Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har samma uppfattning. Har kört mycket med stora släp efter bilen. Blivit stoppad några gånger, men när de ser att jag har "riktigt" B-kort är det aldrig något tal om vägning. Däremot är de, vid de tillfällen de vill se in i vagnen för att kolla att "lasten" är säkrasd väldigt intresserade av innehållet. (Flygplan). :D
Användarvisningsbild
av TommyP86
Beror nog på var du blir stannad. Här (värmland) kan jag garantera att du blir bötfälld eller värre med överlast. 20kg, kanske, är det över 100 kommer de gladeligen dela ut. Har dock aldrig blivit stannad, men drar inte heller speciellt ofta.
MartinS skrev:En överlast på dryga 100kg är nog ingen större fara. Däremot om du inte har rätt körkort för kombinationen, då är det en annan femma, olovlig körning, det är ingen höjdare.

Jag som rullar runt med E-behörighet har aldrig fått väga något. En kompis med enbart B har fått vänta på att vågar skall köras ut några gånger. Min erfarenhet är att Polisen generellt sätt att mycket hyggligare mot de som förväntas kunna lite om lastning/vikter.

/Martin
Jag har det gamla BE-kortet. Men här på Gotland har jag bara hört om böter för osäkrad last, aldrig överlass eller olovlig körning. Ni skulle se vilka ekipage det kommer hit på sommaren. Man undrar ju om alla verkligen har rätt behörighet. Det är SUVar som drar 1600-2500kg husvagnar.
av Andis
Min vän blev stoppad i karlskrona. Bilen fick dra säg 1750 och släppet fick lastas till en totalvikt av säg 1800 kg kommer inte ihpg dom exakta sifrorna. Men 50 kg var det.

Då spelade det ingen roll att släpet var tomt. Som det var. Det räknades ändå som olovlig körning.

Dom var hyggliga poliser men ett föredömligt betende som fler poliser borde ha mot vanligt folk som inte är ute för att göra dumheter men missat en sån här detalj. men se mellan fingrarna blev det inte. Min vän hade då prövotid på nytagna körkortet lyckades snacka fallet så långt fram att prövotiden gick ut och den olovliga körningen blev endast böter i alla fall.
av *pettson*
Det är den viktigaste skillnaden mellan B eller BE. Enkelt förklarat enligt nedan. Det finns mer än så att hålla reda på men vi tar en sak i taget.

Låt säga att du har ett 2000kg totalvikt släp med 600kg last och släpets egenvikt är 400kg.. Din bil får dra 1400kg på kroken.
Med B är det kört, det är överlass och dessutom mer än kroken någonsin får ta. Det blir dyrt. Släpet räknas som 2000kg även när det är tomt. Du åker på alltihopa.

Med BE så räknas den FAKTISKA vikten på släpet. Dvs polisen måste väga ditt släp. Vid vägningen framkommer att du har 400+600=1000kg på din krok vilket är helt lagligt. Inga problem.
Värt att tänka på när det gäller överlast på släp-/husvagnar, det är bara på lastvikten överlasten räknas på. Detta blir extra kännbart på en husvagn där i värsta fall en överlast på 35kg blir 50% överlast och direktrapport till åklagaren!

//David (med BECE i körkortet)
*pettson* skrev: Låt säga att du har ett 2000kg totalvikt släp med 600kg last och släpets egenvikt är 400kg.. Din bil får dra 1400kg på kroken.
Med B är det kört, det är överlass och dessutom mer än kroken någonsin får ta. Det blir dyrt. Släpet räknas som 2000kg även när det är tomt. Du åker på alltihopa!
Är det inte så att det i detta fall blir olovlig körning?

//David
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]