Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Det sliter inget mer än landsväg. Det är snarare nyttigt för bilen att få röra sej,att få motionera. Men det förutsätter naturligtvis anpassad hastighet. Ett potthål kan vara nyttig motion för fjädringen i rätt fart. I fel fart är det en källa till haveri.
Nog tror jag det sliter mer än landsväg även om du säkert har rätt i att regelbunden motionering av rörliga delar är bra för bilen. Och "anpassad hastighet", är det upp till att stötdämparen bottnar i potthålen? Hur påverkas hjulinställningen av rejäla smällar? Blev lite orolig när jag smälde sönder hasplåten...
Stensprut från andra bilar är inte ett problem då jag på 30 turer har mött andra bilar ca 2 gånger inne i de djupa värmlandskogarna...
Det är dock väldigt trevligt att glida (nåja, skaka) omkring i skogen istället för att stressa med husvagnar och långtradare på landsvägen. Kommer fram mycket mer avstressad efter en tur genom skogen.
Jag skulle göra som dig, ta skogsvägen även om det kanske skulle slita lite mer på bilen.. det sliter desto mindre på själen. :)
joel80 skrev:Hrmtjänsten i Gävle kör omkring i VW Golf (tror jag det är) med DRL där lysena inte tänds automatiskt vare sig i regn eller på natten. De flesta kör alltså med bakljus helt av och endast drl fram, oavsett tid på dagen och väder. Suck...
På tal om hemtjänst... inom den kommun där jag arbetar använder hemtjänsten sina bilar till att forcera stora isklumpar. Föra vintern stod jag som förstelnad och stirrade på hur ett fruntimmer skulle backa ut en rätt ny VW Golf ur en parkering. Det låg en stor isklump bakom bilen och hon backade på den gång på gång på gång i hopp om att den skulle spricka. Märkligt nog höll stötfångaren även om det blev stora märken i den. Hon kom dock inte förbi isklumpen. När min chockförlamning lättat så att jag kunde röra mig igen gick jag fram och knackade på rutan och upplyste fruntimret om att det låg en grusig isklump bakom bilen och att hon körde på den och att det kanske inte var så fiffigt att göra det med lackerade stötfångare av plast då dessa kunde spricka. Hennes reaktion var att "ja, jag kommer inte ut hur jag än tar sats". Jag fixar detta, sa jag och ställde mig på isklumpen och hoppade på den tills det bara var mos kvar. Ja, man är ju lite gentleman även om iskrossning inte ingick i mitt jobb.

Så... hemtjänsten är en dålig värdemätare på hur en bil slits :mrgreen:
1: Jag tror det sliter ofantligt mycket mer på dåliga vägar, spindelleder, bussningar, mår bättre om dom får ligga på hyllan än fara runt på skogsvägar !
2: Hemtjänsten i Hökarängen kör med nya bilar o helt mörklagda förutom DLR förstås...även mitt i nätterna.
3: En två år gammal "Kommunal" bil ser för eländig ut såväl ut som invändigt....och med all sannolikhet helt oservad...
4: Samtliga pratar o SMSar oavbrutet så fort dom sätter sig i bilen.....
5: 30 skyltarna är bara en "taskig" rekommendation om hur fort dom får köra, dom är nämligen på väg till nästa "brukare" SUCK.
:???:
Jag hade en Toyota Corolla från 2003 som extrabil förra året. Den hade körts av Hemtjänsten i Vimmerby och den hade absolut inga stora lackskador eller andra problem. Den såg ut exakt som vilken begagnad bil som helst. Servad på egen verkstad och helt problemfri under året jag ägde den. Mest lättsålda bil jag haft också. Såldes på 3 dagar till utsatt pris.
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]