Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
olson skrev:
Addekarlsson skrev:

Men då ska man tänka på att Biltemas remmar har en tendens att gå av.

Mvh/ Adde
Har de? Egen erfarenhet, eller kompis kompis farsas kusins jobbarpolare ?
De kommer säkerligen från samma fabrik. Remmarna alltså :wink:
Egna samt vänners erfarenheter...
Jag kör inte med den varianten ovan, att en polares farsas kusin... :D

Nej, jag tror inte biltema tar sina remmar från samma fabrik som volvo, eftersom det är helt olika typer av remmar. Eller iofs, nu sk ajg inte vara sån. Hur de tär numera ska jag faktiskt inte säga säkert. Men så var det när jag köpte sånt på biltema, vilket jag numera inte gör, eftersom det jag får betala extra på volvo brukar löna sig i längden när det gäller remmar.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av G-kraft
Som Frigge säger: "man får vad man betalar för"

varför ta det billigaste och riskera...kan bli ännu en summa till fall den åker av, om man köper rem från bildemontering....sådana delar ska man köpa nytt hos volvo, för då har du en garanti på det också......
Användarvisningsbild
av siviak
När jag jobbade på Mekonomen var chefen iväg ett tillfälle och gjorde studiebesök på en fabrik i Europa som tillverkade framvagnsdetaljer. I slutet av bandet låg en uppsjö av kartonger märkta volvo, saab, vw, bmw, etc etc... Samt fabrikens egnaa kartong som vi brukar finna hos mekonomen, meca, tegnaby bildemontering etc etc..
Det är så det ligger till! Däremot har ju Biltema sina egna kartonger och produkter så jag vågar inte säga något om dem.
av olson
G-kraft skrev:Som Frigge säger: "man får vad man betalar för"

varför ta det billigaste och riskera...kan bli ännu en summa till fall den åker av, om man köper rem från bildemontering....sådana delar ska man köpa nytt hos volvo, för då har du en garanti på det också......
Även bildemonteringar säljer nya delar med garanti :D
Användarvisningsbild
av CarMan
siviak skrev:När jag jobbade på Mekonomen var chefen iväg ett tillfälle och gjorde studiebesök på en fabrik i Europa som tillverkade framvagnsdetaljer. I slutet av bandet låg en uppsjö av kartonger märkta volvo, saab, vw, bmw, etc etc... Samt fabrikens egnaa kartong som vi brukar finna hos mekonomen, meca, tegnaby bildemontering etc etc..
Det är så det ligger till! Däremot har ju Biltema sina egna kartonger och produkter så jag vågar inte säga något om dem.
många delar tillverkas i samma fabrik, dock mycket sällan mad samma nogranhet, eller matrial vall.
ofta förekomer det att "orginaldelarna " har extremt snäva toleranser & dom delar som inte gårigenom tolerans kontrollen slängs inte, uta förpakas i en annan kartång & säljs till ett lägre pris (en pirat del)
Användarvisningsbild
av vetten
Som vanligt hoppar det grodor ur CarMans mun :( ta reda på fakta och sitt inte och tro en massa :( det du sysslar med är ju bara dålig ryktesspridning :shock: eller som man också kan säga på ren svenska (skitsnack) :evil:

vetten
av S60AWD2.5T
CarMan har du någon källa som kan bevisa detta påstående?
Gäller det även märkes delar som Bosch Hella Ferodo Brembo osv?
Då Volvos "egen" tillverkning av delar är blygsam köps ju det mesta från underleverantörer. Säljer då Mahle en bättre kolv till volvo än till AP Mekonomen osv?

CarMan skrev:
siviak skrev:När jag jobbade på Mekonomen var chefen iväg ett tillfälle och gjorde studiebesök på en fabrik i Europa som tillverkade framvagnsdetaljer. I slutet av bandet låg en uppsjö av kartonger märkta volvo, saab, vw, bmw, etc etc... Samt fabrikens egnaa kartong som vi brukar finna hos mekonomen, meca, tegnaby bildemontering etc etc..
många delar tillverkas i samma fabrik, dock mycket sällan mad samma nogranhet, eller matrial vall.
ofta förekomer det att "orginaldelarna " har extremt snäva toleranser & dom delar som inte gårigenom tolerans kontrollen slängs inte, uta förpakas i en annan kartång & säljs till ett lägre pris (en pirat del)
Användarvisningsbild
av Loner
S60AWD2.5T skrev:CarMan har du någon källa som kan bevisa detta påstående?
Jag kan backa upp Carman i detta, iaf när det gäller bromsbelägg..

Samma maskin tillverkar samma typ av belägg, men kvalitetskraven är olika för olika kunder....

(Hur jag vet detta, jo jag var med och utvecklade/driftsatte en bromsbeläggs tillverkingslinje)

/Loner
av Addekarlsson
Och jag har med egna ögon sett hur en stjärna på en styrled till mercedes var nerslipad, lagd i en kartong och sen såld på Mekonomen.
Det säger mig att vissa delar faktiskt kommer från samma fabrik/maskin som originaldelarna, men att kraven på dessa "piratdelar" är lite lägre.

Detta gäller dock enbart mekonomen. Jag har inte sett samma fenomen på övriga piratdelsbutiker.

Mvh/ Adde (som trots detta gärna handlar på Volvo, och rekomenderar de flesta att handla originaldelar)
av Frigge
vetten skrev:Som vanligt hoppar det grodor ur CarMans mun :( ta reda på fakta och sitt inte och tro en massa :( det du sysslar med är ju bara dålig ryktesspridning :shock: eller som man också kan säga på ren svenska (skitsnack) :evil:

vetten
Var hoppade det grodor :roll:
Tro en massa saker ?? Undrar ja vem som gör det :roll:
Det är precis som Carman säger, delarna som går till andra ställen har inte den nogrannheten/Kvalitèn som tex Volvo ställer på sina originaldelar.
Precis som sak gäller andra märken, går det inte genom kvalitèts kontrollen blir det en piratdel till lägre kostnad. Vet flera Taxi åkerier som testat sk originalklotsar till Volvo fast dom köpt dom någon annanstans, dom håller absolut inte lika länge som original och därför blir ekonomin inte bättre av att köpa piratdelar.

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]