Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Nissebagare skrev:
White skrev:Det värsta som kan hända är att den går sönder.
Jo, men vad händer då? Kollapsar framvagnen? :shock:
Det värsta som kan hända är att kulan släpper från fjäderbenet. Då blir bilen helt omöjlig att styra, hjulet viker sig utåt/bakåt och låser sig mot karossen. står det då ett träd just där bilen går av vägen blir vi kan vi bli utan en bilägare också. Bilen blir nog under alla förhållanden skrot. Är det glapp i spindelleden går det inte igenom besiktningen. Du får en 2-a i protokollet innan det går "så långt". Skakningar i ratten beror oftast på obalans i däcken, men kan förstärkas av glapp i framvagnsdelar.

Mvh
Lennart
av Nissebagare
Det värsta som kan hända är att kulan släpper från fjäderbenet. Då blir bilen helt omöjlig att styra, hjulet viker sig utåt/bakåt och låser sig mot karossen. står det då ett träd just där bilen går av vägen blir vi kan vi bli utan en bilägare också. Bilen blir nog under alla förhållanden skrot. Är det glapp i spindelleden går det inte igenom besiktningen. Du får en 2-a i protokollet innan det går "så långt". Skakningar i ratten beror oftast på obalans i däcken, men kan förstärkas av glapp i framvagnsdelar.

Mvh
Lennart

Tack för svar lennart men jag fick ingen anmärkning på besiktningen i augusti, det var en mekaniker som skulle titta på framaxelbalken som påpekade att det fanns glapp i spindelleden. Om det nu varit livsfarligt hade jag väl fått körförbud eller kan det uppstå glapp efter två månader? I så fall borde man ju besiktiga varje månad?! ??:-/ ??:-/
Användarvisningsbild
av lennarte
Nissebagare skrev:Om det nu varit livsfarligt hade jag väl fått körförbud eller kan det uppstå glapp efter två månader?
Dom kör ett "automatiskt skakschema" på lyften och är det så pass mycket så det syns tydligt så blir det ombesiktning. Lite glapp har dom oftast lite "översende" men på våra lite äldre bilar som inte körs så många mil om året. Mekanikern som sade åt dig hade inte släppt ut dig på vägen igen om det hade varit några problem. Har det börjat glappa så har du säkert 3000 kanske 5000 mil innan det blir allvarligt och innan dess har du säkert varit på Bilprovningen igen, och kanske fått en ombesiktning. Det finns dock inget som hindrar dig att byta den redan nu. Den lär inte bli bättre, och byt gärna båda och kanske styrleder också om du ändå ska kosta på en framvagnsinställning. Så kan du köra tryggt i många år till.

Mvh
Lennart
Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]