perhall skrev:- fri service tre år
- halvförsäkring tre år
- åtta års vägassistans
- nya däck
- snålare
- MYCKET lägre skatt
Fri service i tre år har man inte fått på flera år, mig veterligt.
Försäkringen är billigare i tre år, det är riktigt. Har inte kollat vad skillnaden är, men det är några tusen om året.
Vägassistansen gäller i elva år, men bara under förutsättning att man gör service hos Volvo varje år. Så det blir samma sak.
Hur däcken är på en begagnad bil kan variera. Även sådana byts det ju däck på då och då.
Hur det står till med snålheten kan variera. Vanligtvis beror det mer på hur man kör än vad man kör.
Lägre skatt är väl den enda fördelen med låga fantasisiffror på förbrukningen enligt körcyklerna.
Men att det skulle vara billigare att köpa en ny än att köra ett tag till med den man har, det är nog mer något man vill tro än verklighet. Kapitalkostnaden är ju en mycket stor post i bilägandet. De pengar som försvinner när man kör över tröskeln hos bilhandlaren får man inte tillbaka. Måste vara den dyraste duns man kan göra utan att knyckla till plåten!
Nu tillhör jag dem som inte köper bilar som jag inte själv kan betala, men det innebär ju att det inte blir någon avkastning på de pengar som måste stoppas in för att köpa en ny bil. Visst är det kris i världen ibland, och då kan det vara lika bra att köpa bil som aktier, men för det mesta är det inte det.
En snarlik bil som min försöker de sälja hos den lokala Volvohandlaren för en bit över 250000. Men då försvann den inte. Senast jag såg ett pris var den nere på 254000, men stod kvar. Oavsett vad den kommer att gå för så är det alltså ytterligare en kvarts miljon i alla fall som ska fram för att få en ny sådan bil. Hur mycket kostar det att köra lika länge till istället? Bilens värde har i alla fall inte sjunkit till noll efter sex år heller, bara för att halva försvunnit under tre år.
Den förra bilen jag köpte ny körde jag 18 år med innan värdet skrevs ner till noll (skroten). De sista åren var den ju värd lika mycket varje år, tills motorn lade av, efter ca 50000 mil.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.