- tor 10 sep 2015, 12:05
Har man beställt fel bil?
Såhär kan det inte vara normalt att det är!
Escient skrev:Hämtade min XC 90 i slutet av Juni.Man blir ju fasen helt kallsvettig när man hör sånt här!!
Kom ungefär 15 km innan bilen gick i nödläge och knappt hade styrfart. Efter bärgning tillbaka till ÅF visade sig problemet bero på att en slang till turbon "glömts" dra åt vid produktion. QC anyone? Lite risig start på mitt bilköp.
Vidare upplever jag en mängd problem. En del mindre skönhetsfläckar, men även helt oacceptabla kvalitetsproblem.
Här kommer en shortlist.
1. Vibrationer i pedalställ ratt och stol vid hastigheter över 100km/h
2. BLIS varnar för trasig sensor 4-5 ggr i veckan
3. Kameror slocknar för att vara döda i ett par dagar och sedan fungera igen.
4. Bilen varnar för defekt nivåreglering.
5. Sensor för bagageöppning under kofångare är helt död.
6. Larmet går "ibland" igång vid fjärrstart via VOC
7. Förarprofil saknas helt i menyn, vilket kan driva en till vansinne, eftersom läge individual manuellt måste väljas varje gång tändningen slagits av om man inte kan leva med superlätt servo och start/stopp i komfortläge.
8. HUD återgår till defaultläge flera ggr i veckan
9. Skrammel bakom mätarkluster i instrumentpanelen.
10. Skrammel i dörrsidor.
11.Skrammel någonstans i baksäte höger bak.
12. Galet högt vägljud i kupé. Varierar naturligtvis med vägavsnitt, men ligger över 80db redan vid farter runt 70-80km/h på vägar med normal svensk asfaltskvalité, vilket gör livet bakom ratten olidligt.
13. Luftfjädringen smäller över brunnslock och tvärskarvar på ett sätt så man tror hjulen håller på att lossna.
Bilen har nu varit inne för åtgärd i snart två veckor. Två Pirellidäck byttes ut eftersom de inte var runda!!! men problem med vibrationer och vägljud kvarstår. Nu skall bilen utrustas med Michelindäck, samt kardanaxel bytas. Nya dörrsidor beställda för att få bort ett av skrammelproblemen. (tydligen är dörrsidona något man känner till, och bytt som en "running change" med ny underleverantör. Ny sensor för bagageöppning med tillhörande elektronik kommer v40, och det ser jag som en bagatell i sammanhanget.
Jag måste tillägga att jag normal sett inte är en gnällspik, och aldrig tidigare vädrat mitt missnöje i publika sammanhang, men detta skämt till exemplar av bil håller på att förpesta hela upplevelsen.
Fortsättning följer, men snart kommer jag kräva att få häva köpet, uppsöka närmaste Audihandlare och kika på en sjusitsig Q7
Har man beställt fel bil?
Såhär kan det inte vara normalt att det är!