne för åtgärd i snart två veckor. Två Pirellidäck byttes ut eftersom de inte var runda!!! men problem med vibrationer och vägljud kvarstår. Nu skall bilen utrustas med Michelindäck, samt kardanaxel bytas. Nya dörrsidor beställda för att få bort ett av skrammelproblemen. (tydligen är dörrsidona något man känner till, och bytt som en "running change" med ny underleverantör. Ny sensor för bagageöppning med tillhörande elektronik kommer v40, och det ser jag som en bagatell i sammanhanget.

Jag måste tillägga att jag normal sett inte är en gnällspik, och aldrig tidigare vädrat mitt missnöje i publika sammanhang, men detta skämt till exemplar av bil håller på att förpesta hela upplevelsen.

Fortsättning följer, men snart kommer jag kräva att få häva köpet, uppsöka närmaste Audihandlare och kika på en sjusitsig Q7
Man blir ju fasen helt kallsvettig när man hör sånt här!!

Har man beställt fel bil?

Såhär kan det inte vara normalt att det är!
Användarvisningsbild
av Rillee
Inte fel bil men de första årsmodellerna brukar ju kvaliten vara lite sådär tyvärr
av JimmyK

Kom ungefär 15 km innan bilen gick i nödläge och knappt hade styrfart. Efter bärgning tillbaka till ÅF visade sig problemet bero på att en slang till turbon "glömts" dra åt vid produktion. QC anyone? Lite risig start på mitt bilköp.

Vidare upplever jag en mängd problem. En del mindre skönhetsfläckar, men även helt oacceptabla kvalitetsproblem.
Här kommer en shortlist.

7. Förarprofil saknas helt i menyn, vilket kan driva en till vansinne, eftersom läge individual manuellt måste väljas varje gång tändningen slagits av om man inte kan leva med superlätt servo och start/stopp i komfortläge.
12. Galet högt vägljud i kupé. Varierar naturligtvis med vägavsnitt, men ligger över 80db redan vid farter runt 70-80km/h på vägar med normal svensk asfaltskvalité, vilket gör livet bakom ratten olidligt.
13. Luftfjädringen smäller över brunnslock och tvärskarvar på ett sätt så man tror hjulen håller på att lossna.

Bilen har nu varit inne för åtgärd i snart två veckor. Två Pirellidäck byttes ut eftersom de inte var runda!!! men problem med vibrationer och vägljud kvarstår. Nu skall bilen utrustas med Michelindäck, samt kardanaxel bytas. Nya dörrsidor beställda för att få bort ett av skrammelproblemen. (tydligen är dörrsidona något man känner till, och bytt som en "running change" med ny underleverantör. Ny sensor för bagageöppning med tillhörande elektronik kommer v40, och det ser jag som en bagatell i sammanhanget.

Jag måste tillägga att jag normal sett inte är en gnällspik, och aldrig tidigare vädrat mitt missnöje i publika sammanhang, men detta skämt till exemplar av bil håller på att förpesta hela upplevelsen.

Fortsättning följer, men snart kommer jag kräva att få häva köpet, uppsöka närmaste Audihandlare och kika på en sjusitsig Q7
När ska de byta kardan på din bil? Intressant att höra om detta hjälper då jag har samma problem med vibrationer över 100km/h, de senaste dagarna känns det som de redan kommer vid 70km/h.
Michelindäck kommer inte att hjälps. Jag har michelindäck varav de har bytt 2st för att de inte var runda men vibrationerna finns kvar.
av Escient
Kardanen är planerad för byte under nästa vecka, men man får nog ta det med en stor nypa salt eftersom ÅF verkar hoppas snarare än veta.

En på gränsen till tragisk reflektion och en paradox är att V70'n jag lånar under tiden framstår som en komfortsensation.
Användarvisningsbild
av EjS
Escient skrev:Kardanen är planerad för byte under nästa vecka, men man får nog ta det med en stor nypa salt eftersom ÅF verkar hoppas snarare än veta.

En på gränsen till tragisk reflektion och en paradox är att V70'n jag lånar under tiden framstår som en komfortsensation.
Ja det är näst intill sarkastisk!

Räkna upp hur många gångar du får åka till åf med samma problem - och sedan häv köpet.

Får nog vara ärlig och säga det blir svårt att nånsinn bli helt nöjd med bilen efter den starten.
Användarvisningsbild
av GustavB
Jag hittade en till bugg. Om man inte har telefonen i bilen när man startar den måste man para om den igen. Den kopplar inte på sig Per automatik. Om telefonen däremot finns i bilen när man startar är det inga problem.
Användarvisningsbild
av sura56
GustavB skrev:Jag hittade en till bugg. Om man inte har telefonen i bilen när man startar den måste man para om den igen. Den kopplar inte på sig Per automatik. Om telefonen däremot finns i bilen när man startar är det inga problem.
Jag har startat bilen via Volvo On Call några gånger och då har telefonen varje fall fungerat
Användarvisningsbild
av GustavB
En till:
Mitt dörrhandtag stannar kvar ute när man öppnat dörren. Ska in nästa vecka för att få dom andra sakerna fixade så då får dom kika även på detta.
av Escient

Här kommer en shortlist.

Bilen är fortfarande kvar på service. Senaste budet är att den är klar mot slutet av denna vecka. Då har den tillbringat 6 veckor på verkstad, och provkörts mer än 150 mil. Volvo har varit på plats med egna tekniker vid flera tillfällen. 3 uppsättningar däck har bytts. Kardan har bytts. Motorinfästningar justerats, och komponenter i fyrhjulsdriften bytts ut. Otaliga mjukvaruuppdateringar testats. Instrumentbrädan demonterad och skrammel lokaliserat. Nu väntar vi på dörrsidor som släppt i limningen som skall ersättas. Volvo skall dessutom testa och installera uppdaterad isolering för att få bort det höga vägljudet som man medger är ett problem. Förarprofilen kommer inte åtgärdas då Volvo inte kommer implementera detta. Det står felaktigt angivet i manualen. Jag tycker mest det är en grymt irriterande detalj i sammanhanget.
Min bil kommer att återköpas. Jag skall förhoppningsvis snart ges möjlighet att testa igen för att avgöra om jag vill ha ett nytt exemplar.
Fortsättning följer :shock: :shock:
av Davajn
Väldigt tråkigt för dig men tyvärr är detta den bistra sanningen i dagens massproduktionssamhälle... Man kan kolla bakåt i tiden å hitta liknande scenarion i förmodligen dom flesta bilmärken.

Men det låter ju iaf som dom har en god inställning på att åtgärda det och att dom är villiga att återköpa den. Det är i slutändan kunden som ska vara nöjd och lyckas Volvo fortfarande behålla dig som kund så har dom ju gjort ett ypperligt jobb. Kundservice är A & O.

Med tanke på att många andra är supernöjda med sina köp så är det nog bara smälta ner det där måndagsexet och börja om från början! Hoppas du blir nöjd med den nya :)
Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]

Dina felkoder kan vara gamla och irrelevanta. Kans[…]

När jag laddar ner får jag hela nä[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]