- sön 23 nov 2014, 13:48
Stort tack för alla svar hittills!
Visst kände jag till att Ctek gör bra laddare, men hade inte tänkt på att de förmodligen går utmärkt att montera under huven. Vore ju perfekt att bara ha en liten anslutning sittandes precis vid grillen faktiskt! Slipper borra i fronten och enklare att montera själv. Sitter och kollar upp lite vilken av alla deras laddare som vore bäst för mitt ändamål och vilka kablar jag ska köpa till.
Visst kände jag till att Ctek gör bra laddare, men hade inte tänkt på att de förmodligen går utmärkt att montera under huven. Vore ju perfekt att bara ha en liten anslutning sittandes precis vid grillen faktiskt! Slipper borra i fronten och enklare att montera själv. Sitter och kollar upp lite vilken av alla deras laddare som vore bäst för mitt ändamål och vilka kablar jag ska köpa till.
MartinS skrev:Koppla mellan pluspol och karossen så känner bms (battery monitor sensor) av laddningen och allt är grönt. Inga konstigheter. Det lär säkert stå i instruktionsboken om ni orkar öppna denJodå, visst orkar jag öppna instruktionsboken och det har jag gjort också :). Det står precis som du säger att det är chassijord som gäller.
Rådlös skrev:johwe87: Din fråga om extraljus faller bort här när vi pratar om batteriladdning. Det är så här med extraljus i moderna bilar: Man kan säkert montera dom men dom bör dels vara av en modell som är anpassad för den aktuella bilen, det lär finnas färdiga kontakter där det bara är att plugga in. Sedan skall man "tala om för styrdatorn" att ljusen finns. Annars kanske den "får spader" när det helt plötsligt rusar en massa ampere någonstans som datorn inte har koll på när du tänder extraljusen. Det är närmaste Volvoverkstad som kan programmera det. Kostnad etc. etc. för detta vet jag inget om. Det skulle inte förvåna mig om det blir billigare (själva programmeringen) om du beställer ljusen med montering direkt av en Volvoverkstad? Då får du allt färdigt.Du har nog helt rätt, ska höra efter med Volvo till veckan. Måste ändå in och ändra uppgifterna för Volvo on call då jag köpte bilen begagnad.