wissel skrev:Mycket tvärsäkra påståenden här 
Ett premiumdäck med dubb som man sedan "dubbar av" o kör de sista 5 ner till 2 mm
är det ett sämre alternativ än billiga Kinesdäck typ MS med snöflinga som körs året runt ?
Ser dessa däck på varannan 4wd. numera.
Är ni lika rädda för dessa bilar med dessa däck ?
Har kört på asiatiska däck med S60:n, S40:n och redan på gammal tiden då man sladdade runt i Opel Omega, dom heter Hankook. Inget fel på dessa men är extremt stor skillnad till Linglong tjong superbudget däck som slängs efter en och den dumsnåle köper i tron att han är "smart" som köper skräp för att kunna ha råd med dom där 18" fälgarna som han egentligen inte har råd med pga att däckena är för dyra MEN hellre Linglong usla däck sommartid är dubbfria vinterdäck sommartid om dom måste välja för även dessa budgetdäck är bättre sommartid än det sämre alternativet.
Har inte nämt "åretrunt" kinadäck, men det är allmän kännedom att vinterdäck oavsett fabrikat med sin höga andel naturgummi som skall hålla sig mjuk även i -30 grader är extremt mjuka för sommaren och vinterdäck är att jämföra med rena regndäck i F1 när det är torr asfalt, rena skräpet som brinner upp på fåtal varv. Skillnaden ligger i att greppet aldrig finns där med dubbfria vinterdäck på sommarväglag.
INGEN med sunt förnuft kvar kör med dubbfria vinterdäck sommartid, enbart dom som fallit för dumsnålheten gör det och har usla däck sommartid, och sen inte ens bra däck när det väl gäller på vintern.
Nu kanske det bara är jag men häromkring så fattar ägare av dessa 4wd bilar att det är rena vinterdäck som fungerar på vintern och bara den dumsnåle kör dubbfria vinterdäck året runt och det oavsett om det är personbil eller annat och dom verkar imuna mot sunt förnuft så bästa är att dom halkar av ner i det där extra djupa diket och sitter kvar där för allas säkerhet.
Att bränna slut på dubbfria vinterdäck på sommaren är ytterligare bara ett exempel på konsumtionssamhället där man om man vill ha acceptabla däck tvingas köpa nya däck varje år i november för att ha något som kan anses vara godkänt för vinterbruk under nästa 6 månaderna och som jämförelse så köper jag nya däck enbart med 3-5 års mellanrum så mer än dubbla livslängden tack vare rätt däck för rätt årstid även inräknat "dubbla" antalet byten pga dubbla uppsättningar.
INGEN kan lura mig att tro att vinterdäck körda på fel årstid nästkommande vinter är bar, dom är sämre än det sämsta nydäcket du kan hitta.
Vissa fördrar betydligt längre bromssträcka, sämre vägegenskaper av ren snålhet än att göra rätt för sig och hålla sig med rätt däck för årstiden, dessa ser vi hellre parkerade i diket än på vägen hädanefter.
Vinterdäck är konstruerade efter vissa förhållanden, dvs kallt och isigt eller i sämsta fall saltlake och någon plusgrad, inget av dessa anpassade för sydeuropa är anpassade för somarväglag med 15grader+ i asfalten och helt andra förutsättningar än vintern. Finns anledning att man SKA ha sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern, har man inte råd med dubbla uppsättningar har man inte råd att äga en bil.
Ynka 3m bromssträcka kan vara avgörande att du kör på ett barn eller hinner stanna för du kan inte vrida på det " att då kör jag saktare" för det stämmer inte då du inte vet var eller när du hamnar där så du kan "anpassa dig" och vrida på frågeställningen och sommartid är det just detta som sker med det mjuka gummit att bromssträckan blir betydligt längre.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..