- tor 20 nov 2014, 14:08
#919992
"enklaste" sättet är att helt enkelt montera en turbo med litet avgashus. Dom spinner upp bra mycket fortare än dom med stora avgashus, i utbyte mot lägre effekt och draåthelvete mycket högre temperaturer vid hög belastning(=effektförlust).
Men som punkt A-B bil där man vill ha direkt effekt vid t ex omkörningar så funkar det bra.
Annars är det typ konvertering till 2.0l som gäller med anpassad mjukvara, men då förlorar man mycket av bottenvridet större volymer har.
Kort sagt - ja, du kan få bättre gasrespons, men det är alltid i utbyte mot något annat.
Men som punkt A-B bil där man vill ha direkt effekt vid t ex omkörningar så funkar det bra.
Annars är det typ konvertering till 2.0l som gäller med anpassad mjukvara, men då förlorar man mycket av bottenvridet större volymer har.
Kort sagt - ja, du kan få bättre gasrespons, men det är alltid i utbyte mot något annat.