Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johwe87
Stort tack för alla svar hittills!

Visst kände jag till att Ctek gör bra laddare, men hade inte tänkt på att de förmodligen går utmärkt att montera under huven. Vore ju perfekt att bara ha en liten anslutning sittandes precis vid grillen faktiskt! Slipper borra i fronten och enklare att montera själv. Sitter och kollar upp lite vilken av alla deras laddare som vore bäst för mitt ändamål och vilka kablar jag ska köpa till.
MartinS skrev:Koppla mellan pluspol och karossen så känner bms (battery monitor sensor) av laddningen och allt är grönt. Inga konstigheter. Det lär säkert stå i instruktionsboken om ni orkar öppna den :-)
Jodå, visst orkar jag öppna instruktionsboken och det har jag gjort också :). Det står precis som du säger att det är chassijord som gäller.
Rådlös skrev:johwe87: Din fråga om extraljus faller bort här när vi pratar om batteriladdning. Det är så här med extraljus i moderna bilar: Man kan säkert montera dom men dom bör dels vara av en modell som är anpassad för den aktuella bilen, det lär finnas färdiga kontakter där det bara är att plugga in. Sedan skall man "tala om för styrdatorn" att ljusen finns. Annars kanske den "får spader" när det helt plötsligt rusar en massa ampere någonstans som datorn inte har koll på när du tänder extraljusen. Det är närmaste Volvoverkstad som kan programmera det. Kostnad etc. etc. för detta vet jag inget om. Det skulle inte förvåna mig om det blir billigare (själva programmeringen) om du beställer ljusen med montering direkt av en Volvoverkstad? Då får du allt färdigt.
Du har nog helt rätt, ska höra efter med Volvo till veckan. Måste ändå in och ändra uppgifterna för Volvo on call då jag köpte bilen begagnad.
av rojo8515
Att mekanikern avrådde kanske hade med uppdateringar att göra. Ibland tar det flera timmar och flera omstarter innan allt funkar.

Den här laddaren skulle kanske passa om den kopplas in rätt:

http://www.ctek.se/se/sv/chargers/XS%207000

Vad kan man då fixa för bra anslutning till elnätet?

Det är ju inte så bra att bara hänga ut stickproppen vid grillen.

Vem tillverkar laddaren för fast montage som Volvo säljer?
av johwe87
rojo8515 skrev:Att mekanikern avrådde kanske hade med uppdateringar att göra. Ibland tar det flera timmar och flera omstarter innan allt funkar.

Den här laddaren skulle kanske passa om den kopplas in rätt:

http://www.ctek.se/se/sv/chargers/XS%207000

Vad kan man då fixa för bra anslutning till elnätet?

Det är ju inte så bra att bara hänga ut stickproppen vid grillen.

Vem tillverkar laddaren för fast montage som Volvo säljer?
Just den laddaren, eller MXS 7.0 som verkar ha ersatt XS 7000, fastnade jag också för.

Och nej du har ju rätt angående stickpropp vid grillen. Vettefan hur jag tänkte där...

Det behövs nog en "intagskabel" från Defa eller Calix ändå. Och då blir det där kittet med kablage och laddare från Defa lockande igen...men det finns så lite information om laddaren som ingår.

Men behöver ju inga supergrejor egentligen, får jag byta batteri lite oftare för att laddaren inte är state-of-the-art så kan väl det kvitta, bara jag inte riskerar att bli ståendes för att den inte håller måttet i vinter.

Vad tror panelen om kittet från Defa?

Alternativen till det är väl Volvo's svindyra Dito, men det är ju samma sak där, dåligt med information om laddaren. Eller att bara köpa en intagskabel och koppla en Ctek via den.
av Rådlös
Vi måste nog kolla upp lite först. Min V70 har ett intag bakom en liten lucka i vänster framskärm. Eftersom jag har en fabriksmonterad motorvärmare måste jag troligen hålla mig till Volvos utrustning om jag skulle bygga ut. Vilket jag inte har några planer på just nu.
Men är ni säkra på att inte Calix och Defa använder samma lucka för motorvärmare? Då kommer man ju till nästa problem. Enheterna i moderna motorvärmare och andra tillbehör är ju konstruerade så att man inte kan koppla in sig själv på någon ledning. Det är färdiga och byggbara enheter med speciella kontakter som bara passar det aktuella fabrikatet. I gengäld har någon tänkt till och tagit fram ett bra tillbehörssortiment som täcker in flera olika kombinationer och önskemål. Alltifrån kupévärmaruttag och batteriladdare till timer och fjärrkommando.
Och laddare nämndes här i tråden. Dagens så kallade "Smartladdare" heter så för att dom är just smarta. Dom laddar batteriet på ett kontrollerat sätt. Batteriet får vad det behöver. Varken mer eller mindre.
av johwe87
Det blev Defakittet jag länkade till ovan.

Har tid för montering hos återförsäljare imorgon, kände att jag inte orkar med det själv just nu och jag behövde ändå en tid för att få vinterdäck monterat på fälg.

Sitter och funderar lite på vart jag ska be dem sätta kontakten. Utanpåliggande i nedre delen av spoilern känns nog bäst, nackdelen är väl att det lär bli en del snö där vintertid, men kontakten har ju lucka så det borde funka fint.

Alternativt om det får plats och blir snyggt (nåja, inte allt för fult) att sätta den mellan gallren i grillen, de verkar nog breda / djupa men det kanske blir för tvär böj på kabelslangen, kylaren verkar sitta rätt nära.

Helst inte infälld montering iallfall, så får jag så lite åverkan på bilen som möjligt om det skulle visa sig att den funkar skit. Vilket jag ju inte tror. Och isåfall borde det inte vara så svårt att koppla in sig på intagskabeln själv, trots att den mycket riktigt inte är gjort för det, och montera en Ctek.
av BennyL
Bra val med monterad laddare och "motorvärmarintagskabel", dessutom "får" inte en typ CTEK-laddare monteras i bilen, utan den skall vara utanför om man skall vara så´n 8)
av Torp142
johwe87 skrev:Hej!

Min bil har bensinvärmare men inte elektrisk motorvärmare.

Jag kommer att använda den flitigt i vinter. Jag har inte speciellt långt till jobbet (ca 5km) så batteriet kommer att ta slut om jag inte laddar det.

Därför vill jag montera en batteriladdare under huven med uttag som en elektrisk motorvärmare så jag kan ladda det i elstolparna på jobbet.
Ny här på forumet, och har samma "problem". Har beställt en XC60 D4, och till den Volvos egna batteriladdare.
Vad jag nu funderar på är hur ofta och hur länge jag måste ladda batteriet om jag använder värmaren en gång per dag på jobbet. Körning normalt ca 8 km till jobbet och samma hem. En par gånger i veckan butiksresa på ca 20 km tur och retur.
Måste jag ladda batteriet varje dag?
av johwe87
BennyL skrev:Bra val med monterad laddare och "motorvärmarintagskabel", dessutom "får" inte en typ CTEK-laddare monteras i bilen, utan den skall vara utanför om man skall vara så´n 8)
Nej, jag vet :) Men de är ju IP65-kapslade så bara man fixar inkopplingen hyfsat bra så är det säkert inga problem i verkligheten. Men det är klart att det är skönt att ha grejer som man "får" använda på det viset som man gör.

Det blev infälld montering trots allt, gick inte att få till det snyggt på något annat sätt. Men jag tycker att det blev bra. Och det är lite skönt att uttaget hamnade framtill och inte på sidan som på en V70 jag hade. Det blir INTE bra då om man glömmer sladden i och backar iväg...

I motorrummet sitter själva laddaren bara med ett buntband, inte helt optimalt kanske, man får väl se till att byta det med jämna mellanrum, de har ju en tendens att bli sköra av skiftande temperatur. Eller byta mot en stor slangklämma kanske. Men det finns ju inte jättemycket bra ställen att fästa den, motorn tar en del plats... Så jag förstår att de gjorde så.

Bild
Bild

Ber om ursäkt för de tvärkassa bilderna, herregud vad dåliga de blev!
Torp142 skrev:
Ny här på forumet, och har samma "problem". Har beställt en XC60 D4, och till den Volvos egna batteriladdare.
Vad jag nu funderar på är hur ofta och hur länge jag måste ladda batteriet om jag använder värmaren en gång per dag på jobbet. Körning normalt ca 8 km till jobbet och samma hem. En par gånger i veckan butiksresa på ca 20 km tur och retur.
Måste jag ladda batteriet varje dag?
Nu är jag knappast någon expert, men jag har haft min bil sedan fredagen den 21/11 och använt värmaren minst två gånger om dagen sedan dess, vet inte hur länge den gått per gång, det har inte varit mer än som kallast -2 grader. Men jag har som sagt ca 5km till jobbet och har inte laddat batteriet förrän första gången idag faktiskt trots att jag haft laddaren monterad sedan i onsdags. Det har under den tiden iallafall inte varit några startproblem eller andra problem med batteriet alls vad jag har märkt.

Idag laddade jag ca 1,5h innan det var fullt och laddaren stängde av sig. Så baserat på det skulle jag säga att du absolut inte behöver ladda varje dag.

Det kommer inte jag att göra, det finns fler bilar än elstolpar på jobbet så fortsättningsvis kommer jag nog vara "schysst" och enbart använda en stolpe till att ladda en eller max två gånger i veckan. Stolparna är igång 3 timmar innan inställd tid så det känns som att det kommer räcka fint.
Senast redigerad av 1 johwe87, redigerad totalt 0 gånger.
av johwe87
Nu är det bara extraljus kvar då. Om jag nu ska ha några, börjar vela...börjas kännas som originalljuset räcker ganska bra och det lär inte bli värre när snön kommer så det blir lite ljusare.

Har iallafall hittat en kablagesats som verkar bra, tillverkas av Sepab och finns att köpa på mekonomen. Info om den finns HÄR.

Ska jag ha en ramp så måste jag hitta en som går att montera snyggt, vill inte ha ett vanligt nummerplåtsfäste och vill kunna låta den sitta på sommartid också utan att skämmas.

Det känns faktiskt mer aktuellt med ett par bra backljus, men det verkar ännu knöligare att fixa inkopplingen till...
Sepab gör kablage till sådana också men hur jag ska fixa styrström samt 12v och jord och sedan "få ut" det från bakluckan till ljusen är en annan femma...
Användarvisningsbild
av Perc
P210 skrev:Köper du en CTEK 5.0 får du världens bästa laddare plus en tät anslutningskabel för 700kr:
Så körde jag förra året. Sen blev jag less på att rota runt under huven varje gång. Det är smidigare att bara koppla i motorvärmarsladden. :)
Rådlös skrev:Men är ni säkra på att inte Calix och Defa använder samma lucka för motorvärmare?
Vet inte vad du menar med lucka, men Calix och Defas produkter är i vilket fall som helst inte kompatibla.
rojo8515 skrev:Vem tillverkar laddaren för fast montage som Volvo säljer?
Volvos originalmotorvärmare tillverkas av Calix. Så även laddaren, ser det ut som på bild iallafall.

Lysande :-) Du får testa buntbandstricket […]

@fjohan82 , Intressant prissättning :) Ska n[…]

Fel efter byte VVT

Visst vrider du vevaxeln åt rätt h&arin[…]

Belysning

Jag har en S80 -99. Belysningen lägger av ibl[…]