NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Trist med alla fel.
Själv har jag haft min V50 my08 ungefär samma tid.
Det enda som är gjort är vanlig service och en hjulinställning.
Jag är helnöjd!
av timebandit
Helst vill väl alla inte byta slitagedelar alls! :)

Trots havererad svänghjul så är jag nöjd med bilfan! Hade rullat nästan 20.000mil då vid det tillfället. Föregående ägare har troligen inte vart så snäll mot koppling/svänghjul men det visste jag nästan om... 20k för koppling å svänghjul är för mig godkänt ändå.
Kom från en äldre V70. Ser bara positivt på våran V50.
Att värmaren strulat är ju för att inte många vad inklusive jag då hur den skall skötas. Ja, det finns tom servicerekommendationen från tillverkaren av värmaren på varje år helst men minst vartannat. Frågar man på Bilia så håller dem med men INGEN vill betala vad det kostar att underhålla värmaren.

Nu har jag ju inte haft problem med några "slitagedelar" ännu förutom bromsskivor och belägg.
Körstil och annat påverkar säkert livslängden på både länkarmar, hjullager och drivknutar? Alla har inte samma förutsättningar på "bra" eller bättre vägar.
Får chassiet och "slitagedelarna" jobba mer så slits dem väl också fortare?
12.000mil för hjullager är bra i mina mått. Det är alltså nästan 6år för mig :) Alla har ju olika referensmått, så är det ju. Sedan "förstår" man att vissa delar osv inte skall klara för många mil för det är ju reservdelarna och service som Volvo lever på skulle jag vilja säga. Att dem bara håller kanske 1000 mil är dåligt! 1 års garanti är inte alltid tillräckligt, dem borde ha miltal som nivå också. Fast då är vi där igen, att alla kör på olika bra/dåliga vägar....
av Stjernkvist
V50 jag har är pappas gamla som han leasade som ny (fick ta över den nu vid ca 15100 mil mot en "billig" peng). Vad jag vet har det inte varit några större problem med denna det är en 1.8F -08 som nu gått snart 16000 mil (måste boka service!!!).
Men det som är/ har varit problem med den är..
[*]ytter temperaturmätaren stämmer inte riktig ibland, den får lite frispel visar inte allt för ofta rätt temp så man får ha lite kännedom om vädret om det stämmer (suger dock på tidig vår eller höst om det är frost eller inte). en vårdag 18+ kan mätaren ligga på 28C när man startar bilen efter att dala typ 1C i sekunden och lägga sig nera på 0-3C och varna för halka. Vi försökte på peka detta under leasing perioden men det gav ju ingen felkod och de bytte någon kabel i förardörren tror jag, men hjälpte inte särskilt länge
[*]fick byta bromsar bromskivor (bak tror jag) för några år sedan, men det var för att en liten bit nylagd asfalt sten hade hamnat där och förstört det. (har bytt nu fram pga slitage)
[*] i slutet av förra sommaren fick vi byta stötdämpare tror det var höger fram som var paj, men då var det väl ca 14500 mil så är väl ok att byta då.
[*]På någon service (15000mil tror jag??) "klagade" på generatorn, pappa tror sig hört att den har låtit lite vid något till fälle. Var ju på volvo verkstad så de kanske bara ville byta den....? [EDIT: fick byta den ny vid 16680,2 mil, så den höll i 11 månader)
[*] jag upplever att växellådan är "trög" som kall och att framförallt backen vill inte alltid gå i som smort, men när man känner att den inte vill gå riktigt så funkar det att bara höja o sänka kopplingen så går den i med no-probs.
[*] sen är det nu mitt nu varande problem att låskistan/bakluckelåset har kärvat fast sig, om det är mekaniska eller elmotorn där som gått sönder vet jag inte men motorn orkar inte dra runt låset och DET FINNS INGEN MANUELL ÖPPNING på skiten heller.... så får ta fram vinkelslip och kapa. och skruva dit ett nytt hittade ett billigt begagnat för 500:- verkstad ville ha 1204+moms för ett nytt.

Men mycket av detta hade kunnat hända vilken bil som helst, (kanske inte temp mätaren) Så för övrigt är jag jätte nöjd med bilen go att köra dock är jag lite besviken på den i små saker som att jag kan inte stänga av krockkudden fram manuellt, hade gärna velat ha barnstolen där speciellt nu när #2 är på gång. Sen är det lite "begränsat" last utrymme då jag körde 850 innan ;).
Micce1980 skrev:Inte för att försvara V50 för att jag kör en själv och är nöjd men tycker det klagas lite väl på slitdelar som tex hjullager. Vill man inte byta slitdelar gör man rätt i att köpa en nyare bil med få mil på mätaren och inte en av vägverkets bilar som körts på vägar som de flesta av oss inte visste fanns. Förstår dock att det kan kännas aningen surt men sådana saker har tillverkaren räknat ut hur länge det ska hålla. Bytte själv hjullager på vår V50 -06 i våras när den gått 12 800 mil, var inte det minsta förvånad men visst jag hoppade ju inte av glädje heller. :)
Kanske dags att börja oroa sig för hjullagren med då? för det är inte bytt vad jag vet men gör de sånt sen vid 18000 mil servicen?
Senast redigerad av 1 Stjernkvist, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av grillchips
Det är ju oftast de som är missnöjda som hörs medan de som är nöjda helt enkelt nöjer sig med att vara just nöjda och tysta.

Jag har haft min V50 1.8F i lite över 2 år, 8k mil på mätaren vid köp och är nu uppe i 11k mil. Föredetta tjänstebil på AstraZeneca i Södertälje, sedan vidare till privatperson i Göteborg och nu tillbaka i Stockholm hos mig.
Är oerhört nöjd med bilen (även om jag förmodligen hade kikat på andra motoralternativ om jag kunnat) och under dessa två år har jag fått åtgärda följande:
Ventilkåpspackning som inte höll tätt. Orsak? Oklart. Kostnad: 1500kr hos Upplands Motor.
Nytt batteri. 11k mil på fabriksbatteri får man vara nöjd med. Kostnad: 1200kr hos lokala macken.
Reset och omprogrammering av nivåjusteringen för framlyktorna. Orsak? Förmodligen råkade jag och farsan slå loss justeringsarmen när vi monterade sänkfjädrar. Bara att montera tillbaka armen. Kostnad: 400kr för mjukvara hos Upplands Motor.
Byte av bromsklossar runt om. Här hade bilen gått ca 10k mil och jag vet inte när senaste bytet var gjort men en slitageprodukt får man såklart ha med i sin kalkyl för ägandet. Kostnad: 600kr på nätet.
Och regelbundna och sedvanliga servicar hos Upplands Motor förstås.

Annars har allt fungerat som på räls och jag är som sagt hur nöjd som helst. En bil med ett par tidigare ägare innebär såklart risker då det som tidigare nämnts inte går att veta hur bilen har blivit behandlad under sina år. Vissa har otur, vissa har fabrikationsfel som dyker upp då och då, vissa har tur om man nu kan kalla det tur. En komplett vara ska man förstås ha. Men vid begagnatköp får man räkna med eventuella utgifter.
Oavsett så händer saker med ALLA bilar oavsett märke, trist kan tyckas, men det går inte att komma ifrån tyvärr. Och eftersom du kör en 2004 vilket ju var året V50 kom så innebär det också barnsjukdomar såklart. Det är något som folk bör bli mer medvetna om när de köper en bil att sådant dyker upp och åtgärdas oftast av Volvo själva de första åren. Men såhär 10 år senare så är det nog svårt att åberopa fabrikationsfel och få det på goodwill.

Det cirkulerar ju ett rykte om att uppfinnaren till lampan i teorin kunde få den att lysa i 100 år. Fantastiskt kan man tycka men det är ju ingen vidare business att vara i när kunden inte återkommer under hela sin livstid för att köpa en ny. ;)
Men det är kul att du gjort en utvärdering, det borde vi göra oftare här på forumet.
av BengtBengtsson
Micce1980 skrev:Inte för att försvara V50 för att jag kör en själv och är nöjd men tycker det klagas lite väl på slitdelar som tex hjullager. Vill man inte byta slitdelar gör man rätt i att köpa en nyare bil med få mil på mätaren och inte en av vägverkets bilar som körts på vägar som de flesta av oss inte visste fanns. Förstår dock att det kan kännas aningen surt men sådana saker har tillverkaren räknat ut hur länge det ska hålla. Bytte själv hjullager på vår V50 -06 i våras när den gått 12 800 mil, var inte det minsta förvånad men visst jag hoppade ju inte av glädje heller. :)
Håller helt med, men jag kan tycka om det är en ny del var tredje månad så känns det som de har satt ett bäst före datum på delarna. Angående vägverket så var bilen inköpt till en person kommer inte ihåg vem men han hade någon chefsbefattning (enligt säljare). Så det var inte en in & ut bil för anställda.

På plus sidan fick jag iallafall med en display som visar hastigheten på vägen med resultat att det blir ett jävla liv om man kör 5 km för fort. Men går att koppla ur eller sätta på mute som tur är.
av BengtBengtsson
grillchips skrev:Det är ju oftast de som är missnöjda som hörs medan de som är nöjda helt enkelt nöjer sig med att vara just nöjda och tysta.

Jag har haft min V50 1.8F i lite över 2 år, 8k mil på mätaren vid köp och är nu uppe i 11k mil. Föredetta tjänstebil på AstraZeneca i Södertälje, sedan vidare till privatperson i Göteborg och nu tillbaka i Stockholm hos mig.
Är oerhört nöjd med bilen (även om jag förmodligen hade kikat på andra motoralternativ om jag kunnat) och under dessa två år har jag fått åtgärda följande:
Ventilkåpspackning som inte höll tätt. Orsak? Oklart. Kostnad: 1500kr hos Upplands Motor.
Nytt batteri. 11k mil på fabriksbatteri får man vara nöjd med. Kostnad: 1200kr hos lokala macken.
Reset och omprogrammering av nivåjusteringen för framlyktorna. Orsak? Förmodligen råkade jag och farsan slå loss justeringsarmen när vi monterade sänkfjädrar. Bara att montera tillbaka armen. Kostnad: 400kr för mjukvara hos Upplands Motor.
Byte av bromsklossar runt om. Här hade bilen gått ca 10k mil och jag vet inte när senaste bytet var gjort men en slitageprodukt får man såklart ha med i sin kalkyl för ägandet. Kostnad: 600kr på nätet.
Och regelbundna och sedvanliga servicar hos Upplands Motor förstås.

Annars har allt fungerat som på räls och jag är som sagt hur nöjd som helst. En bil med ett par tidigare ägare innebär såklart risker då det som tidigare nämnts inte går att veta hur bilen har blivit behandlad under sina år. Vissa har otur, vissa har fabrikationsfel som dyker upp då och då, vissa har tur om man nu kan kalla det tur. En komplett vara ska man förstås ha. Men vid begagnatköp får man räkna med eventuella utgifter.
Oavsett så händer saker med ALLA bilar oavsett märke, trist kan tyckas, men det går inte att komma ifrån tyvärr. Och eftersom du kör en 2004 vilket ju var året V50 kom så innebär det också barnsjukdomar såklart. Det är något som folk bör bli mer medvetna om när de köper en bil att sådant dyker upp och åtgärdas oftast av Volvo själva de första åren. Men såhär 10 år senare så är det nog svårt att åberopa fabrikationsfel och få det på goodwill.

Det cirkulerar ju ett rykte om att uppfinnaren till lampan i teorin kunde få den att lysa i 100 år. Fantastiskt kan man tycka men det är ju ingen vidare business att vara i när kunden inte återkommer under hela sin livstid för att köpa en ny. ;)
Men det är kul att du gjort en utvärdering, det borde vi göra oftare här på forumet.
Ja, jag har mig själv att skylla. Pratade med mekanikerna för några månader sedan. Han sa att vid 17.000 mil så kan man förvänta sig slitageskador. När jag köpte bilen hade jag noll koll och nu i efterhand inser man att man gick in med total ovetskap. Så nästa bil blir att kolla på en lågmilare som inte är första årskullen.

Kul att du gillade utvärdering. Sen var jag väl inte helt rättvis och inte tog upp de positiva sakerna.
- För att vara en 2004 är den otroligt tyst i kupén.
- Motor är riktigt fin, bra respons och inga problem med omkörning.
- Sätena är bekväma, även på längre sträckor.
- Högtalarna är helt klockrena
Användarvisningsbild
av Micce1980
BengtBengtsson skrev:
Håller helt med, men jag kan tycka om det är en ny del var tredje månad så känns det som de har satt ett bäst före datum på delarna. Angående vägverket så var bilen inköpt till en person kommer inte ihåg vem men han hade någon chefsbefattning (enligt säljare). Så det var inte en in & ut bil för anställda.

På plus sidan fick jag iallafall med en display som visar hastigheten på vägen med resultat att det blir ett jävla liv om man kör 5 km för fort. Men går att koppla ur eller sätta på mute som tur är.
Hehe klart den kan ha brukats av någon chef så är det ju alltid när den ska säljas. Hoppas så klart att det är så men man vet ju aldrig.

Ja det känns alltid trist när felen kommer rätt så tätt inpå varandra. Hade det så på förra bilen vid omkring 13- 14 000 mil och bilen var 10- 11 år gammal. Under en sexmånaders period då var det mycket in o ut på verkstaden men innan dess och efter dess var det glest mellan besöken där. Hoppas du blir nöjd i slutändan iaf. :D
Användarvisningsbild
av Fokuserad
Fortsätter jag med. Har haft min 2.0D MY08 sedan februari i år och har hunnit byte bägge hjullager fram, SRS-styrenhet samt startmotor. Fd säljarbil, rullat 15.000 mil då jag köpte den.

Har genom diverse felsökningar också fått bytta bränslefilter, spjällhus samt bränsleslangar i motorrummet. Alltså:

2x Hjullager fram - 10 000kr
Airbag-styrenhet - 5 000kr
Startmotor - 5 200kr
Bränslefilter - 500kr
Själlhus - 5 000kr
Bränsleslangar - 1500 kr

Priser enligt förfrågningar hos Bilia. Har av ganska solklara skäl inte gjort allt ovan jobb hos dem dock.
av Miinan
Jag kanske inte är rätt person att uttala mig om v50in eftersom jag bara haft den en månad, men när jag tänkte köpa denna bil så tittade jag på detta forum och det var det ena och det andra felet med den... men ofta var det små saker som man lätt kan fixa själv bara man inte har tummen helt inne i handen.
Dämpare bromsar hjullager osv det är ju slitagesaker som måste bytas med tiden.

Det ända jag har gjort med bilen än så länge är att jag har chimsat ac kompressorn... förutom det så är jag toknöjd med bilen.. och då kommer jag från wv passat och en audi a6a.
av V50special
Det som är intressant är att tom. Biltema har plockat in diverse framvagnsdetaljer, hjullager osv till V50, Precis som det vore en gammal Amazon eller PV. Det måste vara ett enormt behov av dessa delar annars så skulle dom aldrig lägga upp dom. Dom borde även lägga upp kompletta billiga drivaxlar också så man kan byta själv. Drivaxlarna som sitter på V50 orginal är bara skit, dom är helt slut efter 10 - 15 t mil. Drivaxlar skall hålla längre på en bil i den prisklassen. Jag har pratat med taxiförare som kör bilar upp till 30-40 t mil utan drivaxelstrul som V50 har.
VOC Service

Bytt batteriet och uppdatering programvara gjordes[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]