Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
PTC-nippeln jag tror att den ska hindra att kondens från vevhuset fryser till is under vintern och blockerar. men är inte helt säker. Du kan ohm mäta den och se ifall den fungerar ska vara ganska litet motstånd.
av chrisf
Tack för svaren!

Har blivit massa annat att ta tag i, så det har inte blivit så mycket med bilen på sistone. Det börjar närma sig ett byte av oljeslangarna hur som, ska ner nästa vecka och få de utbytta.

Ok, så packboxen/kamaxelpackningen bör väl bytas då samtidigt som man ändå tappar bilen på olja. Vi ska även göra filterbyte och oljebyte, ingen oljeservice dock. Bara rent byte blir det denna gång (också) - vet inte om service gjorts på många år.. kanske, men inte under senaste året när vi haft bilen :)

Ja den lilla slangen för vevhusventilation har vi faktiskt i bakluckan, ingen som direkt vet vart den gått men då är det förmodligen där den ska sitta där bulten sitter nu alltså :P Men då vet vi vart ena änden går, men vart går andra änden på den tunna slangen? Alltså, vart är den fastsatt?

Nu har jag ingen bild på vår sådan tunna slang, men på vår sitter det skumgummi i ena änden och har nog inte gått in med den tjockare slangen som på denna bild (inte röda ringen alltså, utan den smala som kommer ut ovanpå den tjockare ner till nippeln);
http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... fcd3f4.jpg

Skumgummit som jag tänker på är alltså inte det skumgummit som sitter på den tjockare slangen på bilden, utan snarare typ dubbelt så tjock som den tunna slangen.. Så inte alls speciellt stor, men det är precis som att den antingen varit förlängd eller att skumgummit suttit på någon nippel i sig?

Tack DayDreamer! Den fungerar säkert, eller kanske inte :P Men det känns som en mindre sak att kolla just nu. Ska lägga det på listan dock så kanske de kan titta på det i nästa vecka när de ändå ska gräva i det.. Det skadar ju aldrig :D

Vidare frågor angående nästa vecka då som jag hoppas ni kan svara på.
Jag undrar om det är någon av dessa slangar som behövs bytas, utan att ha tittat närmre på dem (eftersom jag inte egentligen kan).. Är det någon av dem som "smular" sönder eller är dålig så man bör byta ut dem? Hört att kanske "vinklarna".. de där ja.. som den som det sitter en bult i på ovan bilder, fast för vevhusventilationen fram på motorn.. Har hört att de kanske kan gå sönder, är det något man måste köpa?

Lånade följande bild från denna tråd; http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 32#p406387
8c201064745PMc00e_remix.jpg
8c201064745PMc00e_remix.jpg (158.55 KiB) Visad 5702 gånger

Vi har en liten inköpslista för servicen nästa vecka.. Ge gärna kommentarer på den, är det något mer vi behöver som kan vara bra att ha/byta? Är något av följande fel? Ja eller vad som, kommentera gärna :)

Från Volvo
1st Oljeslang höger sida färdriktning nere in i kylaren, turbo? + infästningsring på kylar-sidan
1st Oljeslang höger sida färdriktning uppe in i kylaren, turbo? + infästningsring på kylar-sidan

Behövs fäst-detaljer skaffas för andra änden av dessa slangar, eller är det inget som "går sönder"? Sitter de med likadana klammer eller är det någon annan sorts infästning?

Från onlineshop, Skruvat exempelvis
1st Kamaxelpackning/Packbox vänster i körriktningen, är detta den "bakre"? Är det denna?
1st Packning insug - Förmodar en sådan?
1st Oljeavskiljare, bättre bara köpa ny? Exempelvis denna
1st Oljefilter
1st Motorolja, kommer inte riktigt ihåg vilken för tillfället

Vet att det är sent, men förhoppningsvis kanske ni här på forumet är nattugglor och hinner svara.. Dröjer lite till eftermiddagen kanske med att åka till Volvo, bara för att hoppas på att ni har möjlighet att svara :P Vet ju aldrig hur lång tid det är på beställningsgrejerna, förhoppningsvis bara en dag, men man vet ju aldrig som sagt.. Så det är väl dags nu när vi ska åka ner med bilen på onsdag nästa vecka :P

Återigen, MÅNGA tack för er hjälp! Lär mig massor varje gång jag besöker forumet :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Den andra änden av den lilla tunna slangen går in i insugets högra gavel, vid servoburken ungefär.

När jag fixade vevhusventen på min så gick den långa slangen av i 3 eller 4 bitar, det var skapligt torr. :roll:
Även oljefällan sprack i anslutningarna när slangarna skulle lossas...
Så jag rekommenderar minst den långa slangen och en ny oljefälla iaf. då slipper man dessutom "skitgörat" med att göra rent den gamla oljefällan :p
av chrisf
Tack för svaret!! :D
Ok, hängde inte riktigt med där vart tunna slangen går. Bara på ett ungefär, så ska kolla idag när jag går ut :P Kan ta en bild och fråga om jag hittat rätt :P

Alright, långa slangen och oljefällan!

Men packboxen för kamaxeln på följande bild.. Det måste vara den bakre eller hur?
motor_vanster1.jpg
motor_vanster1.jpg (333.88 KiB) Visad 235 gånger
Det finns ju olika "prisklasser" och varianter för dessa, vad ska man ta?

För bak, hittar jag denna;
Packbox Kamaxel Bak - 117kr
http://www.skruvat.se/Packbox-kamaxel-P11901.aspx

För fram finns ju dessa;
Packbox Kamaxel Fram - 96kr
http://www.skruvat.se/Packbox-kamaxel-P11590.aspx

Packbox Kamaxel Fram - 153kr
http://www.skruvat.se/Packbox-kamaxel-P10206.aspx

Så det är väl frågan om den som är på bilden ovan är fram eller bak. Förmodligen bak och då finns det ju bara en att välja på.
Om det skulle vara fram av någon anledning så vilken ska man ta i sådant fall?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Skruvat är ju lite lustiga, jag tror att deras "fram" resp. "bak" är "höger" resp. "vänster" sida på motorn(inringat är då alltså vänster sida). Förvirrande? Ja, det är skruvat i ett nötskal :p
Nåja, den inringade är bakre, oavsett om man räknar höger/vänster eller fram/bak.
av chrisf
Riktigt sent på natten nu, borde sova.. Men är bara tvungen..

Damen är nere nu hos hennes pappas kompis, eller ja.. hon är hemma hos sin mor förstås vid den här tiden ;) Men under den här helgen är hon nu ner och får bilen fixad.. Eller ja, trodde jag iaf..

De två oljeslangarna som jag visat bild på som är så grymt oljiga, enligt honom ska det vara styrservoslangar? Som går till kylaren? När jag söker, bland annat på bildelsbasen så ser de knappt ut som de slangar vi köpt på Volvo. De som är på bildelsbasen är mycket längre i metallrören än de vi har och enligt Volvo så står det något med att de ska vara slangar för turbon..? Har inte papperna hemma, men har för mig att det stod så.

Vi har båda de nya men han tyckte det var för besvärligt att byta dem, så han berättade istället att gummislangarna tappar något ämne i plasten över åren som gör att de kan läcka. Han tillsatte då istället något i styrservooljelådan.. knasigt ordet blev :P Hur som, han tillsatte något som skulle täppa till läckorna i slangarna..

För mig, känns det som kylarcement.. Något jag verkligen inte tycker att man ska använda, kanske som panikgrej eller så, men det kan ju bilda proppar och skada motorn istället. Hur är det med det här "ämnet" han tillförde, är det liknande?

Nu är det inte min bil så sett, det är damens, men eftersom vi båda åker i den så känns den ju lika mycket min och jag tycker att det var dumt att de gjorde detta istället för att byta slangarna? Enligt honom skulle det ta minst ett dygn att byta ut dem och att man förmodligen behöver lyfta motorn för att kunna byta dem?

Blir tokig.. ledsen, galen.. Aja.. Vad tror ni?

EDIT..
Hittade till och med bilden och slangarna vi köpt..
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... %20cooling
GR-68412.jpg
GR-68412.jpg (26.22 KiB) Visad 2741 gånger
MEN SNÄLLA NÅN.. det står ju till och med där, TURBO COOLING.. vad galen jag blir!!! Det står visserligen -1998 på den sidan, men det är exakt samma bild som Volvo själva tog fram när vi köpte slangarna.. Så det där är exakt det som är för vår -94..

SATANS MEKANIKER!! sorry.. jag blir så otroligt ledsen att de ska hålla på och sabba damens bil helt i onödan.. Hennes pappa och hans kompis vägrar byta ut saker, byter ut saker till saker som inte ska vara.. Kan inte dra en satans huv-vajer rätt.. Säljer däck som slits på mindre än ett år och då kör vi inte speciellt mycket med bilen.. Han säger även att han ska ha rengjort vevhusventen tidigare, runt 2-3 år bakåt vilket jag verkligen vill hoppas på, men tror att det är total lögn..

Jag blir så ledsen, för en annars så otroligt fin bil.. ni får ursäkta mitt språk och utsvängningar.. men jag blir så otroligt ledsen!!
Senast redigerad av 2 chrisf, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
............................................................. Byt verkstad.
Det är då inga servo-slangar som går in i kylaren. Det tar INTE ett dygn att att byta oljeslangarna - 1h kanske, max. Man behöver INTE lyfta ur någon motor. Tvärtom - man måste bort med slangarna för att KUNNA lyfta ur motorn. Det finns INGET mirakelmedel i världen som magiskt tätar läckor.

Vad är det för jäkla fåne du har hittat på? Hålla sig långt borta från bilar borde han göra iaf....
av chrisf
Tack för att du är vaken och svarar! Jag trodde att han var "bra" eftersom damens pappa "använt" honom till alla hans bilar och vår bil har ju varit hans tidigare så det borde ju liksom vara schysst..

Jag.. vet inte.. måste prata med damen imorrn,, eller idag.. sen.. Som "tur" är så har den ju hållt ner till Linköping och det är ju bara att hoppas att den håller på vägen upp också.. Så jäkla ledsen att jag inte kunde följa med ner, det var ju tanken men var tvungen att hjälpa min mor istället, som givetvis är viktigare förstås!

Än en gång, tack! Får väl ta och uppdatera här eftersom vad som händer framöver.. :cry:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
http://i61.tinypic.com/33kammr.jpg
Nr2 på bilden är oljekylar-delen i kylaren. Där går oljeslangarna från din skiss in.

Här är bild på styrningen, inkl servon:
http://i62.tinypic.com/15z2gyo.jpg
Som du ser där så går det inga servoslangar in i kylaren ... Och som du ser på dragningen så är dom ju rätt utsatta för att bli oljiga av andra läckage, t ex oljeslangarna, vevhusventen osv...
Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]