perhall skrev:
Men visst är väl Audi lite mer premiumkänsla, eller?
Premium är för mig något som andas lyx, eller en upplevelse som uppfattas lyxig. Tex komfort som det kommer handla om nedan. Visst var jag mäkta imponerad över min A6 Avant -99 jag hade i början på 2000 talet, den var bekväm och hade bra finish i interiören. Synd att rosten käkade upp karossen och bromsrören...
Mitt självklara val var en A6 avant 2008 vid kommande bilbyte. Men något hade hänt... jag var van vid min komfortkryssare. Vid flertalet ordentliga provkörningar så upplevdes nya Audi A6 (16", proline. Ingen S-line eller sportchassi!!) som en leksaksbil. Den var stötig och bullrig och stenhårda stolar!! Jag var/är så ledsen för det... jag var ju en Audi kille och så sjukt nöjd med min A6 -99. Ville tvinga mig själv att gilla A6:an men vilken skit bil... rent komfort mässigt. Åkte Saab 9-5 några år och sedan "motvilligt" körde jag V70 för första gången. Herrej***r vilken PREMIUM komfort! Sköna stolar, underbar fjädring och knäpptyst kupe. Haft 4st nu senaste åren. Ingen resa är för lång, drar husvagn utan att det märks och låg förbrukning.
Går nu återigen i bilbytar tankar, inte för att jag är missnöjd utan för att jag tycker det är kul att byta bilar mellan varven. Nu är jag 35år och tänkte jag skulle lyxa till det med en Mercedes E, Bmw 5 alt Audi A6. Har provkört dem flera ggr och det är inte några större fel på dem. Men Komfort vet ingen av dem vad det är! Har man väl åkt Volvo så är många andra bilar bedrövliga rent komfortmässigt.
Mercedes E, Mycket snygg design in och utvändigt! Men i förarplatsen känns bilen som en v50 utrymmesmässigt i jämförelse med v70. Förmodligen bara designfråga!? Man sitter på golvet känns det som. Avantgarde är stötig... har inte provat Elegance som ska vara bättre. Betydligt mer bullrig än v70. Helförsäkring Volvo 350kr i mån. Mercedes försäkring 895kr i mån för mig.
BMW 5, Känns modern invändigt och teknikmässigt. Coola framlysen och bakljus. Snygg att se på. Går lika tyst som v70 tycker jag, iallafall nästan. Men komfort med 17" och std chassi är ju löjligt... jag blev lika besviken som på A6:an! Helförsäkring Volvo 350kr i mån. BMW försäkring ca 800kr i mån för mig.
Audi A6, Känslolös bil idag... ser likadan ut år efter år. All reklam man läser står det SPORTCHASSI i varannan mening, coolt verkar Audi tycka. Motorjournalister brukar avråda sportchassi, ändå är det som någon nämnde det som säljs mest på dem. Ointressant bil, kollade inte upp försäkring...
Kontenan: Har man väl börjat åka Volvo så är det svårt att byta bil om det är komfort man värdesätter... sen bryr jag mig inte om ifall blinkersspaken tycks hålla 1 snäpp högre kvalite i en Audi. Idag är dessutom Volvo än bättre på motorer. Att Volvo anses som säkrast råder det nog ingen tvivel om heller, uppskattas särskilt mycket när man är familjefar som jag.
Slutligen, jag är inte ute efter att provocera eller liknande. Detta är bara mina högst personliga uppfattningar om dessa 4 premium bilar med fokus på åk komfort. Till trådskaparen, provkör och jämföra är som alltid goda råd. :)