- fre 21 mar 2014, 11:49
Jag brukar köra en 3-4 steg raket på fälgarna (när jag byter höst och vår):
Först Sonax fälgrengöring. Sen det som blir kvar av asfalt osv använder jag superavfettning (OKQ8) och låter verka en stund, sen skrubba lite med en sån där lite hårdare liten skrubbkudde man kan köpa på mackar. Spola av med högtryck och en sväng med biltvättschampo. Sen lägger jag på ett lager Turtle sealer som samtidigt tar en del av den gulaaktiga beläggningen som kan finnas kvar lite här och där på fälgen. Det som inte Sealern rår på brukar jag kunna ta med TCnano (egentligen för gelcoat, ett medel jag använder på båten i normala fall). Sen har jag skinande rena fälgar att ställa undan för förvaring till kommande säsong.
/Bo
llesrof skrev:Jag är nästen helt säker på att det beror på att, åtminstone vintertid, så ligger bakhjulen mer utsatt för sprut från framhjulen. Framhjulen drar upp slask och annat under färd som sen bakhjulen får åka igenom (som en slaskdusch kanske man kan likna det vid). I denna sörja finns blandat vatten, snö och asfaltpartiklar. Blanda det med bromsklossarnas dammpartiklar så har du en skön mix av sörja som gärna biter sig fast i fälgen både på bak- och framsidan. På sommarhalvåret tycker jag mest det är damm från bromsklossarna som syns på utsidan fälgarna.Ola311 skrev:Jag tvättar bilen ofta men varför blir bak fälgarna smutsigare än fram fälgarna?Min fråga kvarstår.
Jag brukar köra en 3-4 steg raket på fälgarna (när jag byter höst och vår):
Först Sonax fälgrengöring. Sen det som blir kvar av asfalt osv använder jag superavfettning (OKQ8) och låter verka en stund, sen skrubba lite med en sån där lite hårdare liten skrubbkudde man kan köpa på mackar. Spola av med högtryck och en sväng med biltvättschampo. Sen lägger jag på ett lager Turtle sealer som samtidigt tar en del av den gulaaktiga beläggningen som kan finnas kvar lite här och där på fälgen. Det som inte Sealern rår på brukar jag kunna ta med TCnano (egentligen för gelcoat, ett medel jag använder på båten i normala fall). Sen har jag skinande rena fälgar att ställa undan för förvaring till kommande säsong.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.