- sön 19 okt 2014, 00:54
Jag hade en manuell 2,4d -08 för några år sedan. Aldrig växlat så mycket, helt skadat dåligt register. Inget jag rekommenderar.
Moderator: Moderatorer
...dom droppar extra som åtgår är inget att gråta över.- Kolla däremot skillnaden i fordonsskatt man/aut, lite mer att gråta över!

P210 skrev:Skiljer inget så mycket, 800kr/år är klart överkommligt när man jämför två slumpmässigt utvalda bilar från bytbil som är identiska från samma år och motor(V70II 2008, 2.4D) med bara växellådan som skiljer....dom droppar extra som åtgår är inget att gråta över.- Kolla däremot skillnaden i fordonsskatt man/aut, lite mer att gråta över!
Vet inte om automaterna i V70 är bättre men de V50 D5 automater jag provkörde innan jag köpte min manuella tog ju ned körglädjen och accelerationen till noll..
Hästparken vid 2000rpm uteblev ju helt![]()
Tycker det är gott med automat i vissa lägen, men kommer aldrig köpa en förrän de slutar slira...
2.4D med enkelturbo - med bränsleekonomin i fokus
Motorn 2.4D blir tillgänglig i Volvo S80 och Volvo V70 samt i framhjulsdrivna varianter av Volvo XC60 och Volvo XC70 från och med våren 2009.
Motorn har optimerats med sikte på låg bränsleförbrukning. Insprutningssystemet har en annan typ av piezoelektriska bränslespridare än D5-motorn. Spridarna håller nere förbrukningen med exceptionellt snabba och precisa insprutningssekvenser under högt tryck. Detta ger en mycket effektiv förbränning.
För att ge bilen bättre köregenskaper har turboaggregatet finjusterats för att ge högt vridmoment redan från låga varv.
Den uppgraderade turbodieseln 2.4D ger följande förbrukningssiffror (EU kombinerad):
5.8 l/100 km (154 g/km) I S80 (preliminär siffra).
5.9 l/100 km (157 g/km) i V70 (preliminär siffra).
6.0 l/100 km (159 g/km) i XC60.
6.0 l/100 km (159 g/km) i XC70.
Gemensamma tekniklösningar
De två dieselmotorerna har en rad gemensamma tekniklösningar. Motorerna har lägre kompression, mer effektiv förbränning och senaste generationen motorstyrning. Volvo Personvagnars motorexperter har minskat friktionen och pumpförlusterna inne i motorerna. Tryckfallet i insugnings- och avgassystemen har också minskats väsentligt.
De nya motorerna har även försetts med keramiska glödstift, en högteknologisk lösning som ger mycket goda startegenskaper, tack vare extremt snabb uppvärmning. På två sekunder når de en temperatur på 1000 grader Celsius, vilket gör motorn lättstartad och minskar emissionerna. I vissa körsituationer, som på riktigt låga motorvarv, kan de keramiska glödstiften dessutom utnyttjas för att öka temperaturen i cylindrarna och därigenom effektivisera förbränningen.
Försök få tag på original n:[…]
Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]