Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Väldigt överdramatiserat ang. dubbfria på sommaren... Men känns tämligen meningslöst att påbörja en diskution om det, då jag tvivlar på att vissa kommer ändra uppfattning om så hela planeten stod och skrek i örat på denne.
Användarvisningsbild
av ER
wissel skrev:Mycket tvärsäkra påståenden här :-)
Ett premiumdäck med dubb som man sedan "dubbar av" o kör de sista 5 ner till 2 mm
är det ett sämre alternativ än billiga Kinesdäck typ MS med snöflinga som körs året runt ?
Ser dessa däck på varannan 4wd. numera.
Är ni lika rädda för dessa bilar med dessa däck ?
Har kört på asiatiska däck med S60:n, S40:n och redan på gammal tiden då man sladdade runt i Opel Omega, dom heter Hankook. Inget fel på dessa men är extremt stor skillnad till Linglong tjong superbudget däck som slängs efter en och den dumsnåle köper i tron att han är "smart" som köper skräp för att kunna ha råd med dom där 18" fälgarna som han egentligen inte har råd med pga att däckena är för dyra MEN hellre Linglong usla däck sommartid är dubbfria vinterdäck sommartid om dom måste välja för även dessa budgetdäck är bättre sommartid än det sämre alternativet.

Har inte nämt "åretrunt" kinadäck, men det är allmän kännedom att vinterdäck oavsett fabrikat med sin höga andel naturgummi som skall hålla sig mjuk även i -30 grader är extremt mjuka för sommaren och vinterdäck är att jämföra med rena regndäck i F1 när det är torr asfalt, rena skräpet som brinner upp på fåtal varv. Skillnaden ligger i att greppet aldrig finns där med dubbfria vinterdäck på sommarväglag.
INGEN med sunt förnuft kvar kör med dubbfria vinterdäck sommartid, enbart dom som fallit för dumsnålheten gör det och har usla däck sommartid, och sen inte ens bra däck när det väl gäller på vintern.
Nu kanske det bara är jag men häromkring så fattar ägare av dessa 4wd bilar att det är rena vinterdäck som fungerar på vintern och bara den dumsnåle kör dubbfria vinterdäck året runt och det oavsett om det är personbil eller annat och dom verkar imuna mot sunt förnuft så bästa är att dom halkar av ner i det där extra djupa diket och sitter kvar där för allas säkerhet.
Att bränna slut på dubbfria vinterdäck på sommaren är ytterligare bara ett exempel på konsumtionssamhället där man om man vill ha acceptabla däck tvingas köpa nya däck varje år i november för att ha något som kan anses vara godkänt för vinterbruk under nästa 6 månaderna och som jämförelse så köper jag nya däck enbart med 3-5 års mellanrum så mer än dubbla livslängden tack vare rätt däck för rätt årstid även inräknat "dubbla" antalet byten pga dubbla uppsättningar.
INGEN kan lura mig att tro att vinterdäck körda på fel årstid nästkommande vinter är bar, dom är sämre än det sämsta nydäcket du kan hitta.
Vissa fördrar betydligt längre bromssträcka, sämre vägegenskaper av ren snålhet än att göra rätt för sig och hålla sig med rätt däck för årstiden, dessa ser vi hellre parkerade i diket än på vägen hädanefter.
Vinterdäck är konstruerade efter vissa förhållanden, dvs kallt och isigt eller i sämsta fall saltlake och någon plusgrad, inget av dessa anpassade för sydeuropa är anpassade för somarväglag med 15grader+ i asfalten och helt andra förutsättningar än vintern. Finns anledning att man SKA ha sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern, har man inte råd med dubbla uppsättningar har man inte råd att äga en bil.
Ynka 3m bromssträcka kan vara avgörande att du kör på ett barn eller hinner stanna för du kan inte vrida på det " att då kör jag saktare" för det stämmer inte då du inte vet var eller när du hamnar där så du kan "anpassa dig" och vrida på frågeställningen och sommartid är det just detta som sker med det mjuka gummit att bromssträckan blir betydligt längre.
av llesrof
Ett premiumdäck med dubb som man sedan "dubbar av" o kör de sista 5 ner till 2 mm
är det ett sämre alternativ än billiga Kinesdäck typ MS med snöflinga som körs året runt ?
Ja, vinterdäck på sommaren är förkastligt. Det finns en hel del att läsa om detta om man vill. Testa att göra en sökning på nätet om det. Kinesdäck är aldrig bra men billiga kinesdäck är med största sannolikhet ett bättre alternativ än utslitna vinterdäck av premiummärke. Gummiblandningen är inte anpassad för sommartemperaturer. Fast inget av dessa borde ens vara ett alternativ för en tänkande människa. Alla har råd med bra däck om de inte lägger hela veckopengen på stora fälgar :wink:

Att många AWD-bilar har året-runt-däck behöver ju inte innebära att det är bra. Det finns gott om exempel på saker folk gärna gör men som inte är bra. Sedan är det skillnad på året-runt-däck och vinterdäck. Året-runt-däck är inte under mågon årstid. Många av de året-runt-däck AWD-bilar har är inte ens godkända för vinterbruk i Sverige.
Användarvisningsbild
av lennarte
ER skrev: Fullkomligt idiotiskt att ens fundera på. Vintertid har man vinterdäck, sommartid rena sommardäck, ingen hybrid eller missmatch som alltid är sämre än sommardäck.
Om nu däcktillverkarna rekommenderar att man kan köra dom som sommardäck dom sista millimeterna, så tycker jag nog att man kan göra det utan risk. Sedan är det ju som alltid sunt förnuft som gäller. Precis som vid all bilkörning till vardags. Jag tycker nog man ska vara mera rädd för sådana som "ER" på vägen istället.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av ER
Hur tänker du nudå?
Att använda RÄTT däck till rätt årstid utgör ingen fara, att dumsnåla utan hänsyn till säkerheten utgör alltid en fara. Dumsnåla typer gör mig spyfärdig oavsett deras anledning som ALDRIG håller.
Vad däcktillverkare "rekommenderar" är lika relevant som "rekommenderat däcktryck" du hittar på tex tanklocket, dvs fullkommligt meningslöst då rekommendationen är brutalt undertryck utan hänsyn till korrekt däckslitage, bästa bränsleekonomi, bästa komfort vilka alla uppnås vid högre eller betydligt högre tryck med bonusen att risken att fälgar blir skeva minskar, "been there done that" med tillräckligt många mil för att avgöra detta.

Knappast jag prenumererar på vänsterfilen, trycker fram andra så dom ökar farten för jag vill fram så jag slickar röv i 120km/h, tränger mig fram och förväntar mig att andra flyttar på sig när jag tränger mig fram i tex en rcirkulationsplats.
Användarvisningsbild
av wissel
ER skrev:
Har kört på asiatiska däck med S60:n, S40:n och redan på gammal tiden då man sladdade runt i Opel Omega, dom heter Hankook. Inget fel på dessa men är extremt stor skillnad till Linglong tjong superbudget däck som slängs efter en och den dumsnåle köper i tron att han är "smart" som köper skräp för att kunna ha råd med dom där 18" fälgarna som han egentligen inte har råd med pga att däckena är för dyra MEN hellre Linglong usla däck sommartid är dubbfria vinterdäck sommartid om dom måste välja för även dessa budgetdäck är bättre sommartid än det sämre alternativet.

Har inte nämt "åretrunt" kinadäck, men det är allmän kännedom att vinterdäck oavsett fabrikat med sin höga andel naturgummi som skall hålla sig mjuk även i -30 grader är extremt mjuka för sommaren och vinterdäck är att jämföra med rena regndäck i F1 när det är torr asfalt, rena skräpet som brinner upp på fåtal varv. Skillnaden ligger i att greppet aldrig finns där med dubbfria vinterdäck på sommarväglag.
INGEN med sunt förnuft kvar kör med dubbfria vinterdäck sommartid, enbart dom som fallit för dumsnålheten gör det och har usla däck sommartid, och sen inte ens bra däck när det väl gäller på vintern.
Nu kanske det bara är jag men häromkring så fattar ägare av dessa 4wd bilar att det är rena vinterdäck som fungerar på vintern och bara den dumsnåle kör dubbfria vinterdäck året runt och det oavsett om det är personbil eller annat och dom verkar imuna mot sunt förnuft så bästa är att dom halkar av ner i det där extra djupa diket och sitter kvar där för allas säkerhet.
Att bränna slut på dubbfria vinterdäck på sommaren är ytterligare bara ett exempel på konsumtionssamhället där man om man vill ha acceptabla däck tvingas köpa nya däck varje år i november för att ha något som kan anses vara godkänt för vinterbruk under nästa 6 månaderna och som jämförelse så köper jag nya däck enbart med 3-5 års mellanrum så mer än dubbla livslängden tack vare rätt däck för rätt årstid även inräknat "dubbla" antalet byten pga dubbla uppsättningar.
INGEN kan lura mig att tro att vinterdäck körda på fel årstid nästkommande vinter är bar, dom är sämre än det sämsta nydäcket du kan hitta.
Vissa fördrar betydligt längre bromssträcka, sämre vägegenskaper av ren snålhet än att göra rätt för sig och hålla sig med rätt däck för årstiden, dessa ser vi hellre parkerade i diket än på vägen hädanefter.
Vinterdäck är konstruerade efter vissa förhållanden, dvs kallt och isigt eller i sämsta fall saltlake och någon plusgrad, inget av dessa anpassade för sydeuropa är anpassade för somarväglag med 15grader+ i asfalten och helt andra förutsättningar än vintern. Finns anledning att man SKA ha sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern, har man inte råd med dubbla uppsättningar har man inte råd att äga en bil.
Ynka 3m bromssträcka kan vara avgörande att du kör på ett barn eller hinner stanna för du kan inte vrida på det " att då kör jag saktare" för det stämmer inte då du inte vet var eller när du hamnar där så du kan "anpassa dig" och vrida på frågeställningen och sommartid är det just detta som sker med det mjuka gummit att bromssträckan blir betydligt längre.
Undrar bara vilka underlag du har till dina tvärsäkra uttalanden ? Plocka fram tester som bevisar detta vore en bra idé tycker jag iaf. Kan väl då passa på att tala om att jag kör alltid dubbat på vintern o alltid sommardäck på sommaren = 8 Hjul.
men en saklig o grundad diskussion är betydligt trevligare än hippsan hoppsan utalanden.
frågan är: Dubbdäck med 4-5 mm som är avdubbade kontra Tjingeling däck av Året runt typ anpassade för Korea ( Tänker inte på Hancock) som numera ligger i mellanklassen.
Användarvisningsbild
av ER
Herregud, hur mycket fakta behövs för att få alla att fatta grundläggande fakta man hittar genom att söka efter sommardäckstester. Enbart naiva tror att dubbfria vinterdäck är accepterade som godkända sommartid.
Vi tar väl två snabba exempel, tar 2 sekunder att hitta genom eget arbete på internet.
http://www.vibilagare.se/test/dack/dack ... ack?page=1
http://egmont-media.s3-website-eu-west- ... 100705.pdf

Hoppsan, dubbfria vinterdäck särklass bäst......på att vara SÄMST, helt egen division dessutom.
Hoppas detta i framtiden reflekteras i betydande premiehöjningar på försäkringarna för dom som fulåker sommartid när solida argument inte biter på dom men ekonomiska verkar vara viktigare så om det då kostar mer än det smakar så får dom stå sitt kast och betala minst dubbla premier.
Inte för jag gillar dåliga sommardäck men dom är trotts allt bättre val än att halka runt på vinterdäck sommartid men båda skall givetvis undvikas och BRA nordiska vinter som sommardäck SKA användas under resp. period.
Vill du veta mera så föreslår jag att du söker efter flera tester, gröna tråden är densamma att dubbfria vinterdäck sommartid=urusla och sämre än sämsta sommardäck. Tips, se till att köpa bästa däcket billigast genom att undvika att handla av gumminisse och indirekt stödja hans överpriserna, handla av stora drakar på nätet som säljer bästa däckena billigare än nisses sämsta däck och låt nisse montera däcken/skifta på fälgen så du stödjer lokal företagsamhet på rätt sätt och ändå får bra däck till rätt pris.
Skulle vara skottpengar på sladdare som halkar på vinterdäck sommartid och utsätter oss andra för onödiga risker genom att ha onödigt dåliga egenskaper och betydligt sämre bromsegenskaper för man skall ALLTID ha bästa möjliga sådanna så ursäkter för att inte ha det existerar inte i dagens läge.
Att komma sladdandes i uppåt 50-60-70 km/h med dubbfria vinterdäck istället för att stå still efter samma sträcka med bra sommardäck borde räcka för dom flesta med någon form av huvud med innehåll.
Har man inte råd med RIKTIGA däck så har man inte råd att äga en bil alls.
Användarvisningsbild
av lennarte
Dom testen du refererar till är ingenting värda i denna diskussion. Dom jämför ju nya sommar däck i sommartemperaturer med nya vinterdäck under samma förhållanden. Till och med jag hade kunnat förutse det resultatet.
Jag väntar på rapporten om en jämförelse med sommar och vinterdäck när dom är 5 år gamla och 5mm kvar. sedan tycker jag att det är lite slöseri med resurser att inte "slita ut" grejerna. Som jag skrivit innan, sunt förnuft.
Min Mazda Pick Up rullade i 10 år utan några som helst problem med vinterdäck på bakaxeln. Ibland nästan nya

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Åk till ICA maxi och kolla vad folk i allmänhet har för däck på bilarna, kan lova att minst 50 av 100 bilar har däck som heter linglong, kormoran, nankang etc.. tragiskt..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst