Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Wachtel
Som före detta motorcyklist finns bara ett råd att ge. Var beredd på allt från de fyrhjuliga! Även om merparten gör rätt finns alltid de som gör vänstersvängar utan att blinka, kör ut på fel sätt eller hittar på andra tokigheter. Men å andra sidan tänker jag nu likadant när jag kör bil, och ser en motorcykel. Det lönar sig att vara uppmärksam.

Det finns ett problem med extremt hög hastighet från en grupp motorcyklister, i städer och ute på vägarna. De går nog tyvärr inte att nå med logiska resonemang.
Användarvisningsbild
av joel80
Om en MC kör in i en V70 bakifrån i hög hastighet blir man troligen inte skadad.. förutom en viss risk för whiplash. Men det är rätt vanligt att få en MC i sidan då man vid en vänstersväng lätt missar en MC i hög hastighet.. och smäller 200-300kg mc (eller mer?) In i sidan på bilen i 120 knyck kan det nog göra ont även om man sitter i en Volvo.
av llesrof
Nexus skrev:
llesrof skrev: En motorcykel som kör in i din bil i hög fart kommer definitivt att skada dig också.
Knappast va skulle inte tro han kommer in till förarsätet i min V70 om han kör på mig bakifrån!

Joel det där var ingen bil det var moped med kaross :wink:
Allt beror på omständigheter men du underskattar nog riskerna. Det finns ju andra vinklar än att en motorcykel kör på dig rakt bakifrån. Kan ju ske framifrån också och att få en motorcyklist genom vindrutan är nog ungen fest direkt.
Användarvisningsbild
av Nexus
jo jag vet det kan gå illa men mc föraren riskerar ändå råka ännu mera illa ut så därför tycker jag de ska ta det lite lugnt då vi trotts allt sitter "mera" skyddade i en bil.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Vid 99% av alla olyckor i plankorsningar med bil och MC så är det bilisten som har varit orsakande.

Jag försvarar inte att vissa motorcyklister kör på tok för fort. Men de två gångerna jag varit ytterst nära att hamna i statistiken så har jag kört under rådande hastighetsbegränsning, så när det gäller korsningar och filbyten så är hög fart inte nödvändigtvis en faktor. Det är bilistens ouppmärksamhet eller totala hjärnsläpp/djävulskap.
av llesrof
Bara det att någon väljer att köra motorcykel vittnar ju om att de har ett högre riskbeteende än de som inte väljer att köra motorcykel.
Användarvisningsbild
av Mabuse
llesrof skrev:Bara det att någon väljer att köra motorcykel vittnar ju om att de har ett högre riskbeteende än de som inte väljer att köra motorcykel.
Sant. Men för att citera Tomas DiLeva: "Även den som inte vågar leva, dör nån gång."

Det handlar om livskvalité, och det är något speciellt med att köra motorcykel som man inte kan uppleva någon annan stans.
av Lövet
llesrof skrev:Bara det att någon väljer att köra motorcykel vittnar ju om att de har ett högre riskbeteende än de som inte väljer att köra motorcykel.
Då risken kommer av att bilförare orsakar majoriteten av olyckorna så kan jag inte hålla med.
Användarvisningsbild
av erikn
joel80 skrev:Ja fy faan.. såg den här i aftonbladet:
http://www.exponerat.info/wp-content/up ... bil_mc.jpg
Vet du var den där hände? Sverige eller utomlands? Finns en tråd på Sporthoj som diskuterar hur vanligt det där är, i ett av AB:s lågvattenmärken säger polisen att det där är vanligt. Hittills har de som letat hittat ett fall, så därför undrar jag om det är Sverige.

http://www.bike.se/bloggar/redaxbloggen ... det-pa-med
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240