Tack för svaren!
Har blivit massa annat att ta tag i, så det har inte blivit så mycket med bilen på sistone. Det börjar närma sig ett byte av oljeslangarna hur som, ska ner nästa vecka och få de utbytta.
Ok, så packboxen/kamaxelpackningen bör väl bytas då samtidigt som man ändå tappar bilen på olja. Vi ska även göra filterbyte och oljebyte, ingen oljeservice dock. Bara rent byte blir det denna gång (också) - vet inte om service gjorts på många år.. kanske, men inte under senaste året när vi haft bilen :)
Ja den lilla slangen för vevhusventilation har vi faktiskt i bakluckan, ingen som direkt vet vart den gått men då är det förmodligen där den ska sitta där bulten sitter nu alltså

Men då vet vi vart ena änden går, men vart går andra änden på den tunna slangen? Alltså, vart är den fastsatt?
Nu har jag ingen bild på vår sådan tunna slang, men på vår sitter det skumgummi i ena änden och har nog inte gått in med den tjockare slangen som på denna bild (inte röda ringen alltså, utan den smala som kommer ut ovanpå den tjockare ner till nippeln);
http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... fcd3f4.jpg
Skumgummit som jag tänker på är alltså inte det skumgummit som sitter på den tjockare slangen på bilden, utan snarare typ dubbelt så tjock som den tunna slangen.. Så inte alls speciellt stor, men det är precis som att den antingen varit förlängd eller att skumgummit suttit på någon nippel i sig?
Tack DayDreamer! Den fungerar säkert, eller kanske inte

Men det känns som en mindre sak att kolla just nu. Ska lägga det på listan dock så kanske de kan titta på det i nästa vecka när de ändå ska gräva i det.. Det skadar ju aldrig :D
Vidare frågor angående nästa vecka då som jag hoppas ni kan svara på.
Jag undrar om det är någon av dessa slangar som behövs bytas, utan att ha tittat närmre på dem (eftersom jag inte egentligen kan).. Är det någon av dem som "smular" sönder eller är dålig så man bör byta ut dem? Hört att kanske "vinklarna".. de där ja.. som den som det sitter en bult i på ovan bilder, fast för vevhusventilationen fram på motorn.. Har hört att de kanske kan gå sönder, är det något man måste köpa?
Lånade följande bild från denna tråd;
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 32#p406387
8c201064745PMc00e_remix.jpg (158.55 KiB) Visad 5708 gånger
Vi har en liten inköpslista för servicen nästa vecka.. Ge gärna kommentarer på den, är det något mer vi behöver som kan vara bra att ha/byta? Är något av följande fel? Ja eller vad som, kommentera gärna :)
Från Volvo
1st Oljeslang höger sida färdriktning nere in i kylaren, turbo? + infästningsring på kylar-sidan
1st Oljeslang höger sida färdriktning uppe in i kylaren, turbo? + infästningsring på kylar-sidan
Behövs fäst-detaljer skaffas för andra änden av dessa slangar, eller är det inget som "går sönder"? Sitter de med likadana klammer eller är det någon annan sorts infästning?
Från onlineshop, Skruvat exempelvis
1st Kamaxelpackning/Packbox vänster i körriktningen, är detta den "bakre"?
Är det denna?
1st Packning insug -
Förmodar en sådan?
1st Oljeavskiljare, bättre bara köpa ny?
Exempelvis denna
1st Oljefilter
1st Motorolja, kommer inte riktigt ihåg vilken för tillfället
Vet att det är sent, men förhoppningsvis kanske ni här på forumet är nattugglor och hinner svara.. Dröjer lite till eftermiddagen kanske med att åka till Volvo, bara för att hoppas på att ni har möjlighet att svara

Vet ju aldrig hur lång tid det är på beställningsgrejerna, förhoppningsvis bara en dag, men man vet ju aldrig som sagt.. Så det är väl dags nu när vi ska åka ner med bilen på onsdag nästa vecka
Återigen, MÅNGA tack för er hjälp! Lär mig massor varje gång jag besöker forumet :D