Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kompe
Du verkar inte vara det lättaste med din bil (alltid äre nått :lol: )
har du blivit helt av med alla vibrationer å "misständningar" går den jämnt å fint? 8)
Användarvisningsbild
av lennarte
Kompe skrev:har du blivit helt av med alla vibrationer å "misständningar" går den jämnt å fint?
Den går som en dröm, jämt och fint vid alla varv. Från 800 - 6200 rpm. Drog ju båten till Bohuslän, funkade utmärkt, c:a 1,5l/mil (c:a 3800 kg tågvikt) och då började avgaset läcka framför katen. Förmodligen har det varit lite läck redan innan. Hade tagit 1,2l/mil när jag tankade fullt innan avresan, varit "nere" på 1,05 innan i sommar. Väntar spänt på nästa tankning nu när avgaset är absolut tätt. Enda "smolket i bägaren" är att den vill (vid vissa tillfällen) "smårycka" vid jämn fart när AC-n är på. Inget jag märkte till och från Bohuslän, men det märks till och från jobbet när motorn blivit varm. Den går som allra bäst på morgonen efter kallstart och just innan temp.mätaren "gått upp" helt. Därför har jag "experimenterat" med olika bränsletryck, från 2,3 - 4.2 kg. Vid dom värdena sätts felkod för fet/mager blandning (231 och 232). Bränsleförbrukningen ändras inte så mycket men bilen går markant bättre med högre tryck. Ligger nu på 3,3 kg, alla värden utan vakuum anslutet till BTR-en.
Har tillverkat en "plastpinne" av Macrolon till backspärren. Ser bra ut behöver svarva en liten "plastknopp" som ska skruvas fast i nederdelen av "pinnen" som sitter i plastbiten som spärrar. Fick "kärringastopp" 2 ggr i går när jag skulle till Volvo. Fick i 3-an i stället för 1-an. Man vill ju inte gärna få i backen när man rullar framåt. Det låter ju så illa.

Mvh
Lennart

PS, nu är den färdig. Hoppas att det funkar. Den ser i alla fall ganska lik ut.... :roll:

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:PS, nu är den färdig. Hoppas att det funkar. Den ser i alla fall ganska lik ut....
Monterade den i kväll. Fick fila i det ovala hålet i övre ändan, sedan passade den (nästan) perfekt. När allt är monterat på plats känner jag att den "trögar" lite. den går inte tillbaka helt av sig själv. Det sitter en gummibussning nederdelen av den övre halvan av växelspaken med ett "rektangulärt hål" och pinnen blev några "tiondelar" för bred. Hoppas den "sliter till sig", det är inga problem"putta tillbaka" den när man lägger i ettan. Nu håller jag tummarna att bilen fungerar felfritt över vintern. vet inte om jag ska besiktiga bilen i oktober som jag gjorde i fjor (den lär väl inte gå igenom utan grill med en elfläkt längst fram), eller vänta tills i mars. Ska göra en "vinterservice" (olja, filter,tändstift,byta kylare och "gå igenom" bromsarna) i samband med att jag skiftar till vinterdäcken. Kylaren ska bytas för jag har fått tag i "rätt" kylare till min bil (med kontakt till elfläkten). Och så får vi se om jag bygger en egen grill eller får tag i en begagnad front med grill. På Returbilen i Falkenberg finns bara en (-89-a) och 6 st -90-a. Hur mycket måste man "ta" om man ska göra det "riktigt och hur passar det om man skulle ta från en -90-a? Man får väl plocka hela allt bakom strålkastarna med kylarfäste och allt, eller?

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Prova att smörja med PTFE-fett.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
gnestakalle skrev:Prova att smörja med PTFE-fett
Ska prova. Har sprutat in WD40 mot kablarna och smorde plasthylsan med fett innan jag monterade ihop, så det är "bara gummibussningen kvar. Jag var inte överdrivet noga med bredden på pinnen.... ;-//

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:
gnestakalle skrev:Prova att smörja med PTFE-fett
Ska prova. Har sprutat in WD40 mot kablarna och smorde plasthylsan med fett innan jag monterade ihop, så det är "bara gummibussningen kvar. Jag var inte överdrivet noga med bredden på pinnen.... ;-//
Hittade inte mitt fett, har en spray som jag provade. Det blev kanon, som nytt... :D I morse var det samma som innan... :( . Ska göra några nya pinnar och ha i reserv och byta längre fram i höst. Spärren funkar ju, om än lite trög tillbakagång. :-)-)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Skaffa lite PTFE-fett för det är suveränt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
gnestakalle skrev:Skaffa lite PTFE-fett för det är suveränt
Sprayen jag änvände har en "mycket stor" procent PTFE och nu har bilen stått orörd hela helgen och i morse funkade backspärren som den ska.

En fråga till bara, skrev om det tidigare. Det finns en massa 740 -90 och uppåt. Hur mycket får man byta om man ska sätta i en sådan front. För att fästa grillen igen måste jag ju byta det som strålkastarna är monterade i. Måste jag ta dom strålkastarna också då? Det skiljer ju lite på huv och skärmar, för ett "proffsigt" resultat skulle man ju byta det också. Funkar det att byta "bara" frontplåtarna (plasten) från en -90 (och uppåt) så man kan sätta i den grillen? Var tror ni besiktningen (polisen) säger om jag kör utan grill?? Elfläkten till AC-n sitter ju och "snurrar" lätt åtkomligt utan grill.

Mvh
Lennart

Har en v90 t6 my22 lilla batteriet. Körde V&a[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]

Lufta koppling som inte går

Jag köpte någon stor spruta som jag t&a[…]

V60 sliter däck bak

Hjulinställning är alltid bra, båd[…]