Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Uppdatering då Snabla åkt på semester :)

Bilen startar med bogsering.
Har man åkt en stund med bilen så kan man ha tur att få igång den med nyckel, Ibland inte.

Har bryggat batteri och då fungerade det några gånger andra gånger så ville den inte tända.

Då jag var på volvo så sa det att det var något på svänghjulet som måste vara i rätt läge annars tänder den inte. När jag nämnde att den går att bogsera igång sa de att då är det inte det. För då hade den inte startat alls. Då den går igång med nyckel så startar den nästan direkt så det är inte så att man får hålla på ett tag. Har ett par ggr fått igång den då den inte vill genom att vrida nyckel ett par ggr mellan läge II och III.

Vi kollade spänningen då bilen var igång och då visade batteriet 13,6volt och det sjönk inte så det är ju då inget problem med laddningsgeneratorn.

Då Snabla är borta i ett par veckor. Vad borde jag kunna göra själv?

-borde utesluta batteriproblem med hjälp av startkablar och annan bil

-se till att jorden för motor samt startmotor är riktig. Hur gör jag det?

-ta loss startmotorn?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=105220
Är det något specialverktyg för att kunna få loss den från motorn?
Alltså, tändningslåset... Vet inte om det är nåt som händer med din modell, men vissa lås kan utveckla ett glapp som gör att tändningen inte är "igång" när nyckeln är i startläget. Då tänder motorn garanterat inte... Däremot brukar det gå fint att rulla igång en bil med det problemet. Värt att kolla kanske innan du börjar demontera större grejer.
Dunderdon skrev:Låter intressant rid54.
Ska föröka googla lite hur man ska koppla kablarna i tändningslåset för att starta så.
Vet inte om du ska börja koppla om kablar... om felet faktiskt finns där i tändlåset, så kan det vara fråga om att byta bottenplattan (alltså själva kontaktdelen).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]