Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
(Vi menar samma sak)
av Exquattro
Om du känner som jag som gick från A4Q till V60D4AWD så kommer du mest att sakna sportstolarna, Quattrosystemet, den fina detaljkvaliteten i inredningen m.m. Allt sitter rejält fast i Audin, vilket det oftast också gör i Volvon fast inte lika fast. Sen finns det såklart omvända fördelar med Volvon, t.ex. ljuset, ergonomin kring telefonianvändning m.m., kanske komfort om du tänker dej XC70. För min del har dock Volvon varit den absolut bästa bilen jag haft vad gäller fel, inget enda att rapportera de första 10000 milen.
Användarvisningsbild
av EjS
Kanske offtopic. Men allt vad Diddie skriver är ju sliddelar förutom oljud i växellåda.

Jag tycker inte det låter dyrt för en bil i övre segmentet. Jag har kompisar med BMW och Audi som är vana med mycket dyrare reparationer.

"Problemet" i Sverige är att bilar är så billiga för att där inte är avgift som tex Norge och Danmark.

Därför kör "alla" lyxbilar som i sin tur också är dyrare att serva.

När du i Danmark köper en Volvo för 1,2 M SEK struntar du i en reparation till 5000. Men såklart inte motorbyte osv.
av elpapo
perhall skrev: Men visst är väl Audi lite mer premiumkänsla, eller?
Premium är för mig något som andas lyx, eller en upplevelse som uppfattas lyxig. Tex komfort som det kommer handla om nedan. Visst var jag mäkta imponerad över min A6 Avant -99 jag hade i början på 2000 talet, den var bekväm och hade bra finish i interiören. Synd att rosten käkade upp karossen och bromsrören...

Mitt självklara val var en A6 avant 2008 vid kommande bilbyte. Men något hade hänt... jag var van vid min komfortkryssare. Vid flertalet ordentliga provkörningar så upplevdes nya Audi A6 (16", proline. Ingen S-line eller sportchassi!!) som en leksaksbil. Den var stötig och bullrig och stenhårda stolar!! Jag var/är så ledsen för det... jag var ju en Audi kille och så sjukt nöjd med min A6 -99. Ville tvinga mig själv att gilla A6:an men vilken skit bil... rent komfort mässigt. Åkte Saab 9-5 några år och sedan "motvilligt" körde jag V70 för första gången. Herrej***r vilken PREMIUM komfort! Sköna stolar, underbar fjädring och knäpptyst kupe. Haft 4st nu senaste åren. Ingen resa är för lång, drar husvagn utan att det märks och låg förbrukning.

Går nu återigen i bilbytar tankar, inte för att jag är missnöjd utan för att jag tycker det är kul att byta bilar mellan varven. Nu är jag 35år och tänkte jag skulle lyxa till det med en Mercedes E, Bmw 5 alt Audi A6. Har provkört dem flera ggr och det är inte några större fel på dem. Men Komfort vet ingen av dem vad det är! Har man väl åkt Volvo så är många andra bilar bedrövliga rent komfortmässigt.

Mercedes E, Mycket snygg design in och utvändigt! Men i förarplatsen känns bilen som en v50 utrymmesmässigt i jämförelse med v70. Förmodligen bara designfråga!? Man sitter på golvet känns det som. Avantgarde är stötig... har inte provat Elegance som ska vara bättre. Betydligt mer bullrig än v70. Helförsäkring Volvo 350kr i mån. Mercedes försäkring 895kr i mån för mig.

BMW 5, Känns modern invändigt och teknikmässigt. Coola framlysen och bakljus. Snygg att se på. Går lika tyst som v70 tycker jag, iallafall nästan. Men komfort med 17" och std chassi är ju löjligt... jag blev lika besviken som på A6:an! Helförsäkring Volvo 350kr i mån. BMW försäkring ca 800kr i mån för mig.

Audi A6, Känslolös bil idag... ser likadan ut år efter år. All reklam man läser står det SPORTCHASSI i varannan mening, coolt verkar Audi tycka. Motorjournalister brukar avråda sportchassi, ändå är det som någon nämnde det som säljs mest på dem. Ointressant bil, kollade inte upp försäkring...

Kontenan: Har man väl börjat åka Volvo så är det svårt att byta bil om det är komfort man värdesätter... sen bryr jag mig inte om ifall blinkersspaken tycks hålla 1 snäpp högre kvalite i en Audi. Idag är dessutom Volvo än bättre på motorer. Att Volvo anses som säkrast råder det nog ingen tvivel om heller, uppskattas särskilt mycket när man är familjefar som jag.

Slutligen, jag är inte ute efter att provocera eller liknande. Detta är bara mina högst personliga uppfattningar om dessa 4 premium bilar med fokus på åk komfort. Till trådskaparen, provkör och jämföra är som alltid goda råd. :)
av Lövet
Definierar man premium såsom komfort så ligger V70II absolut bra till. Men det finns nog lika många definitioner av premium som det finns köpare. För andra är premium snarare ljudet när man stänger dörren exempelvis. Sist jag satt i en audi höll jag på att få en chock av dörrljudet. Vilket kassaskåp! (A6) Volvo är verkligen låååååångt efter på den fronten. Bara det rappliga dörrhandtaget som Volvo envisas att använda som det känns som man sliter sönder varje gång man tar i det. Sen att det alltid skramlar i dörrsidorna också gör inte saken bättre. Nej, i ren kvalitetskänsla är man fortfarande efter.

Men jag kör Volvo ändå för det finns ingen bil som är "bäst på allt" än. Definitivt inte om man behöver räkna in ekonomi också. Och det gör man ju vanligen. Där ligger Volvo utmärkt till.

BMW - blir dubbelt så komfortabel om du byter ut de punkteringsfria däcken. Tyvärr är de dyra att försäkra på grund av att olycksdrabbade personer med tveksam moral gillar märket. Fortfarande det enda märke om man vill ha styrkänsla på riktigt dock.

Mercedes - min sura otrevliga och alldeles för rika granne åker alltid silverfärgad Mercedessedan. Efter det kan jag inte gå i närheten av märket.
av OSK
Jeg forstår godt din erfaring med A6 etterhvert. Er godt vant med A6 1999, min mor hadde en slik og jeg kjørte den masse mye siste året jeg bodde hjemme, og fra mange ferier hjemme fra studiene. Bilen ble beholdt til 2008, og hadde da gått 178.000km. En herlig bil, men den likte seg ikke veldig godt om den ble presset litt fort i svinger.

I 08 kjøpte min mor en ny A6 2008 modell, den var betydelig hardere, men jeg synes fortsatt den var ganske komfortabel, selv om jeg ikke har kjørt den like mye for på den tiden hadde jeg fått min egen "bil" (Citroen Xsara cupe, absolutt ikke komfortabel), og hadde dessuten mindre ferie siden jeg var i jobb.

Nå har hun kjøpt en 2013 A4 (S-line) siden både jeg og mine søsken har flyttet hjemmefra. Den synes jeg er steinhard å kjøre, ikke en god langturbil for meg, men fantastisk morro på svingete veier (om man ikke har passasjerer).

Selv kjører jeg nå V70 2012, og kunne ikke tenke meg bedre bil til mitt kjøremønster med ganske få men lange turer, kjører ca 20.000km/år. Ut fra mine opplevelser minner kjørefølelsen i V70 meg mye om den avslappede kjørefølelsen 1999 A6'en til mamma hadde. Setene (Har momentum med delskinn) er også myke og behagelige, og passer bra selv for en som er 190cm høy. Merker ingen problemer med å sitte i V70 selv på dager med 9-10 timers kjøring. Min bil er med standard understell og 205/55R16 dekk, så den er på ingen måte satt opp for å være hard, hvordan egenskapene til V70 endrer seg med større felger og sportsunderstell vet jeg ikke, og med mitt kjøremønster er jeg ikke interessert i å teste det heller.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Lövet skrev:Definierar man premium såsom komfort så ligger V70II absolut bra till. Men det finns nog lika många definitioner av premium som det finns köpare. För andra är premium snarare ljudet när man stänger dörren exempelvis. Sist jag satt i en audi höll jag på att få en chock av dörrljudet. Vilket kassaskåp! (A6) Volvo är verkligen låååååångt efter på den fronten. Bara det rappliga dörrhandtaget som Volvo envisas att använda som det känns som man sliter sönder varje gång man tar i det. Sen att det alltid skramlar i dörrsidorna också gör inte saken bättre. Nej, i ren kvalitetskänsla är man fortfarande efter.
Vissa volvohandag är riktigt räliga att öppna med alldeles för dålig passform & äcklig känsla i dom ibland. Men är inte det en sak dom ärvt av Ford? Visserligen har det förbättrats med åren. Konstigt nog känns V70N/XC70N bättre där, då man tar i handtaget underifrån. Håller med att kvalitetskänslan är lite efter även om själv bilen inte är dålig. Dock tycker jag att V40 känns bäst där, den kan mötas med dom tyska premiumbilarna. Den har riktigt fin finish i interiören för att vara en ny Volvo.
Lövet skrev:Mercedes - min sura otrevliga och alldeles för rika granne åker alltid silverfärgad Mercedessedan. Efter det kan jag inte gå i närheten av märket.
Har du provkört nya C-klassen? Det imponerade sjukt mycket blev helt såld på den trotts jag är inbiten Volvofantast! :D Råkade till och med säga i bilen i när jag körde den hahahah S60 vilken skitbil! :oops: (mycket småfel i S60 MY14 jag körde)
Det som imponerade mest med nya C-klass var chassit, betydligt bättre än S60/V60. Men det kanske inte går att jämföra då Mercan är en nyare konstruktion.
av Lövet
Jag är helt övertygad att Mercedes gör utmärkta bilar. Men eftersom c-klassen är så pass lik denna som han kör så lär det inte bli något på många år. Jag avskyr honom innerligt. (Det ligger massor bakom detta som jag inte kan förklara nu)
Bild

Bild
av Linqid
Angående V40 (som ju är Volvos senaste bil och därmed ger en fingervisning om framtiden) måste jag säga att den är bäst i klassen. Provkörde nyligen Golf, A3, V40, 1-serie och A-klass under en och samma dag och måste säga att V40 var överlägset "mest bil". Den kändes en klass större än övriga i gänget, och hade en tyngre känsla såväl på vägen som interiört.

Något jag reagerade på var faktiskt dörrarna och tröskeln in. Rejält bredare trösklar och tjockare dörrar på V40 än övriga. Kanske en förklaring till att Volvo ofta har relativt dåliga innerutrymmen jämfört med lika stora konkurrenter, men har en säkerhet som ingen klår.
av perhall
Intressant följande, tycker jag:
1. Sportchassi får alltid skit av motortidningar oavsett land. V40:ns allra mest tror jag. Den får mycket skit gällande sitt sportchassi. I flera tyska motortidningar har den testats med 18" och sp-chassi... A-klass samma kritik.
2. Vi tycker i Sverige att de tyska bilarna har fantastiskt kvalitetskänsla. BMW har (globalt sett) fått väldigt mycket kritik för nya 3-serien, att den är plastig. 5-serien får beröm för att den är påkostad liksom alla Audis. Volvo får faktiskt mycket beröm och brukar hamna som Merca (dvs före BMW, efter Audi). Men dörrhandtagen i min V70 är under all kritik! Liksom stolarna som veckades efter sex månader (nedsuttna, sa BIlia...).
3. Komforten är ju ganska lika om man jämför V70, A6, E-klass, 5-serie. Det är inga stora skillnader om man jämför liknande set-up! Skulle 10 oberoende bedömare ge sig ut på blindtest med V70 D4 VEA aut, E220CDI T, A6 2,0TDI, 520d, alla med 18" och sportchassi, skulle det nog inte bli stora skillnader.

PH

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]