Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Menade inget illa egentligen, har bara en väldig förkärlek för att raljera som gör sig gällande lite nu och då. :oops: Har nog en del att göra med att jag aldrig skulle kunna köpa en D2:a själv.

Det jag inte förstår i det här fallet är varför man från Volvos sida behåller den minsta motorn men slopar de kraftigare i en bil som nu är nyprismässigt som mest förmånlig att köpa <=> mer tillgängligt att fläska på med tillval eller en större motor, eller både och.

Har f.ö kört min beskärda del 240 B21 på dryga 100 hk vilket också funkar om man inte har bråttom och kan avvakta lite med omkörningar på landsväg.

Edit: mattish: trimpotentialmässigt tror jag tvålitersversionen ligger bättre till. D3/D4 i tvålitersutförande går att chippa 163->188 hk medan D3/D4 AWD på 2,4 l går att chippa 163->245 hk, hos BSR. Annars vet jag inte varför volymökningen från 1,6 till 2,0 l på D2:an ska vara ment för.
av AndS
Kanske säljs ännu färre T6 än D2, därav tar Volvo bort den motorn :wink:
Och att många som vill ha AWD väljer större dieselmotor.
av mattish
Schmoyoho skrev:Menade inget illa egentligen, har bara en väldig förkärlek för att raljera som gör sig gällande lite nu och då. :oops: Har nog en del att göra med att jag aldrig skulle kunna köpa en D2:a själv.

Det jag inte förstår i det här fallet är varför man från Volvos sida behåller den minsta motorn men slopar de kraftigare i en bil som nu är nyprismässigt som mest förmånlig att köpa <=> mer tillgängligt att fläska på med tillval eller en större motor, eller både och.

Har f.ö kört min beskärda del 240 B21 på dryga 100 hk vilket också funkar om man inte har bråttom och kan avvakta lite med omkörningar på landsväg.

Edit: mattish: trimpotentialmässigt tror jag tvålitersversionen ligger bättre till. D3/D4 i tvålitersutförande går att chippa 163->188 hk medan D3/D4 AWD på 2,4 l går att chippa 163->245 hk, hos BSR. Annars vet jag inte varför volymökningen från 1,6 till 2,0 l på D2:an ska vara ment för.
Två litersmotorn är också VEA så det är väl kostnadsbesparingsskäl som den hamnar även i D2. Det blir inte så många olika sorters reservdelar att hålla reda på. Sen är det ju en Volvoprodukt istället för en fransk snigel :P

Ang. fetmarkerad text: Det är ju den nyttan som D2 gör. Jag har sällan så bråttom att jag inte kommer fram i tid. De 2 minuterna jag tjänar på att köra om 3 bilar och riskera många andra saker tjänar jag istället in på framdrifts- och samhällskostnaderna.. Jag kan tyvärr enkelt bli av med körkortet när jag kör med min D2 också....
av mattish
Dessutom så har det äntligen blivit godkänt att dra lite rejält släp efter D2 också. Det är i princip det enda jag saknar med min D2. 1800kg är bra!
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]