Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gourmand skrev:Huvudregeln är att en större 5-cylindrig motor drar mer bränsle än en mindre. Adderar man dessutom automatlåda, så stiger förbrukningen ytterligare. En framhjulsdriven V70 D2 med manuell låda är den snålaste versionen av V70. En fyrhjulsdriven med stor motor, automat och stora och breda lågprofildäck är det törstigaste alternativet av samma bil. Konstigare än så är det inte. I önskedrömmarnas värld vill många anhängare av fyrhjulsdrift, automatlådor och stora motorer blanda in andra faktorer, t.ex. andrahands eller tredjehandsvärde. Detta är oftast felaktigt och har framförallt inget med sakfrågan om förbrukning att göra
Håller med helt. En D5 med feta 19" eller ens en D3 med originaldäck kan aldrig mäta sig med en D2 när det gäller förbrukning. Men naturligtvis är D2 svagare och slöare. Frågan var och en fritt får ställa sig är huruvida en D5 (t.ex. en MY2012) är värd 50.000 mer i inköp, cirka 5.000 kr mer i fordonsskatt och cirka 30% högre förbrukning än en lika gammal D2.

Jag förstår de som anser att det är värt de kraftigt ökade kostnaderna. Subjektivt tyckande. Går aldrig att ifrågasätta, precis lika subjektivt är det att anse det motsatta.

MEN det som gör diskussionen lite sned är att det låter lite som att många D2-motståndare aldrig har kört en D2/DRIVe.... Jag rynkade själv på näsan åt dessa bilar innan jag först provkörde en sådan, det medger jag. Men nu gör jag inte det längre. Jag hade fel, så pass fel att jag köpte en DRIVe.

Men för att summera: Jag tycker denna motor är förbaskat trevlig, och när man betänker på att den förflyttar min familj, all vår packning plus sina dryga 1700 kg i 110 km/h och endast vill ha cirka 0.46-0.47 l/mil (går att snålköra på, för biltypen, mycket låga siffror) för besväret så ångrar jag inte mitt val.
Min D3 AUT MY12 ligger på runt 5,6l/100km blandad körning enligt färddatorn. Jag har inte speciellt tung högerfot, men jag har läst om att färddatorn ger lite väl optimistiska sifror, men låt oss säga 6l/100km (mest pga av att jag kör på 16" orginalfälgar, vilket ger en glädjemätare, vilket låter tripmätaren att ticka mil fortare än jag i realiteten kört).
Det tycker jag är acceptabelt, med tanke på den ökade körglädjen jämfört med D2. 163hk/400Nm känns helt optimalt för biltypen.
All-time-low är 4,7l/100km, men då är det konstant fart i ca 80km/h utan att röra bromsen som gäller.
Personligen tycker jag det känns betryggande att ha den ökade effekten i bilen, vilket gör att man inte behöver tveka på samma sätt vid snabba accelerationer tex omkörningar, samtidigt som man inte behöver pressa motorn speciellt hårt vid normal körning.
Dock så skulle jag inte ha vilja ha en D3 med manuell låda, med tanke på det begränsade effektspannet i varvregistret.
Som sagt - körglädje är något subjektivt och högst personligt, förbrukning är något mätbart. V70 D2 med manuell växellåda är det snålaste alternativet av alla versioner av denna bil. För att återigen hänge mig åt tyckande, så tycker jag att D2-motorn är det optimala till en bruksbil som V70. Gångkulturen är mer civiliserad än Volvos 5-cylindriga spisar och kraften finns i de varvtal där kraften behövs och du kan åka snålt, även i verklig körning. Det är vad jag kräver av en motor, som används som bruksbil. och under "normala" körförhållanden.
Användarvisningsbild
av EjS
Har präcis slagit rekord i min d5. 120 km med farthållare på så snart det går och dessutom följa hastighetsbegränsning.

Körde aut med geartronic så den hela tiden går i lockup ochså låga varv att turbon knappt hinnar vakna. 18" däck.

Det var blandad körning med fullastad bil dock utan motorväg men ac på. Även lite körning på stranden/sand med awd på.

Bild

Bild
Gourmand skrev:Som sagt - körglädje är något subjektivt och högst personligt, förbrukning är något mätbart. V70 D2 med manuell växellåda är det snålaste alternativet av alla versioner av denna bil. För att återigen hänge mig åt tyckande, så tycker jag att D2-motorn är det optimala till en bruksbil som V70. Gångkulturen är mer civiliserad än Volvos 5-cylindriga spisar och kraften finns i de varvtal där kraften behövs och du kan åka snålt, även i verklig körning. Det är vad jag kräver av en motor, som används som bruksbil. och under "normala" körförhållanden.
Jag tycker precis som du att det är en helt duglig "vardagsmotor". Nackdelen är att det krävs några fler växlingar för att hålla motorn på rätt varvtal. Den ger ett rätt så hyfsat drag mellan 1600-2000 rpm. Under och över det så är den rätt så trött. De större dieslarna har ett klart bredare register, och det är väl främst detta som talar för de större spisarna. Omkörningsprestanda är fullt tillräckliga. Om man drar från 90 (1700 rpm på sexan) så flyttar den på sig ganska ok.

Gångkulturen imponerar. Väldigt tyst och vibrationsfri (förutom vid tung belastning på exakt 1500 rpm där det finns ett mindre gynnsamt varvtal)
Verkar som att alla D2 ägare måste gå i försvarsställning i alla lägen. Samma läge för de som köpte v40 "Volvos första snål motor" = med en grym besvikelse för ägarna.
D2 är inte på långa vägar samma sak men uppenbarligen aningen tråkig upplevelse och om plus sidan (lägre förbrukning) väger upp det är upp till var och en att avgöra.
Min erfarenhet är iaf allt annat lika så är körstilen mer avgörande än motorval.
Äger en D4 AWD (181hk) provkörde D2 i både V60 och V70 innan vi köpte vår XC70.
Kan helt ärligt säga att som jag och frugan kör så skulle vi aldrig upptäcka om någon bytt vår D4 mot en D2 under dygnets mörkare timmar (prestandamässigt inte ljudmässigt & vid vardagskörning). Hade vi inte haft behov av att dra tungt släp och fyrhjulsdrift hade vi valt en D2!

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]