V50 jag har är pappas gamla som han leasade som ny (fick ta över den nu vid ca 15100 mil mot en "billig" peng). Vad jag vet har det inte varit några större problem med denna det är en 1.8F -08 som nu gått snart 16000 mil (måste boka service!!!).
Men det som är/ har varit problem med den är..
[*]ytter temperaturmätaren stämmer inte riktig ibland, den får lite frispel visar inte allt för ofta rätt temp så man får ha lite kännedom om vädret om det stämmer (suger dock på tidig vår eller höst om det är frost eller inte). en vårdag 18+ kan mätaren ligga på 28C när man startar bilen efter att dala typ 1C i sekunden och lägga sig nera på 0-3C och varna för halka. Vi försökte på peka detta under leasing perioden men det gav ju ingen felkod och de bytte någon kabel i förardörren tror jag, men hjälpte inte särskilt länge
[*]fick byta bromsar bromskivor (bak tror jag) för några år sedan, men det var för att en liten bit nylagd asfalt sten hade hamnat där och förstört det. (har bytt nu fram pga slitage)
[*] i slutet av förra sommaren fick vi byta stötdämpare tror det var höger fram som var paj, men då var det väl ca 14500 mil så är väl ok att byta då.
[*]På någon service (15000mil tror jag??) "klagade" på generatorn, pappa tror sig hört att den har låtit lite vid något till fälle. Var ju på volvo verkstad så de kanske bara ville byta den....? [EDIT: fick byta den ny vid 16680,2 mil, så den höll i 11 månader)
[*] jag upplever att växellådan är "trög" som kall och att framförallt backen vill inte alltid gå i som smort, men när man känner att den inte vill gå riktigt så funkar det att bara höja o sänka kopplingen så går den i med no-probs.
[*] sen är det nu mitt nu varande problem att låskistan/bakluckelåset har kärvat fast sig, om det är mekaniska eller elmotorn där som gått sönder vet jag inte men motorn orkar inte dra runt låset och
DET FINNS INGEN MANUELL ÖPPNING på skiten heller.... så får ta fram vinkelslip och kapa. och skruva dit ett nytt hittade ett billigt begagnat för 500:- verkstad ville ha 1204+moms för ett nytt.
Men mycket av detta hade kunnat hända vilken bil som helst, (kanske inte temp mätaren) Så för övrigt är jag jätte nöjd med bilen go att köra dock är jag lite besviken på den i små saker som att jag kan inte stänga av krockkudden fram manuellt, hade gärna velat ha barnstolen där speciellt nu när #2 är på gång. Sen är det lite "begränsat" last utrymme då jag körde 850 innan ;).
Micce1980 skrev:Inte för att försvara V50 för att jag kör en själv och är nöjd men tycker det klagas lite väl på slitdelar som tex hjullager. Vill man inte byta slitdelar gör man rätt i att köpa en nyare bil med få mil på mätaren och inte en av vägverkets bilar som körts på vägar som de flesta av oss inte visste fanns. Förstår dock att det kan kännas aningen surt men sådana saker har tillverkaren räknat ut hur länge det ska hålla. Bytte själv hjullager på vår V50 -06 i våras när den gått 12 800 mil, var inte det minsta förvånad men visst jag hoppade ju inte av glädje heller. :)
Kanske dags att börja oroa sig för hjullagren med då? för det är inte bytt vad jag vet men gör de sånt sen vid 18000 mil servicen?
Jag lämnar min signatur tom tills jag vet vad jag ska ha här.