Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eddar
Arne skrev:Det finns lösa glas, man behöver inte alls byta hela insatsen. Däremot är det lite pill att få loss glaset, sen ska det limmas fast med glassilikon, men är man normalt händig så går det bra.
Arne !
Hvor finns løse glass til lyktene ???
Användarvisningsbild
av Perc
Vojje skrev:är väl knappast avgörande för ett bilköp.
Om man en gång vänjer sig vid ordentligt halvljus vill man nog aldrig vara utan det igen. Och självklart kollar man sånt före köp.
av Ghorille
Perc skrev:
Om man en gång vänjer sig vid ordentligt halvljus vill man nog aldrig vara utan det igen. Och självklart kollar man sånt före köp.
Om man haft en 940 med halvdant halvljus så är man inte så insatt i detta!
av Ghorille
Perc skrev:
Jag hade en 940 med kass halv och helljus så jag vande mej vid det efter 12år.
Så det var inte självklart att kolla det!
Användarvisningsbild
av ER
Arne skrev:http://www.bildelaronline24.se
334,98 kr/st
Finns även på v-parts.se, men kostar nästan dubbelt så mycket där.
Det är glas till äldre gråstarrvarianten där ljusbilden byggs upp i glaset, inte den nyare med plastglas som för övrigt är svetsat och där ljusbilden byggs upp i reflektorn.
Där kostar det minst 2000kr om du inte hittar billigare på skroten då du byter hela strålkastaren, inte bara glaset.
Perc skrev:
Tyvärr finns det dom som prioriterar annat vid köp som går att eftermontera till skillnad från säkerhetsrelaterat som xenon. Xenon har man från fabrik eller inte alls. Tar liksom 5 sekunder att kontrollera om det är halogen eller xenon men vissa bryr sig mera om tonade rutor, fälgar, vinge , subben etc . som alla kan eftermonteras enkelt eller ersättas med bättre.

Ghorille skrev: Jag hade en 940 med kass halv och helljus så jag vande mej vid det efter 12år.
Så det var inte självklart att kolla det!
Det är ju motsatsen till utgångspunkten. Har man aldrig vant sig vid bra ljus så struntar man i det, men har man en gång vant sig så går man aldrig bakåt, man letar efter sätt att få bättre ljus lagligt.
På den tiden man åkte S40 med halogenljus så var man nöjd, med S60 var man i början nöjd med stearinljusen sen hittade man på skroten ett par kompletta xenonstrålkastare som man monterade och satte nivågivare till, nu köper jag aldrig bil utan xenon igen, och kommer alltid som första åtgärd att använda mig av "trimmade" lampor likt Nightbreaker Unlimited.
Samma sak med extraljus, först var 100w halogen helt ok, sen 35w xenon, nu är 75w minsta tänkbara men även pga ojämn kvalitet på 100w enda tänkbara då LED har en bit kvar fortfarande innan det konkurrerar och ger det ljus man vill ha en bit bort.
Användarvisningsbild
av milktrucker
ne nästans samtliga bilköpare struntar i vad det är för utrustning i bilen. Det viktiga är att bilen fungerar och är hel.
Erfarenheter XC90?

Har en gammal XC90 automat fullt utrustad -07. Tyv[…]

Kostnad för halvljus?

Just för verkstäder som tar hutlösa[…]

Jag rekommenderar oljabyte var ~10.000mil bå[…]

Strålkastarspolare och polvändning

Jag ånyo. Kikade på detta en gå[…]