Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
Polestar ska tydligen göra så man slipper växla så infernaliskt på 163-hästarn, exempelvis slippa växla ner till tvåan i rondeller osv.

På min -10 växlade jag ungefär så här
Ettan från stillastående till rullning
Tvåan till 30 km/h
Trean mellan 30 och 59km/h, inga problem att rulla genom rondeller och gasa ur på trean
Fyran mellan 60 och 79km/h
Femman mellan 80 och 90
Sexan över 90.
Användarvisningsbild
av ER
Kör man med automat slipper man detta 90-tals problemet med att själv peta en pinne med eller utan andra ettor och nollor. Diesel är en motor som passar bäst med automat och dom droppar extra som åtgår är inget att gråta över.
Användarvisningsbild
av P210
...dom droppar extra som åtgår är inget att gråta över.
- Kolla däremot skillnaden i fordonsskatt man/aut, lite mer att gråta över!

Vet inte om automaterna i V70 är bättre men de V50 D5 automater jag provkörde innan jag köpte min manuella tog ju ned körglädjen och accelerationen till noll..
Hästparken vid 2000rpm uteblev ju helt :cry:
Tycker det är gott med automat i vissa lägen, men kommer aldrig köpa en förrän de slutar slira... :wink:
av olofgeo
Kör en -10 manuell mest 70-90 väg ligger på ca 0.55 enl. Färddator,växla får man göra med manuell ,på 70 väg blir det mest 5an om man inte vill växla upp och ned vid varje krök.
Användarvisningsbild
av ER
P210 skrev:
...dom droppar extra som åtgår är inget att gråta över.
- Kolla däremot skillnaden i fordonsskatt man/aut, lite mer att gråta över!

Vet inte om automaterna i V70 är bättre men de V50 D5 automater jag provkörde innan jag köpte min manuella tog ju ned körglädjen och accelerationen till noll..
Hästparken vid 2000rpm uteblev ju helt :cry:
Tycker det är gott med automat i vissa lägen, men kommer aldrig köpa en förrän de slutar slira... :wink:
Skiljer inget så mycket, 800kr/år är klart överkommligt när man jämför två slumpmässigt utvalda bilar från bytbil som är identiska från samma år och motor(V70II 2008, 2.4D) med bara växellådan som skiljer.
Gråter man över det har man ändå inte råd med dessa bilar när en service lätt kan landa över 9000kr med "fel" motor som behöver extra översyn och dyra filter.

En anledning till utebliven "körglädje" kan ju vara hutlöst högt växlade bilar vilket leder till sämre respons när dom tillhör "hetsgenerationen" där det fuskas hejvilt med AC/generator remmar, däck och allt som minskar förbrukningen så det ser bra ut på pappret men skiljer mer i verkligheten. Har dock inga problem vid 2000rpm med en D5:a med ordinarie ettor och nollor att hitta glädje då det puttar på bra och omkörning rent farliga då man hinner blåsa om fler bilar än man tänkt om man vill, men så tillhör min ej heller hetsgenerationen där färre droppar är viktigare än något annat och den går att köra under uppgiven förbrukning utan att svettas, trixa eller fula.
När man sen kommer in i stadstrafik är det enbart bonus med automat där andra hejvilt leker 90-tal och petar pinne med kärringstopp medans man själv övervakar deras lek 8)

Vill man ha körglädje så kan man bli skattefuskare och köra en 2.5FT med andra ettor och nollor så maxvridet hittas mellan 1750 och 5500rpm.

Hade dock ej sagt nej till V8:an i XC70:n ihop med automaten, sen lite optimerad ljuddämpning så blir det kanon.
av oldtimersmc
Starta på ettan sen 2 4 6 ( 5 om det är rörigt i stan) vridet räcker till det.

Lägre förbrukning roligare åka

Ex Shelby Cobra med automat? nä finns inte, och alla vet varför...
Användarvisningsbild
av Bosa
2,4D i MY10-tappning är ju i grund och botten samma motor som D5 med dubbelturbo som kom 2010, dock så har 2,4D singelturbo men motorn i sig är av nyare snitt än 08-09.
2.4D med enkelturbo - med bränsleekonomin i fokus
Motorn 2.4D blir tillgänglig i Volvo S80 och Volvo V70 samt i framhjulsdrivna varianter av Volvo XC60 och Volvo XC70 från och med våren 2009.

Motorn har optimerats med sikte på låg bränsleförbrukning. Insprutningssystemet har en annan typ av piezoelektriska bränslespridare än D5-motorn. Spridarna håller nere förbrukningen med exceptionellt snabba och precisa insprutningssekvenser under högt tryck. Detta ger en mycket effektiv förbränning.
För att ge bilen bättre köregenskaper har turboaggregatet finjusterats för att ge högt vridmoment redan från låga varv.
Den uppgraderade turbodieseln 2.4D ger följande förbrukningssiffror (EU kombinerad):
5.8 l/100 km (154 g/km) I S80 (preliminär siffra).
5.9 l/100 km (157 g/km) i V70 (preliminär siffra).
6.0 l/100 km (159 g/km) i XC60.
6.0 l/100 km (159 g/km) i XC70.
Gemensamma tekniklösningar
De två dieselmotorerna har en rad gemensamma tekniklösningar. Motorerna har lägre kompression, mer effektiv förbränning och senaste generationen motorstyrning. Volvo Personvagnars motorexperter har minskat friktionen och pumpförlusterna inne i motorerna. Tryckfallet i insugnings- och avgassystemen har också minskats väsentligt.

De nya motorerna har även försetts med keramiska glödstift, en högteknologisk lösning som ger mycket goda startegenskaper, tack vare extremt snabb uppvärmning. På två sekunder når de en temperatur på 1000 grader Celsius, vilket gör motorn lättstartad och minskar emissionerna. I vissa körsituationer, som på riktigt låga motorvarv, kan de keramiska glödstiften dessutom utnyttjas för att öka temperaturen i cylindrarna och därigenom effektivisera förbränningen.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]