Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#919992
"enklaste" sättet är att helt enkelt montera en turbo med litet avgashus. Dom spinner upp bra mycket fortare än dom med stora avgashus, i utbyte mot lägre effekt och draåthelvete mycket högre temperaturer vid hög belastning(=effektförlust).

Men som punkt A-B bil där man vill ha direkt effekt vid t ex omkörningar så funkar det bra.

Annars är det typ konvertering till 2.0l som gäller med anpassad mjukvara, men då förlorar man mycket av bottenvridet större volymer har.

Kort sagt - ja, du kan få bättre gasrespons, men det är alltid i utbyte mot något annat.
#920169
Idag pratar man ju väldigt sällan om låg- resp högtrycksturbo medan det för så sent som för tio år sedan jämnt nämndes när man pratade turbo. Hur kommer det sig? Har begreppet/innebörden spelat ut sin roll på dagens bilar?
#920390
Dock är VGT-turbo något de flesta börjat gå ifrån igen. Det hann liksom bara komma innan det började fasas ut. Det är svindyrt och hållbarheten är tyvärr fortfarande inte bra. Twinscrollade mindre turboagg eller helt enkelt sekventiell laddning med flera turbos är modet inför nästa generation motorer hos de flesta.
En bra VGT-turbo är dock sjukt grymt. Scanias 9-lites 280hästarsmotor med VGT känns betydligt rappare än 360 hästars 9-litaren med fastgeometri t.ex. tack vare detta. Responsen är helt fantastisk även om den såklart inte orkar hålla samma tempo upp i varvtalen.
#920401
det sitter antagligen någon liknande lösning på volvos nyare D13, för den har bra ladd redan nere på 900 och upp till 1800, den äldre D13 hade ladd från typ 1100-1600.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]