- fre 11 apr 2014, 21:23
Varje färgkod har tiotals nyanser, som i sej ärolika beroende på färgleverantör. Så det kan vara svårt att få rätt.
Moderator: Moderatorer
marwi skrev:Hej!Låt oss säga att du kraschade i 60 kmh, då har du gjort ett krashtest :D Gjorde det ont? Körde du XC60?
Jag krockade lite för några dagar sedan. Så klart var det inte mitt fel, utan Den Andra. Ett nöt som stod still intill kanten på en mötesseparerad väg mitt för ett hål i mittstängslet och skulle göra en U-sväng. Personen han inte, för jag dundrade in i sidan på den. Jag såg ju att det var en idiot där, så jag hade saktat farten ganska ordentligt och gissar att krocken skedde i mellan 50 och 70 km/h. Min bil ska nu lagas för drygt hundra tusen. Bilen jag körde på blev skrot.
Några frågor:
- Kan jag få reda på från bilen hur fort det gick när airbagen löste ut? Absolut inte av några rättsliga skäl, utan bara för att veta hur ont det gjorde att krocka i X km/h.
- Behöver man vara orolig för framtiden då man kör runt i en bil som redan varit med om en krock?
- Finns det något speciellt jag ska/kan kontrollera när jag får tillbaka min bil? T.ex. någon viktig deformationszon som måste bytas eller så.
Tacksam för svar!
/Martin
P.S. Det blev inga personskador, varken på mig eller motparten. D.S.
timebandit skrev:Skall vi slå vad?![]()
Oftast kommer delarna från jb.
Fick själv laga bilen efter krock med mc för 1år sedan. 80.000 gick det på.
Begagnad skärm, huv, spoiler, fjäderben, servomotor m.m
Fick reda på innan lagningen att Volvia använder begagnade delar i första hand, annars så hade det blivit inlösen på merparten av bilarna.
Även på arbetsunderlaget står det att det är begagnat.
Mycket finns faktiskt I rätt kulörer redan.
Tror även Volvo sitter på en del billigare reservdelar som säljs som begagnat.
andreas_lofgren skrev:Alla bolag har begagnade delar som förstahandsval i villkoren. Kolla själva.
För karossdelar skulle jag hellre ta begagnade delar med rätt fabrikslackering än nya omlackade delar. Har du "tur" får du en så här skicklig lackerare:
andreas_lofgren skrev:Så stor nyansskillnad är inte acceptabel ändå enligt mig. En skicklig lackerare bryter nyanserna bättre.Håller med dig tycker inte heller nyansskillnad ska vara acceptabel. Fick backdörren omlackad på min E39 den var också silver. Såg ut bättre än det där, var dock en liten nyansskillnad. Var och pratade med lackeraren han sa att dom både kollar upp vilken färgkod bilen har samt mäter med något verktyg för att få fram så rätt färg det går. Men eftersom jag inte var nöjd tog jag fighten med f-bolaget var helt lönlöst. Hur som helst fick et mycket bra pris av lackeraren att fixa till det, då gjorde han bara den så kallade merlackeringen sen var det helt omöjligt att se skillnad.
Jag har själv fått en silver metallic bil omlackerad och det gick knappt att se. Kents Bilplåt i Solna gjorde ett strålande jobb.
marwi skrev:Har tyvärr ingen bra bild. Det blev lite imma på kameralinsen så bilen ser nästan hel ut på bilderna. Jag kör, eller körde, en V60. Det som syns mest är bucklig motorhuv, en intryckt lampa, sprucken vindruta och airbags i bilen.Jag tror inte att du hade så hög hastighet som 50-70 km/h. Då skulle bilen vara hopknögglad fram och inte gå att köra.
Har du eller har haft felkod måste du nolla […]
Kanske lägger lite tid på detta i helge[…]