Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Självklart väljer man själv vilken nivå på olja man vill ha i sin bil, men att hitta en olja som både är bra OCH billig är ju kanske inte helt enkelt alla gånger.
Speciellt lätt att välja är det ju inte om alla rekommenderar olika ;)

Själv kör jag på denna olja:
http://www.mobil1.se/motorolja/esp-formula-5w-30.aspx
Köper på jobbet för 32:-/litern.
Användarvisningsbild
av taxi
Som brukligt i olje-trådar ställer jag mig på Nexus sida: Min dåvarande 850 blev högljudd i motorn efter ett oljebyte (till biltemas 5w40 helsyntet). Sen dess har jag köpt på swedol istället.

Men ni som kör delsyntet, varför? Är det för att den är billig och ni aldrig kallstartar vintertid..?
Användarvisningsbild
av Hilmer
taxi skrev:Som brukligt i olje-trådar ställer jag mig på Nexus sida: Min dåvarande 850 blev högljudd i motorn efter ett oljebyte (till biltemas 5w40 helsyntet). Sen dess har jag köpt på swedol istället.

Men ni som kör delsyntet, varför? Är det för att den är billig och ni aldrig kallstartar vintertid..?
Förklara gärna skillnaden mellan del och helsyntet när det kommer till kallstarter, i min värld handlar det om att välja rätt viskositet?

För att återgå till Biltemas delsyntetolja som var den oljan som jag nämnde i mitt första inlägg, min -93a körde med denna olja under de sista 12000mil (42300mil vid skrotning) och jag upplevde inga problem med den oljan. Hustruns -93a mer eller mindre slutade att dra olja sen vi började med Biltemas delsyntet i denna.
Min -96a nu går dock på helsyntet fortfarande då den alltid gått på just detta enligt servicebok/kvitto.

Så det verkar som om vi inte enbart har olika åsikter utan även olika erfarenheter.

Edit: Kikade som hastigast i instruktionsboken, både del och helsyntet får användas så länge de uppfyller kvalitetskraven.
Hade för mig att det var delsyntet som rekommenderades till dessa, men jag hade visst fel på den punkten.
Användarvisningsbild
av taxi
Biltemas delsyntet som diskuteras är väl 10w40? Alltså inte lika bra vid kallstart som 5w40 (biltemas helsyntet).
Sen kanske jag bara fått för mig att helsyntet alltid är bättre än delsyntet, stämmer inte det?
Användarvisningsbild
av Hilmer
taxi skrev:Biltemas delsyntet som diskuteras är väl 10w40? Alltså inte lika bra vid kallstart som 5w40 (biltemas helsyntet).
Sen kanske jag bara fått för mig att helsyntet alltid är bättre än delsyntet, stämmer inte det?
Ja då handlar det om viskositeten och inte vilken typ av olja det är, jag kanske missuppfattade dig?
Tror du ska ju ner mot minus 20-25° om du ska märka nåt större skillnad mellan 5w40 & 10w40 ;)
Svaren på vilket som är bäst är nog lika många som dom som diskuterar det hela, har alltid fått höra att man aldrig uppgraderar sig på olja dvs från delsyntet till helsyntet, men tvärtom är ok. Men jag kanske har fel.
av vigg
Syntetoljor är bra för extrema temperaturer (racemotor eller arktiska temperaturer). Och påstått för långa oljebytesintervaller. Longlifeoljor och scheman har dödat många motorer. Köp hellre billigare olja och byt oftare. Gå efter viskositet och klassning så blir det bra.
Kör själv Biltemas 10w-40 delsyntet i min v70-99 sedan 6 år och fungerar bra. Byter efter servicelampan och det brukar bli ungefär 1 år/1200 mil.
I min pigga gatbil med 6,6 liters v8 så blir det 20w-50 mineral av hög kvalitet som byts med ca 30 mils intervall. Men den motorn är byggd med sådana lagerspel och ser bara sommartemperaturer.
Användarvisningsbild
av taxi
Oavsett bytesintervall så har jag fått lära mig att helsyntet smörjer bättre och håller längre än delsyntet, därför borde det alltid vara att föredra. Har heller aldrig hört talas om någon som fått problem av att byta från del till hel. Men jag har ofta hört just att man inte "bör" göra det. Nån som kan förklara varför?
av vigg
taxi skrev:Oavsett bytesintervall så har jag fått lära mig att helsyntet smörjer bättre och håller längre än delsyntet, därför borde det alltid vara att föredra. Har heller aldrig hört talas om någon som fått problem av att byta från del till hel. Men jag har ofta hört just att man inte "bör" göra det. Nån som kan förklara varför?
Finns en del helsyntetare som har rengörande egenskaper/tillsatser. Häller du i det i en gammal maskin (eller maskin med igensatt vevhusvent) med mkt avlagringar (ej skött mao) så kan det släppa skit och ge problem.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS