Gourmand skrev:Huvudregeln är att en större 5-cylindrig motor drar mer bränsle än en mindre. Adderar man dessutom automatlåda, så stiger förbrukningen ytterligare. En framhjulsdriven V70 D2 med manuell låda är den snålaste versionen av V70. En fyrhjulsdriven med stor motor, automat och stora och breda lågprofildäck är det törstigaste alternativet av samma bil. Konstigare än så är det inte. I önskedrömmarnas värld vill många anhängare av fyrhjulsdrift, automatlådor och stora motorer blanda in andra faktorer, t.ex. andrahands eller tredjehandsvärde. Detta är oftast felaktigt och har framförallt inget med sakfrågan om förbrukning att göra
Håller med helt. En D5 med feta 19" eller ens en D3 med originaldäck kan aldrig mäta sig med en D2 när det gäller förbrukning. Men naturligtvis är D2 svagare och slöare. Frågan var och en fritt får ställa sig är huruvida en D5 (t.ex. en MY2012) är värd 50.000 mer i inköp, cirka 5.000 kr mer i fordonsskatt och cirka 30% högre förbrukning än en lika gammal D2.
Jag förstår de som anser att det är värt de kraftigt ökade kostnaderna. Subjektivt tyckande. Går aldrig att ifrågasätta, precis lika subjektivt är det att anse det motsatta.
MEN det som gör diskussionen lite sned är att det låter lite som att många D2-motståndare aldrig har kört en D2/DRIVe.... Jag rynkade själv på näsan åt dessa bilar innan jag först provkörde en sådan, det medger jag. Men nu gör jag inte det längre. Jag hade fel, så pass fel att jag köpte en DRIVe.
Men för att summera: Jag tycker denna motor är förbaskat trevlig, och när man betänker på att den förflyttar min familj, all vår packning plus sina dryga 1700 kg i 110 km/h och endast vill ha cirka 0.46-0.47 l/mil (går att snålköra på, för biltypen, mycket låga siffror) för besväret så ångrar jag inte mitt val.