Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
apersson850 skrev:Listpris på min 2012 var ungefär 560000. Så nog tycker jag att det kan finnas 179000 kronor bil kvar när den inte gått längre än så.
Det är många andra bilar som är märkligt billiga som begagnade.
Sant. Å andra sidan köper man en ny XC70 MY16 för 2xpengarna som denna med 17400 mil kostar. Det är en 7-8 år nyare bil där allt är nytt. Finns nog inget annat land i världen där man begär och får så mycket efter 7-8 år och 17-18 000 mil... jag kan tänka mig att totalekonomin blir bättre i en ny även om man lånar t ex på sitt hus för 1,3% ränta:
- fri service tre år
- halvförsäkring tre år
- åtta års vägassistans
- nya däck
- snålare
- MYCKET lägre skatt
etc.
Användarvisningsbild
av the_dolph
imorgon ska jag testa en xc70 d5 205hk. Har i princip det mesta som går att få. Visserligen gått 22500 mil men det syns inte. Storservice gjordes i juni förra året, gick på 43000kr. Såg listan på vad som byttes. 199000kr ligger den på. finns på firma. samma ägare hela tiden och servad på samma verkstad. vad tycks. bifogar listan vad som ingår:

XC70 II D5 AWD Summum
Automat, Eluppvärmda spolarmunst., Privatlåsning lastutrymme, Mörkt tonade rutor 5 st, Elmanövrerad baklucka, Laminerat glas runt om, ABL- Aktiva Xenonljus, Ljudanl.High Performance, Nyckelavst. kr-kudde pass, Nivåreglering automatisk, Aluminiumhjul Merac 18, Sub woofer bak, 6 CD-växlare, Panelinlägg Classic Wood, VOC tel/Fjärrstart p-värm, Herrgårdsv-pkt 2 XC70 II

det är en 2011
Användarvisningsbild
av apersson850
perhall skrev:- fri service tre år
- halvförsäkring tre år
- åtta års vägassistans
- nya däck
- snålare
- MYCKET lägre skatt
Fri service i tre år har man inte fått på flera år, mig veterligt.
Försäkringen är billigare i tre år, det är riktigt. Har inte kollat vad skillnaden är, men det är några tusen om året.
Vägassistansen gäller i elva år, men bara under förutsättning att man gör service hos Volvo varje år. Så det blir samma sak.
Hur däcken är på en begagnad bil kan variera. Även sådana byts det ju däck på då och då.
Hur det står till med snålheten kan variera. Vanligtvis beror det mer på hur man kör än vad man kör.
Lägre skatt är väl den enda fördelen med låga fantasisiffror på förbrukningen enligt körcyklerna.

Men att det skulle vara billigare att köpa en ny än att köra ett tag till med den man har, det är nog mer något man vill tro än verklighet. Kapitalkostnaden är ju en mycket stor post i bilägandet. De pengar som försvinner när man kör över tröskeln hos bilhandlaren får man inte tillbaka. Måste vara den dyraste duns man kan göra utan att knyckla till plåten!
Nu tillhör jag dem som inte köper bilar som jag inte själv kan betala, men det innebär ju att det inte blir någon avkastning på de pengar som måste stoppas in för att köpa en ny bil. Visst är det kris i världen ibland, och då kan det vara lika bra att köpa bil som aktier, men för det mesta är det inte det.

En snarlik bil som min försöker de sälja hos den lokala Volvohandlaren för en bit över 250000. Men då försvann den inte. Senast jag såg ett pris var den nere på 254000, men stod kvar. Oavsett vad den kommer att gå för så är det alltså ytterligare en kvarts miljon i alla fall som ska fram för att få en ny sådan bil. Hur mycket kostar det att köra lika länge till istället? Bilens värde har i alla fall inte sjunkit till noll efter sex år heller, bara för att halva försvunnit under tre år.
Den förra bilen jag köpte ny körde jag 18 år med innan värdet skrevs ner till noll (skroten). De sista åren var den ju värd lika mycket varje år, tills motorn lade av, efter ca 50000 mil.
av perhall
Det räcker med att låna 50000 av Volvofinans för att få gratis sservice i tre år.
bilen på Berners är en 08 och den är de facto törstigare än en my16
Det är dessutom osannolikt att den inte behöver repareras för ett antal tiotusenlappar kommande två tre år.
oavsett hur det står till med utrustning och annat på Anders 2012 så kvarstår faktum att TS tänkta bil är mycket sämre utrustad än en 16 och jag har svårt atttro att Anders my12 kostar500 ny med nuvarande pris/rabattläge...
av perhall
Såg just min kollegas offert. Han beställde bilen som privatperson i fredags.
364600.
XC70 D4 AWD Classic Momentum
automat
metallic
Teknikpaket PRO
VOC
gummimattor
lastrumsmatta
dragkrok
serviceavtal 3 år (50 000 finans)

Tror inte den blir dyrare på 3-4 års sikt än en 8 år gammal bil med 17000 mil för hälften av priset. Dessutom är den nya mycket mer välutrustad...
PH
Användarvisningsbild
av Jahaja
99 kr/mån är ju inte jättedåligt. Vad får man för ränta hos volvofinans? Säg 5%, det blir 200 kr/mån på 50.000. Det sjunker förstås när man amorterar men man ska ner till hälften innan man ligger på en hundring i ränta.
av Gabriel
Är det månne så att fri service i 3år/4500 mil är en förhandlingsfråga, att det går att pruta bort de där 99kr/mån?

Annars får man ju väga in att det kanske bara blir två gratis servicetillfällen om man kör 2000mil/år. Man får betala 3600kr (36månader) och man får betala mer ränta på 50.000kr om man tex kan låna upp dem till 1.7-1.8% på egen hand.
Sammantaget blir det inte så billig service då?

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]