Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det man frågar en säljare:
Hur har dom senaste bes. gått? Har du papper på det?
Vad har det bytits för delar på sistone? Har du papper på det?
Har det varit några problem med bilen? *granska säljarens ansikte när denne svarar*

Och det är väl typ allt man kan fråga, resten är ju bara "kallprat" och artighet. Finns det inga kvitton eller annat typ av bevis på att något är bytt så ska man utgå ifrån att delen INTE är bytt.
Många brukar dock haka upp sig på servicebok, vilket jag personligen tycker är lite larvigt på så här gamla bilar. Huvudsaken är att någon typ av dokumentation(kvitton, bilder, kartonger, whatever) finns, sen i vilken form dokumentationen är i spelar mindre roll.
Jag har aldrig haft någon servicebok till mina bilar, därimot har jag alltid haft tillräckligt med dokumentation i både pappers- och digital form för att hålla köparen sysselsatt i en vecka :P
av bmwslangen
Lucif3r skrev:Det man frågar en säljare:
Hur har dom senaste bes. gått? Har du papper på det?
Vad har det bytits för delar på sistone? Har du papper på det?
Har det varit några problem med bilen? *granska säljarens ansikte när denne svarar*

Och det är väl typ allt man kan fråga, resten är ju bara "kallprat" och artighet. Finns det inga kvitton eller annat typ av bevis på att något är bytt så ska man utgå ifrån att delen INTE är bytt.
Många brukar dock haka upp sig på servicebok, vilket jag personligen tycker är lite larvigt på så här gamla bilar. Huvudsaken är att någon typ av dokumentation(kvitton, bilder, kartonger, whatever) finns, sen i vilken form dokumentationen är i spelar mindre roll.
Jag har aldrig haft någon servicebok till mina bilar, därimot har jag alltid haft tillräckligt med dokumentation i både pappers- och digital form för att hålla köparen sysselsatt i en vecka :P
Precis!
Dvs hard facts som jag nämnde.

Ett tillägg, du frågar efter dem senaste besiktningspapper - helt rätt.
Fast innan du åker ut och tittar och ställer denna fråga så har du ringt runt och jagat in så många besiktningsprotokoll du kan på bilen.
Dvs du ställer en fråga till försäljaren som du redan vet svaret på (var det några problem på senaste besiktningen).

Samma här, varenda kvitto och papper sparas. Hur mycket extrajobb är det? Inget, du tar ditt papper och sätter in längst bak i pärmen. That's it.

Eftersom jag gör en hel del själv så har jag en vanlig textfil där jag antecknar datum/miltal och vad jag gjorde (även mätresultat), samt var delen kommer ifrån och märke/typ på reservdelen.

Så om någon köper den här Volvon har jag nog mer info i form av service/uppgifter/kända fel än vad köparen klarar av / är intresserad av att veta :-)

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]