Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Om vi tar t.ex V70N facelift som exempel så har jag inga problem att se skillnad på fulxenon och äkta xenon trots att båda bilarna har klarglas med nära nog identiska (till utseendet) strålkastare.

Och min 1998 hade ju förstås räfflat glas, det såg riktigt bra ut trots det. Enda bilen jag sett där konverteringen varit lyckad.

Om vi ska gå tillbaks till topic så får man inte MER ljus av att man målar lampan blå. Färgen på glaset gör ju att en del av ljuset filtreras bort. Du ser ju inte bättre i mörker om du tar solglasögon på dig, eller hur?

Sen kan man ju göra som nån nämnde ovan och kräma på med mer effekt. Då kan man filtrera bort en del oönskade våglängder och fortfarande ha ungefär samma ljusmängd kvar.
Användarvisningsbild
av ER
Jonas_latt skrev:Att ful xenon alltid bländar är fel att säga.
Jag har haft xenon i två s40 som jag har kört dagligen med i flera år och kanske 2st har blinkar på mig den tiden.
Monterade ful xenon i brors s70. Samma där han körde i många år med de.
Haft många jobbar kompisar har legat framför mig och aldrig klagat.
Säger nada om du bländar eller ej. Så fort brännpunkten blir minsta fel från avsedd så bländar du. Kan blända om du lyckas felmontera en enkel halogenlampa.
Dessutom bländar du ALLTID när du fulkonvereterar då du INTE har den skarpa kanten ljus/mörker. Inte ens H7R eller "Focus Eye" gör skillnad. Att sen inte majoriteten bryr sig om att visa hur fel det är säger inget om funktionen.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Den skarpa kanten som du, ER, nämner får man bara med linsförsedda projektionsstrålkastare!
och jag håller fullständigt med om det du säger att det bländar utan den skarpa kanten, t ex scanias stora xenonstrålkastare med reflektor samt volvos P2´or med reflektor bländar "onödigt" mycket.

någon som har konverterat S40/V50 med halogenprojektorstrålkastare?
Användarvisningsbild
av ER
milktrucker skrev:Den skarpa kanten som du, ER, nämner får man bara med linsförsedda projektionsstrålkastare!
och jag håller fullständigt med om det du säger att det bländar utan den skarpa kanten, t ex scanias stora xenonstrålkastare med reflektor samt volvos P2´or med reflektor bländar "onödigt" mycket.

någon som har konverterat S40/V50 med halogenprojektorstrålkastare?
Mina gamla facelift 05-09 strålisar med originalxenon till S60:n hade skarp kant, eller betydligt skarpare än fulkonvertering aldrig kan få på faceliftvarianten och jag tycker inte att dom jag har på XC70:n med projektorer är något mycket skarpare i ljus/mörker linje och även dessa är original xenon. Däremot första satsen jag hade i gråstarrlyktorna/reffelförsedda original på S60 trotts placebo på lyktan i form av R-övariant på lampan, Focus-Eye aldrig ens var i närheten på skarpheten.
Behöver inte nämna hur fel det är med dom 850/S/V70 man möter med felaktiga modifierinag av strålkastare med helst halv+dim ihop med överdrivet lila 8000K för att få sämre ljus än original halogen.

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]

Hej! Mitt problem är nu löst(tror jag), […]