taxi skrev:Som brukligt i olje-trådar ställer jag mig på Nexus sida: Min dåvarande 850 blev högljudd i motorn efter ett oljebyte (till biltemas 5w40 helsyntet). Sen dess har jag köpt på swedol istället.
Men ni som kör delsyntet, varför? Är det för att den är billig och ni aldrig kallstartar vintertid..?
Förklara gärna skillnaden mellan del och helsyntet när det kommer till kallstarter, i min värld handlar det om att välja rätt viskositet?
För att återgå till Biltemas delsyntetolja som var den oljan som jag nämnde i mitt första inlägg, min -93a körde med denna olja under de sista 12000mil (42300mil vid skrotning) och jag upplevde inga problem med den oljan. Hustruns -93a mer eller mindre slutade att dra olja sen vi började med Biltemas delsyntet i denna.
Min -96a nu går dock på helsyntet fortfarande då den alltid gått på just detta enligt servicebok/kvitto.
Så det verkar som om vi inte enbart har olika åsikter utan även olika erfarenheter.
Edit: Kikade som hastigast i instruktionsboken, både del och helsyntet får användas så länge de uppfyller kvalitetskraven.
Hade för mig att det var delsyntet som rekommenderades till dessa, men jag hade visst fel på den punkten.
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net